Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Παιδιά και χώρος: παιδαγωγικές και κοινωνιολογικές προσεγγίσεις

(ECD462) -  Αιμιλία Φάκου

Περιγραφή Μαθήματος

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί η διερεύνηση της καθημερινής εμπειρίας των παιδιών σε σχέση με το χώρο. Το μάθημα περιλαμβάνει τη μελέτη θεωρητικών προσεγγίσεων και ερευνών, οι οποίες εντάσσονται κυρίως στις Κοινωνικές Επιστήμες (ειδικότερα της κοινωνιολογίας, την ανθρωπολογίας και της γεωγραφίας). Κοινός τόπος των προσεγγίσεων αυτών με τις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες αποτελεί η υιοθέτηση της οπτικής των παιδιών ως δρώντων υποκειμένων και η απόπειρα να αναδυθεί η φωνή των παιδιών, οι πρακτικές, οι αντιλήψεις και οι νοηματοδοτήσεις τους σε σχέση με τους χώρους στους οποίους κινούνται καθημερινά. 

Στο μάθημα αποτελείται από τις εξής θεματικές ενότητας:

  • εξέταση της έννοιας του χώρου ως κοινωνικό και πολιτισμικό προϊόν, δηλαδή ως πεδίο συγκρότησης κοινωνικών σχέσεων και παραγωγής ταυτοτήτων, το οποίο ταυτόχρονα παράγεται και μετασχηματίζεται από την δράση των υποκειμένων.
  • ανάδειξη της οπτικής των παιδιών ως ενεργών δρώντων, ικανών να παράγουν νοήματα σε σχέση με τους χώρους που ζουν και κινούνται, και να διαπραγματεύονται όρια και περιορισμούς
  • εστίαση σε συγκεκριμένα τμήματα του αστικού χώρου (σπίτι, γειτονιά, χώροι παιχνιδιού, χώροι τυπικής και άτυπης μάθησης) στους τρόπους χρήσης από τα παιδιά (κίνηση, δράση, πρακτικές) στο βαθμό αυτονομίας/εξάρτησης από τους ενήλικες, και στις μορφές δημιουργικής απόκρισης σε όρια και περιορισμούς.
  • έμφαση στο κοινωνικό, πολιτισμικό και ιστορικό πλαίσιο, το οποίο διαμορφώνει τη βιωμένη εμπειρία του χώρου (κοινωνική τάξη, φύλο, μετανάστευσή, μετακινούμενοι πληθυσμοί)
  • παρουσίαση ερευνητικών και εκπαιδευτικών εργαλείων με στόχο την ενδυνάμωση και την ανάδειξη της φωνής των παιδιών, όπως φωτογραφία, βίντεο, νοητικοί χάρτες, διαδρομές αλλά και αφηγήσεις, συνεντεύξεις, group discussions, παρατήρηση.

Το μάθημα είναι σεμιναριακό (μέγιστος αριθμός 30 φοιτήτριες/ες). Περιλαμβάνει εισηγήσεις, παρουσίαση και ανάλυση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, παρουσιάσεις προσκεκλημένων εισηγητών. Η αξιολόγηση θα γίνει με εργασία.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2020