Παρουσίαση/Προβολή
Μειονότητες, μετανάστες, πρόσφυγες στην εκπαίδευση
(ECD429) - Νέλλη Ασκούνη και Αλεξάνδρα Ανδρούσου
Περιγραφή Μαθήματος
Η συγκρότηση της ταυτότητας των πολιτών και η διατήρηση της σταθερότητας κρατών με πληθυσμούς διαφορετικών εθνοτήτων και γλωσσών αποτελεί μείζονα στόχο των εθνικών εκπαιδευτικών συστημάτων σε όλο τον κόσμο. Οι ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες που προσδιορίζουν τη δημιουργία μειονοτικών, μεταναστευτικών ή προσφυγικών πληθυσμών, τις διαδικασίες ένταξης / αποκλεισμού, ταυτοτήτων, αλλά και ιεραρχήσεων είναι βασικοί άξονες του μαθήματος. Στόχος είναι οι ΜΦ να εξοικειωθούν με ένα ευρύ φάσμα βιβλιογραφίας σχετικά με τα κράτη-έθνη, την εκπαίδευση και την πολιτισμική ποικιλομορφία και να εισαχθούν σε διαφορετικές επιστημονικές προσεγγίσεις αυτού του πεδίου.
Το μάθημα εστιάζει κυρίως στον τρόπο με τον οποίο τα κρατικά εκπαιδευτικά συστήματα ορίζουν και χειρίζονται τον εθνικά / εθνοτικά «άλλο» μέσα στο τρέχον πολιτικό πλαίσιο στο λεγόμενο δυτικό κόσμο. Έμφαση δίνεται στην κριτική προσέγγιση των κατηγοριών «μειονότητες», «μετανάστες» «πρόσφυγες», τη διερεύνηση των πολιτικών διαχείρισης της εθνοπολιτισμικής πολυμορφίας, αλλά και του ρόλου της εκπαίδευσης σε θέματα ταυτότητας, ρατσισμού, συμπερίληψης, πολιτικής συμμετοχής και αποκλεισμού.
Οι θεματικοί άξονες του μαθήματος είναι:
- Μειονότητες, μετανάστες, πρόσφυγες: κοινωνικές ταξινομήσεις, ιεραρχήσεις και σχέσεις εξουσίας.
- Ιστορικότητα του μεταναστευτικού φαινομένου και των μεταναστευτικών πολιτικών
- Εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα: από τα έθνη-κράτη στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο.
- Η εκπαίδευση σε πολυπολιτισμικές κοινωνίες. Ταυτότητες – ιδιότητα του πολίτη- μηχανισμοί κοινωνικής ένταξης και πολιτικού αποκλεισμού.
- Η διαχείρισης της εθνοπολιτισμικής ποικιλομορφίας στην εκπαίδευση (έμφαση στο ευρωπαϊκό και ελληνικό πλαίσιο). α) Εκπαιδευτικές πολιτικές β) Εκπαιδευτική πράξη
- Η προσφυγική κρίση και οι εκπαιδευτικές προκλήσεις.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα