Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Κείμενα και ταυτότητες

(ECD376) -  Βασιλική Τσάκωνα

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα αντλεί από διαφορετικές προσεγγίσεις που εντάσσονται στον χώρο της ανάλυσης λόγου (Discourse Analysis) και δίνει έμφαση σε ζητήματα κατασκευής ταυτοτήτων μέσω του λόγου. Οι ταυτότητες νοούνται όχι ως εγγενείς, στατικές και αναλλοίωτες ιδιότητες των ατόμων, αλλά ως δυναμικές, κοινωνικά προσδιορισμένες και πολλαπλές κατασκευές των ατόμων ανάλογα με τους συγκεκριμένους στόχους τους και τις εκάστοτε περιστάσεις (Benwell & Stokoe 2006, Αρχάκης & Τσάκωνα 2011). Στο πλαίσιο αυτό, αξιοποιούνται, μεταξύ άλλων, το αφηγηματικό μοντέλο του Labov (1972) και το μοντέλο για την κατασκευή αφηγηματικών ταυτοτήτων του Bamberg (1997, 2004), η θεωρία του χιούμορ (Attardo 2001, Τσάκωνα 2013), η θεωρία περί γλωσσικής δημιουργικότητας (Carter 2004), αλλά και κριτικές προσεγγίσεις του λόγου (Wodak & Meyer 2001, van Dijk 2008) για την ανάλυση ποικίλων κειμενικών ειδών. Σε αυτά περιλαμβάνονται προφορικές και δημοσιογραφικές αφηγήσεις, πολιτικός λόγος, χιουμοριστικά κείμενα, κείμενα από τα ΜΜΕ, μαθητικά γραπτά κλπ. Tα θεωρητικά και αναλυτικά εργαλεία που θα αποτελέσουν αντικείμενο διδασκαλίας μπορούν να αναδείξουν πώς οι ομιλητές/τριες κατασκευάζουν ποικίλες ταυτότητες και προβάλλουν συγκεκριμένες ιδεολογικές θέσεις, ώστε, μεταξύ άλλων, να προσδιορίζουν τα όρια μεταξύ ενδο-ομάδας και εξω-ομάδας, να κωδικοποιούν τις μεταξύ τους αντιθέσεις και αντιπαλότητες, καθώς και να προβάλλουν ταυτότητες συντονισμού/νομιμοποίησης ή αντίστασης προς ευρύτερα διαδεδομένες και κυρίαρχες ιδεολογικές τοποθετήσεις και πρακτικές (Castells 2010).

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2018