Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΜΕΣΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (ΧΕΙΜ. ΕΞΑΜΗΝΟ 2021-2022)

(ECD367) -  Ευαγγελία Κούρτη

Περιγραφή Μαθήματος

Ώρες μαθήματος: Τετάρτη 15:45-17:45

Ώρες γραφείου: Τετάρτη    14:00-15:30

Γραφείο: Ναυαρίνου 13Α, 3ος όροφος, γραφείο 1, τηλ. 210 3688051

 

Περιγραφή μαθήματος

Στο μάθημα παρουσιάζονται και αναλύονται οι βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις και οι αρχές της έρευνας για τα αναλογικά και ψηφιακά μέσα επικοινωνίας  με στόχο την κατανόηση του καθοριστικού ρόλου που παίζουν στις σύγχρονες κοινωνίες και ειδικότερα στην καθημερινή ζωή και την ανάπτυξη των παιδιών και των νέων, στην κοινωνική κατασκευή της παιδικής ηλικίας καθώς και στην αναδιάρθρωση της σχολικής εκπαίδευσης.

Μέσω μιας διεπιστημονικής προσέγγισης που αναγνωρίζει την πολύπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ παιδικού και νεανικού κοινού, τεχνολογίας, οικονομίας και μιντιακών κειμένων/προϊόντων,επιδιώκεται να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες

  • την αναγκαιότητα της συνεχούς, συστηματικής και πολυεπίπεδης μελέτης της σχέσης των παιδιών και των νέων με τα μέσα επικοινωνίας
  • τη σημασία  της εκπαίδευσής των παιδιών στα μέσα επικοινωνίας (media education) από την προσχολική ηλικία.

Στο ανωτέρω πλαίσιο, διερευνώνται

α/η μεταβαλλόμενη φύση του μιντιακού περιβάλλοντος των παιδιών και των νέων,

β/οι αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας από τα μέσα

γ/ αναλύονται οι εμπειρίες τους με τα μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης σε διάφορα πλαίσια,  λαμβάνοντας υπόψη τη σημασίατου ιστορικού, κοινωνικού και πολιτισμικού πλαισίου καθώς και των πραγματολογικών δεδομένων που ισχύουν σε κάθε κοινωνία ξεχωριστά

 

Οι βασικοί άξονες γύρω από τους οποίους οργανώνεται η ύλη του μαθήματος είναι:

  • ορισμός και είδη των μέσων επικοινωνίας,
  • σύγχρονες προσεγγίσεις της παιδικής ηλικίας,
  • ιστορική προσέγγιση των θεωριών και των βασικών αρχών της έρευνας για τη σχέση των παιδιών με τα μέσα επικοινωνίας·
  • πολιτικές ρύθμισης των μιντιακών κειμένων/προϊόντων για και με παιδιά·
  • ψηφιακή μιντιακή κουλτούρα των παιδιών: τα παιδιά ως χρήστες και παραγωγοί μιντιακών κειμένων/προϊόντων σε διάφορα περιβάλλοντα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης·
  • γνωστικές, συναισθηματικές  και  κοινωνικές διαστάσεις της σχέσης των παιδιών με τα μέσα επικοινωνίας·
  • δομή και πολιτικές των βιομηχανιών μιντιακών κειμένων/προϊόντων που απευθύνονται σε παιδιά·
  • οπτικοακουστική γλώσσα και αναπαράσταση των παιδιών στα μέσα επικοινωνίας·
  • σχέση εκπαίδευσης και  μέσων επικοινωνίας.

Το μάθημα γίνεται υπό μορφή διαλέξεων και προβολών κινηματογραφικών ταινιών σχετικών με τα θέματα του μαθήματος. Στο πλαίσιο του μαθήματος καλούνται επίσης και επαγγελματίες του χώρου των μέσων επικοινωνίας για να παρουσιάσουν και συζητήσουν με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές θέματα που αφορούν το έργο τους.

 

Συγγράμματα:

    • Κούρτη, Ε. (επιμ) (2011). Παιδική ηλικία και μέσα μαζικής επικοινωνίας. Αθήνα: Ηρόδοτος/ΟΜΕΠ
    • Ντάβου, Μπ. (2005). Η παιδική ηλικία και τα μαζικά μέσα επικοινωνίας. Αθήνα: Παπαζήσης.

 

Αξιολόγηση

 1. Γραπτή τελική εξέταση (70%), η οποία περιλαμβάνει: ερωτήσεις σωστού λάθους και πολλαπλών επιλογών, ανάλυση ενός μικρού μιντιακού κειμένου

2. Γραπτή εξέταση/πρόοδος κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (30%), η οποία θα περιλαμβάνει: ερωτήσεις σωστού λάθους και πολλαπλών επιλογών. 

Εναλλακτικά:  δίνεται η δυνατότητα εκπόνησης προαιρετικής ατομικής εργασίας (30%), η οποία παρουσιάζεται προφορικά κατά τη διάρκεια του εξαμήνου .

Το θέμα της εργασίας επιλέγεται σε συνεργασία με τη διδάσκουσα και θα αφορά σε επιμέρους ζητήματα του μαθήματος.

 

 

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2017