Παρουσίαση/Προβολή
ΘΕΜΑΤΑ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 2022- 2023
(ECD366) - Ευαγγελία Κούρτη
Περιγραφή Μαθήματος
Ώρες μαθήματος: Τετάρτη 15:00-17:00 - Αίθουσα: Α3: Μαρασλή 4, 1ος Όροφος
Ώρες γραφείου: κατόπιν ηλεκτρονικής επικοινωνίας με τη διδάσκουσα
Γραφείο: κατόπιν ηλεκτρονικής επικοινωνίας με τη διδάσκουσα
Τo εργαστηριακό μάθημα «Θέματα Οπτικοακουστικής Επικοινωνίας » ανήκει στην υποενότητα «Πρακτική Άσκηση στις μεθόδους έρευνας”.
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να εμβαθύνουν οι φοιτητές/-τριες σε ζητήματα που αφορούν τη σύγχρονη έρευνα για την οπτικοακουστική επικοινωνία και ειδικότερα τις μεθόδους ανάλυσης των μέσων επικοινωνίας στην ψηφιακή εποχή καθώς και τα χαρακτηριστικά και τις διαδικασίες παραγωγής οπτικοακουστικών προϊόντων.
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου αναδεικνύεται -μέσω της παρουσίασης και ανάλυσης μελετών σχετικά με τη χρήση και παραγωγή οπτικοακουστικών κειμένων- η σημασία της διαμεσολαβημένης επικοινωνίας στην καθημερινή ζωή και την εκπαιδευτική διαδικασία. Παρουσιάζονται
α. οι κεντρικές έννοιες που παρέχουν το θεωρητικό πλαίσιο για την κατανόηση των μηχανισμών κατασκευής όλων των ειδών οπτικοακουστικών κειμένων,
β. αναλύονται κριτικά διάφορες μορφές κειμένων (έντυπα, διαφημίσεις, τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές, ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, βιντεοπαιχνίδια κ.λπ.)
γ. παράγονται κατά ομάδες φοιτητών/τριών οπτικοακουστικά κείμενα με βάση την αρχή ότι επιτυγχάνεται μια καλύτερη κατανόηση των συμβάσεων και των χαρακτηριστικών των μέσων όταν τα άτομα έχουν μια άμεση εμπειρία της διαδικασίας παραγωγής τους. Μέσα από τη διαδικασία δημιουργικής παραγωγής, στο εργαστήριο επιδιώκεται επιπλέον να εξοικειωθούν οι φοιτητές/-τριες με τις αρχές έρευνας και διδασκαλίας της εκπαίδευσης στα μέσα επικοινωνίας ώστε να μπορούν να τις εφαρμόζουν στο πλαίσιο της εκπαίδευσης παιδιών προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας.
Στο μάθημα απαιτείται η ενεργός συμμετοχή των φοιτητών/-τριών σε μικρές ομάδες για:
α/ τη μελέτη της σχετικής με το θέμα της πρακτικής βιβλιογραφίας,
β/ την κριτική ανάλυση διαφόρων μορφών μιντιακών κειμένων
γ/ την παραγωγή ενός οπτικοακουστικού κειμένου (βίντεο/ντοκιμαντέρ) καθώς η κατανόηση των συμβάσεων και των χαρακτηριστικών των οπτικοακουστικών μέσων επιτυγχάνεται καλύτερα όταν τα άτομα έχουν μια άμεση εμπειρία της διαδικασίας παραγωγής τους.
Η επιλογή του θέματος του βίντεο αποφασίζεται από κάθε ομάδα ξεχωριστά σε συνεννόηση με την διδάσκουσα. Επισημαίνεται ότι για τα τεχνικά και αισθητικά θέματα στην παραγωγή ενός βίντεο, καλούνται επαγγελματίες του χώρου (σκηνοθέτες), οι οποίοι/ες συνεργάζονται με τις ομάδες των φοιτητών/τριών καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.
Περιεχόμενο μαθήματος
- Θεωρητική πλαισίωση της διαμεσολαβημένης επικοινωνίας,
- Μορφές και είδη οπτικοακουστικών κειμένων,
- Βασικές αρχές ανάλυσης οπτικοακουστικών κειμένων,
- Ιδεολογία και πολιτικές αναπαράστασης στα μέσα επικοινωνίας,
- Ζητήματα αφήγησης και σύγκλιση των μέσων επικοινωνίας,
- Ζητήματα έρευνας και αξιολόγησης της πρόσληψης των οπτικοακουστικών κειμένων
- Σύγχρονες τάσεις στην έρευνα της διαμεσολαβημένης επικοινωνίας (εθνογραφική μελέτη κοινωνικών δικτύων και επικοινωνίας μέσω κινητού)
- Στάδια δημιουργίας οπτικοακουστικών κειμένων: οπτικοακουστική γλώσσα, σχεδιασμός, παραγωγή και επεξεργασία μετά την παραγωγή οπτικοακουστικών κειμένων (post production).
- Βασικές αρχές έρευνας και διδασκαλίας της Εκπαίδευση στα μέσα επικοινωνίας
Αξιολόγηση μαθήματος:
- Στο τέλος του εξαμήνου κάθε ομάδα οφείλει:
- να καταθέσει και να παρουσιάσει προφορικά το βίντεο/ντοκιμαντέρ που υλοποίησε
- να καταθέσει μια γραπτή εργασία στην οποία θα αναλύει κριτικά ένα οπτικοακουστικό κείμενο (π.χ. απόσπασμα κινηματογραφικής ταινίας ή τηλεοπτικής εκπομπής, βιντεοπαιχνίδι, διαφήμιση, ιστοσελίδα κ.λπ.).
Η αξιολόγηση της παραγωγής και της γραπτής εργασίας είναι κοινή για όλα τα μέλη της ομάδας.
Βιβλιογραφία
- Buckingham, D. (2003/2008) Εκπαίδευση στα ΜΜΕ. Μτφρ. Γ. Σκαρβέλη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Κυριακουλάκος, Π., & Ε. Καλαμπάκας. (2015). Η οπτικοακουστική κατασκευή. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/5709
- Καρακάσης, Π. (με τη συμμετοχή, Γούσιου, Χ., & Κεφαλά, Κ.) (2015). Εφόδιο για νέους ντοκιμαντερίστες. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/3870
- Kιούκας, Α., Φόρσος, Ν., Λιναράς, Θ., Θεοδωρίδης, Μ., & Μηλώσης, Δ. (2003). Η κινηματογραφική αφήγηση. Πάμε σινεμά; Αθήνα: Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
- Κούρτη, Ε. (Επιμ.) (2011). Παιδική Ηλικία και Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας (τόμ. 1 και 2). Αθήνα: Ηρόδοτος.
- Littlejohn, S.W. & Foss, K.A.. (2008/2012).Θεωρίες ανθρώπινης επικοινωνίας. Mτφρ. Χ. Λυμπεροπούλου. Αθήνα: πεδίο.
- Σκοπετέας, Ι. (2015). Η δημιουργία της μυθοπλαστικής αφήγησης και τα είδη των κινηματογραφικών ειδών. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/5729
- Στεφανή, Ε. (2016). Ντοκιμαντέρ. Το παιχνίδι της παρατήρησης. Αθήνα: Πατάκης.
- Θεοδωρίδης, Μ. (2019). Προγράμματα Σπουδών για το Νέο Σχολείο. https://www.theodoridis.info/menis/ (βλ. Δημοσιεύσεις)
- Χρηστάκης, Ν. (2016). Ψυχοκοινωνιολογία των ΜΜΕ. Αθήνα: Gutenberg
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
- «Αγωγή και εκπαίδευση στα ΜΜΕ», ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ τεύχος 6, 2007.
- «Παιδική ηλικία και κινηματογράφος», Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού. ΟΜΕΡ Τεύχος 9. 2009.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2017
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα