Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Σχολική γνώση, εκπαιδευτικές πρακτικές και κοινωνικές ανισότητες

(ECD266) -  Νέλλη Ασκούνη

Περιγραφή Μαθήματος

Περιεχόμενο

Το μάθημα εντάσσεται στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης και έχει στόχο να εξοικειώσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές με βασικές θεματικές, εννοιολογικά εργαλεία και ερευνητικές πρακτικές αυτού του γνωστικού κλάδου. Εστιάζει στις πρακτικές που συγκροτούν την εκπαίδευση ως κοινωνικό  πεδίο δίνοντας έμφαση στη δυναμική σχέση μεταξύ κοινωνικής δομής και δράσης των κοινωνικών υποκειμένων. Εξετάζει δηλαδή πώς οι  εκπαιδευτικοί θεσμοί, διαδικασίες και εμπειρίες διαμορφώνονται από τις κοινωνικές δομές, αλλά ταυτόχρονα συμβάλλουν στη διαμόρφωση των δομών, των κοινωνικών σχέσεων και των κοινωνικών υποκειμένων. Βασικοί άξονες είναι η (ανα)παραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων στην εκπαίδευση (με έμφαση στις ταξικές και τις εθνοπολιτισμικές ανισότητες), η σχολική γνώση και οι εκπαιδευτικοί μηχανισμοί κατηγοριοποίησης και συγκρότησης κοινωνικών και πολιτισμικών ιεραρχήσεων και ταυτοτήτων.

Οι ενότητες του μαθήματος:

  • Εκπαίδευση, πολιτισμικό κεφάλαιο και συμβολική βία: η θεωρία της πολιτισμικής αναπαραγωγής του P.Bourdieu
  • Η σχολική γνώση ως κοινωνική κατασκευή: το πλαίσιο της Νέας Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
  • Παιδαγωγική πρακτική και κοινωνικός έλεγχος: η θεωρία του B. Bernstein
  • Πολιτικές της σχολικής γνώσης, εξουσία και σύγκρουση ( M. Apple)
  • Νεοφιλελευθερισμός, εκπαιδευτική αγορά, και επιτελεστικότητα (St. Ball)
  • Εκπαιδευτικοί, παιδαγωγικές πρακτικές και σχολική γνώση.
  • Εθνοπολιτισμικές διαφορές, ιεραρχήσεις και εκπαιδευτικοί αποκλεισμοί

 

Το μάθημα επιχειρεί να αναδείξει τις διαφορετικές θεωρητικές αφετηρίες των προσεγγίσεων που παρουσιάζει, τα εννοιολογικά τους εργαλεία και τα ερευνητικά αποτελέσματα στα οποία οδήγησαν, τοποθετώντας τα στο ιστορικό τους πλαίσιο και επισημαίνοντας αντίστοιχα τα όρια τους. Η ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα αποτελεί πεδίο αναφοράς μέσα από το οποίο αντλούνται συγκεκριμένα παραδείγματα.

 

Δομή

Το μάθημα συνίσταται σε τρίωρα εβδομαδιαία σεμινάρια τα οποία κάθε φορά περιλαμβάνουν μια εισήγηση από τη διδάσκουσα ή προσκεκλημένους ομιλητές και συζήτηση με βάση κείμενα της βιβλιογραφίας που πρέπει να έχουν ήδη μελετήσει οι φοιτητές και οι φοιτήτριες. Οι τελευταίες τρεις συναντήσεις είναι αφιερωμένες στην παρουσίαση των εργασιών που εκπονούν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες στο πλαίσιο του μαθήματος.

 

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση βασίζεται κατά 30% στη συμμετοχή των φοιτητών/ριών στο μάθημα σε όλη τη διάρκεια του εξαμήνου και κατά 70% στην γραπτή εργασία. Πρόκειται για εργασία 4000 λέξεων σε θέμα σχετικό με το αντικείμενο του μαθήματος, το οποίο εμπίπτει στα ενδιαφέροντα των φοιτητών/ριών και διατυπώνεται μετά από συνεννόηση με τη διδάσκουσα. Η διδάσκουσα εποπτεύει την εξέλιξη της εργασίας με βάση ενδιάμεσα κείμενα που παραδίδει κάθε φοιτητής σε τρεις προγραμματισμένες συναντήσεις.

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013