Παρουσίαση/Προβολή
Εισαγωγή στην κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
(ECD134) - Νέλλη Ασκούνη
Περιγραφή Μαθήματος
Υποχρεωτικό στο α΄ εξάμηνο.
Διδάσκεται σε δύο τμήματα φοιτητών: Α-Λ και Μ-Ω Διδάσκουσα: Νέλλη Ασκούνη
Περιεχόμενο του μαθήματος
Το μάθημα έχει στόχο να εξοικειώσει τους/ις φοιτητές/τριες με τις βασικές έννοιες και τη θεματική της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης. Επιχειρεί να αναδείξει τι είδους ερωτήματα θέτει ο επιστημονικός αυτός κλάδος, με τι εργαλεία τα μελετά και ποια είναι η σημασία της κοινωνιολογικής προσέγγισης του εκπαιδευτικού πεδίου.
Το περιεχόμενο εστιάζει στο ζήτημα της κοινωνικής ανισότητας στην εκπαίδευση, η διερεύνηση του οποίου καθόρισε και τη δημιουργία της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης ως ιδιαίτερου επιστημονικού κλάδου στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Η έμφαση δίνεται στην ανάλυση των ορατών (κυρίως οικονομικών ή γεωγραφικών) αλλά και αόρατων (πολιτισμικών) διαστάσεων της ανισότητας στο εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Η θεματική του μαθήματος οργανώνεται γύρω από τους εξής άξονες:
- Η έννοια της ισότητας απέναντι στην εκπαίδευση και η εξέλιξή της στο χρόνο.
- Η ανακάλυψη της στατιστικής συνάφειας ανάμεσα στη σχολική επίδοση και την κοινωνικομορφωτική καταγωγή των μαθητών: αναφορά στα διεθνή δεδομένα
- Κοινωνικές ανισότητες στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο
- Η επιστημονική διάψευση της ερμηνείας της σχολικής επίδοσης με βάση τις εγγενείς ατομικές ικανότητες.
- Η ευθύνη του σχολείου στην αναπαραγωγή της ανισότητας
-Θεωρίες για την ερμηνεία τις κοινωνικής ανισότητας στην εκπαίδευση
Ταξικές σχέσεις, γλωσσικοί κώδικες και επίδοση (B. Bernstein)
Η θεωρία του μορφωτικού κεφαλαίου (P. Bourdieu)
Τρόπος διεξαγωγής του μαθήματος
Το μάθημα έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να ευνοεί τη συμμετοχή των φοιτητών/ριών κατά τη διάρκεια των διαλέξεων. Για το σκοπό αυτό οι φοιτητές/ριες γνωρίζουν εκ των προτέρων ποιο θα είναι το αντικείμενο του επόμενου μαθήματος και καλούνται να προετοιμαστούν. Συγκεκριμένα σε κάθε μάθημα ορίζεται το κείμενο που θα αποτελέσει τη βάση του επόμενου μαθήματος, το οποίο πρέπει να μελετήσουν οι φοιτητές/ριες με βάση συγκεκριμένες ερωτήσεις. Στις ερωτήσεις αυτές, οι οποίες αναρτώνται στη σελίδα του μαθήματος στην η-Τάξη, θα πρέπει να μπορούν οι φοιτήτριες/ες να απαντήσουν όχι από μνήμης, αλλά με τις σημειώσεις ανοιχτές μπροστά τους. Στόχος είναι η καλύτερη κατανόηση του περιεχομένου του μαθήματος και η σταδιακή μελέτη κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και όχι μόνο στο τέλος την περίοδο των εξετάσεων.
Στη σελίδα του μαθήματος στην Η-τάξη αναρτώνται επίσης:
-Κείμενα που αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος
- Η παρουσίαση του περιεχομένου των επιμέρους ενοτήτων (αρχεία ppt)
Ημερομηνία δημιουργίας
Σάββατο 28 Μαρτίου 2009
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα