Παρουσίαση/Προβολή
Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης (Ε)
(DIAT192) - Εμμανουήλ Παπαϊωάννου
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να προσδιορίζουν σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και να τις διαχειρίζονται αποτελεσματικά στον σχεδιασμό και εφαρμογή της διδασκαλίας συσχετίζοντάς τες με τις Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό του Πλαισίου Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό (Συμβούλιο της Ευρώπης).
Περιεχόμενο του μαθήματος: Μελετώνται τεχνικές βιωματικής μάθησης (π.χ. άμεση βιωματική διδασκαλία, ομαδική εργασία, διάλογος, κ.ά.), με έμφαση σε όσες προσφέρουν τις περισσότερες ευκαιρίες στους/τις μαθητές/τριες για εμπειρία, σύγκριση, ανάλυση, αναστοχασμό και δράση. Ειδικό βάρος κατέχει η έννοια της «μεγάλης ιδέας» των μαθημάτων Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και η αξιοποίησή της κατά τον σχεδιασμό του μαθήματος. Προσεγγίζοντας τη μάθηση στη μετασχηματιστική της διάσταση, η διδασκαλία βασίζεται σε δραστηριότητες που προάγουν τη βιωματική μάθηση. Βασικό κομμάτι των μαθημάτων αποτελεί, επίσης, ο αναστοχασμός, ως βοηθητικό υλικό αξιολόγησης και ως μεταγνωστική στρατηγική αναγνώρισης και διαχείρισης της νέας θρησκευτικής γνώσης, ενώ παράλληλα αναδεικνύεται και η σημασία του προσωπικού αναστοχασμού του/της εκπαιδευτικού στη διδακτική πράξη. Εξετάζονται, τέλος, το πλαίσιο της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών στη Θρησκευτική Εκπαίδευση, καθώς και διαφορετικά μοντέλα καθοδήγησης εκπαιδευτικών, σε αναφορά με την εκπαίδευση στη Δημοκρατική Ιδιότητα του Πολίτη.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2024
-
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά το τέλος του μαθήματος αναμένεται να έχετε τη δυνατότητα να:
ΓΝΩΣΕΙΣ
- προσδιορίζετε σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης σε ποικίλα πολιτισμικά και θρησκευτικά πλαίσια, αλλά και εκπαιδευτικά συστήματα
- διατυπώνετε συλλογισμούς για τη σημασία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης για την Εκπαίδευση στη Δημοκρατική Ιδιότητα του Πολίτη.
- προσδιορίζετε τα χαρακτηριστικά της "μεγάλης ιδέας" (=βασικού θέματος) των μαθημάτων Θρησκευτικής Εκπαίδευσης, που στοχεύουν στην ανάπτυξη των ικανοτήτων δημοκρατικού πολιτισμού.
- αναγνωρίζετε τη σημασία και τον ρόλο που διαδραματίζει ο συνδυασμός σκέψης-δράσης-αναστοχασμού, ώστε να επιτευχθεί η μάθηση της θρησκευτικής γνώσης και ο μετασχηματισμός σε εκπαίδευση με αξία-μόρφωση, ανεξάρτητα από τον τύπο της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης.
- αναδεικνύετε διαστάσεις της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών με αναφορά στη Θρησκευτική Εκπαίδευση.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- διακρίνετε τις κατάλληλες ευκαιρίες για την εφαρμογή δημοκρατικών παιδαγωγικών και διδακτικών μεθόδων στο πλαίσιο της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στο σχολείο.
- επιλέγετε αποτελεσματικές διδακτικές τεχνικές για τη διδασκαλία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης ανάλογα με το περιεχόμενο που θέλετε να διδάξετε, τον διαθέσιμο χρόνο και τους/τις μαθητές/τριες.
- επιλέγετε παιδαγωγικές μεθόδους που παρέχουν στους μαθητές/τριες ευκαιρίες για εμπειρία, σύγκριση, ανάλυση, αναστοχασμό και δράση στο πλαίσιο των μαθημάτων Θρησκευτικής Εκπαίδευσης.
- συσχετίζετε τις κατάλληλες Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό και τους Περιγραφικούς τους Δείκτες με τα μαθησιακά αποτελέσματα και τους στόχους των μαθημάτων Θρησκευτικής Εκπαίδευσης.
- εξετάζετε διαφορετικά μοντέλα καθοδήγησης εκπαιδευτικών σε αναφορά με την εκπαίδευση στη Δημοκρατική Ιδιότητα του Πολίτη.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
- σχεδιάζετε δραστηριότητες που στηρίζονται στη βιωματική μάθηση και την αντίστοιχη διδακτική μεθοδολογία.
- χρησιμοποιείτε αποτελεσματικά στον σχεδιασμό μαθήματος στη Θρησκευτική Εκπαίδευση δημοκρατικές διδακτικές πρακτικές (π.χ. διαλογική/συνεργατική μάθηση), ώστε η ίδια η εκπαιδευτική διαδικασία να μεταδίδει στους μαθητές/τριες τις αρχές του Δημοκρατικού Πολιτισμού.
- ενσωματώνετε την προηγούμενη εμπειρία των μαθητών/τριών στη διδασκαλία σας, ειδικά όταν διδάσκετε δυσνόητες θρησκευτικές έννοιες.
- αξιοποιείτε τη ζωή των μαθητών/τριών ως αφετηριακό σημείο ενός μαθήματος Θρησκευτικής Εκπαίδευσης.
- δημιουργείτε σχέδια μαθημάτων γύρω από τη "μεγάλη ιδέα" που διέπει τα μαθήματα Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και αποκτά νόημα μέσω της Θρησκείας.
- ενσωματώνετε τον αναστοχασμό (γραπτό ή προφορικό) στο πλαίσιο των μαθημάτων Θρησκευτικής Εκπαίδευσης, για να αξιολογείτε τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων του μαθήματος.
- εκτιμάτε τη σημασία του προσωπικού αναστοχασμού του/της εκπαιδευτικού στη διδακτική πράξη της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης.