Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Γλώσσα, Κοινωνία, Ταυτότητα (Ε)

(DIAT161) -  Δήμητρα Φιλίππου

Περιγραφή Μαθήματος

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να γίνουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ικανοί/ες να αναγνωρίζουν την ισχυρή διασύνδεση που δημιουργείται μεταξύ γλώσσας, κοινωνίας και ταυτοτήτων και να αποκαλύπτουν τους γλωσσικούς μηχανισμούς και τις κοινωνικές νόρμες, μέσω των οποίων κατασκευάζονται τελικά οι ταυτότητες.

Το περιεχόμενο του μαθήματος επικεντρώνεται στα σημαντικότερα κοινωνιογλωσσικά ζητήματα που αφορούν στην κατασκευή των ταυτοτήτων μέσα σε ένα δημοκρατικό (ή και μη) περιβάλλον. Θα προσεγγιστούν θέματα κοινωνιογλωσσικής ανισότητας και προκαταλήψεων τόσο στην ευρύτερη κοινότητα, όσο και στο χώρο της εκπαίδευσης, τυπικής, μη τυπικής και άτυπης. Επιπλέον, θα αναλυθεί το φαινόμενο του γλωσσικού σεξισμού, θα συνδεθεί με ζητήματα φύλου και κατασκευής έμφυλων ταυτοτήτων. Έμφαση θα δοθεί στην διαμόρφωση γλωσσικής πολιτικής και ιδεολογίας στις δημοκρατικές κοινωνίες και κυρίως στα κράτη – μέλη της ΕΕ.

Τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος αξιολογούνται στη διάρκεια και στο πέρας της διδασκαλίας. Μετά την ολοκλήρωση του συνόλου των διδακτικών ενοτήτων οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μπορούν να σχεδιάζουν βασικές ερευνητικές προσεγγίσεις λαμβάνοντας υπόψιν και εντάσσοντας σε αυτές κοινωνιογλωσσικά ζητήματα, να αναγνωρίζουν νέες διαστάσεις της διαφορετικότητας και να τις συνδέουν με το σύγχρονο κοινωνικό περιβάλλον. Τέλος, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα έχουν εκπαιδευτεί, μέσω της εργασίας που θα εκπονήσουν, στη διαχείριση ερευνητικών δεδομένων και στη διασύνδεση των ερευνητικών αποτελεσμάτων με τη διδακτική πράξη.

Αναλυτικότερα με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι εκπαιδευόμενοι/ες θα μπορούν να:

ΓΝΩΣΕΙΣ

  1. διακρίνουν τις βασικές προσεγγίσεις κατασκευής των ταυτοτήτων
  2. αναγνωρίζουν τους τρόπους και τα επίπεδα συσχέτισης της γλώσσας και της ταυτότητας
  3. προσδιορίζουν τους τρόπους πραγμάτωσης του γλωσσικού σεξισμού

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

  1. αποκωδικοποιούν τις γλωσσικές στρατηγικές που οδηγούν στην κατασκευή των ταυτοτήτων
  2. αποκαλύπτουν τις προκαταλήψεις, τα στερεότυπα και τις κοινωνικές νόρμες που συνδέονται με τις διαδικασίες κατασκευής των ταυτοτήτων

 ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

  1. σχεδιάζουν τρόπους αντιμετώπισης της ιδεολογίας που διαμορφώνει ανισότητα στο χώρο της εκπαίδευσης, τυπικής, μη τυπικής και άτυπης.
  2. συνεργάζονται με σκοπό την εύρεση τρόπων ένταξης των κυριότερων κοινωνιογλωσσικών ζητημάτων στην εκπαιδευτική πρακτική

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2024

  • Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι εκπαιδευόμενοι/ες θα μπορούν να:

    ΓΝΩΣΕΙΣ

    1. διακρίνουν τις βασικές προσεγγίσεις κατασκευής των ταυτοτήτων
    2. αναγνωρίζουν τους τρόπους και τα επίπεδα συσχέτισης της γλώσσας και της ταυτότητας
    3. προσδιορίζουν τους τρόπους πραγμάτωσης του γλωσσικού σεξισμού

    ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

    1. αποκωδικοποιούν τις γλωσσικές στρατηγικές που οδηγούν στην κατασκευή των ταυτοτήτων
    2. αποκαλύπτουν τις προκαταλήψεις, τα στερεότυπα και τις κοινωνικές νόρμες που συνδέονται με τις διαδικασίες κατασκευής των ταυτοτήτων

     ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

    1. σχεδιάζουν τρόπους αντιμετώπισης της ιδεολογίας που διαμορφώνει ανισότητα στο χώρο της εκπαίδευσης, τυπικής, μη τυπικής και άτυπης.
    2. συνεργάζονται με σκοπό την εύρεση τρόπων ένταξης των κυριότερων κοινωνιογλωσσικών ζητημάτων στην εκπαιδευτική πρακτική