Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Τεχνικές Διδασκαλίας και Αξιολόγηση σε δημοκρατικό πλαίσιο (E)

(DIAT160) -  Κογκούλη Πελαγία

Περιγραφή Μαθήματος

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να γίνουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ικανοί/ες να αναγνωρίζουν και να προσδιορίζουν τεχνικές διδασκαλίας και μορφές αξιολόγησης (επαγωγική, αθροιστική, διαμορφωτική, παραγωγική) και να τις εφαρμόζουν αποτελεσματικά στα μαθήματά τους, για να προάγουν τις αρχές του Δημοκρατικού Πολιτισμού.

Μέσα από τις σύγχρονες συναντήσεις και την ασύγχρονη μελέτη θα μελετηθούν τεχνικές αξιολόγησης, όπως η αξιολόγηση μέσω ατομικού φακέλου (portfolio) και οι αρχές που πρέπει να τηρούνται κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης (εγκυρότητα, αξιοπιστία, αμεροληψία, διαφάνεια, πρακτικότητα και σεβασμός). Ακόμη, θα αναλυθούν σύγχρονες προσεγγίσεις περί αξιολόγησης και πόσο σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι διαδικασίες της αυτό-αξιολόγησης, του αναστοχασμού και της ανατροφοδότησης για την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών, ιδιαίτερα για την αποτίμηση της επίτευξης μαθησιακών αποτελεσμάτων που σχετίζονται με τις Ικανότητες Δημοκρατικού Πολιτισμού του Πλαισίου Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό (Συμβούλιο της Ευρώπης). Με βάση τα παραπάνω οι φοιτητές/τριες θα κληθούν  να εργαστούν σε μία μελέτη περίπτωσης, ώστε να εφαρμόσουν διαδικασίες αξιολόγησης που αναπτύσσουν τις Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα μπορούν να διαχειρίζονται ζητήματα αξιολόγησης και αυτο-αξιολογησης, να παρέχουν ανατροφοδότηση και να εντάσσουν τον αναστοχασμό ως διαδικασία ανατροφοδότησης στο έργο τους.

Οι θεματικές υποενότητες του μαθήματος περιλαμβάνουν τα εξής:

  1. Παιδαγωγικές μέθοδοι και Δημοκρατικός Πολιτισμός
  2. Συνεργατική, διαλογική μάθηση
  3. Ο ρόλος της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική διαδικασία
  4. Μορφές και είδη αξιολόγησης
  5. Προϋποθέσεις έγκυρων αξιολογήσεων
  6. Ανατροφοδότηση και αξιολόγηση
  7. Αναστοχασμός και αξιολόγηση

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 18 Απριλίου 2024

  • Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι εκπαιδευόμενοι/ες θα μπορούν να:
     

    ΓΝΩΣΕΙΣ

    1. αναγνωρίζουν τεχνικές διδασκαλίας που προάγουν τον Δημοκρατικό Πολιτισμό στη σχολική τάξη (πχ. συνεργατική μάθηση, διαλογική μάθηση, κ.α.).
    2. προσδιορίζουν τη σημασία, τα είδη και τον ρόλο της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική διαδικασία και να τη συσχετίζουν με την Εκπαίδευση για τη δημοκρατική ιδιότητα του πολίτη και την Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
    3. αξιολογούν με μετρήσιμα δεδομένα την επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων εκ μέρους των μαθητών/τριών τους.

    ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

    1. επιλέγουν τις κατάλληλες διδακτικές μεθόδους ανάλογα με το περιεχόμενο προς διδασκαλία και τους στόχους της Εκπαίδευσης για τη δημοκρατική ιδιότητα του πολίτη.
    2. καθορίζουν σε συμφωνία με τους/τις μαθητές/τριες αποτελεσματικούς κανόνες διεξαγωγής των συζητήσεων και των αξιολογήσεων στην τάξη και να τους τηρούν.
    3. διαχειρίζονται αποτελεσματικά τεχνικές αξιολόγησης (ατομικός φάκελος, αξιολόγηση από συνεκπαιδευόμενους/ες, κ.α.), οι οποίες ως πρακτικές προωθούν την αυτό-επίγνωση των μαθητών/τριών και τη δημοκρατική ιδιότητα του πολίτη.

    ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

    1. εφαρμόζουν δημοκρατικές διαδικασίες σε όλο το εύρος των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στην τάξη από τη διδακτικές δραστηριότητες ως την αξιολόγηση.
    2. σχεδιάζουν αξιολογήσεις προς χρήση σε σχέση με τις Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό με σεβασμό στις δημοκρατικές αρχές αξιολόγησης, προκειμένου να ενδυναμωθούν οι μαθητές/τριες ως δημοκρατικοί πολίτες.
    3. τηρούν τις δημοκρατικές αρχές αξιολόγησης (εγκυρότητα, αξιοπιστία, αμεροληψία, διαφάνεια, πρακτικότητα και σεβασμός) και το δικαίωμα της ιδιωτικότητας, δημιουργώντας ένα ασφαλές κλίμα με σεβασμό στους/τις μαθητές/τριες.
    4. ενσωματώνουν τον αναστοχασμό σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, προκειμένου να βιώσουν οι μαθητές/τριες την αξιολόγηση ως ομαδική διαδικασία ανατροφοδότησης, χωρίς άγχος.
    5. τροποποιούν πτυχές της διδασκαλίας τους και των διαδικασιών αξιολόγησης που υιοθετούν με βάση την ανατροφοδότηση που λαμβάνουν από τους/τις ίδιους/ες τους/τις μαθητές/τριες.