Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ψυχοπαθολογία

(DIAT155) -  Όλγα Μαράτου

Περιγραφή Μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι η εμβάθυνση στη διάγνωση και αντιμετώπιση των  μεγάλων κατηγοριών των ψυχικών διαταραχών παιδιών και ενηλίκων μέσω της κλινικής παρουσίασής τους: ψυχώσεις, νευρώσεις, διαταραχές προσωπικότητας, κατάχρηση ουσιών, διαταραχές του συναισθήματος, ψυχοσωματικές διαταραχές, αντικοινωνική συμπεριφορά και ορισμένα σύνδρομα διαταραχών συμπεριφοράς που συνδέονται με σωματικούς ή  άλλους παράγοντες της φυσιολογίας, π.χ. επιλόχεια κατάθλιψη, σεξουαλικές ανεπάρκειες, κλπ., και ειδικά σύνδρομα στα παιδιά (αυτισμός, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, μαθησιακές δυσκολίες, κλπ.). Η παρουσίαση θα εστιαστεί στην περιγραφή των συμπτωμάτων, τις ερευνητικές και θεωρητικές επιστημονικές προσπάθειες εύρεσης της αιτιολογίας τους και τις ποικίλες θεραπευτικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπισή τους. Θα δοθεί  έμφαση στην ψυχοδυναμική προσέγγιση και στη σημασία της δι-επιστημονικής συνεργασίας των συμβουλευτικών ψυχολόγων με θεραπευτές και άλλων ειδικοτήτων για την αντιμετώπιση των ασθενών και των οικογενειών τους.

 

Ενότητες

  1. Εισαγωγή: οι έννοιες του φυσιολογικού και του παθολογικού στην ιατρική, την ψυχολογία και τον πολιτισμό. Η ιστορία της ψυχοπαθολογίας και οι προσπάθειες (και δυσκολίες) ορισμού και ταξινόμησής της από την αρχαία Ελλάδα ως σήμερα.
  2. Κριτική παρουσίαση των διεθνών ταξινομικών συστημάτων των ψυχικών διαταραχών του ατόμου υπό το πρίσμα της ψυχοδυναμικής προσέγγισης.
  3. Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές καλούνται να επιλέξουν μια από τις διαταραχές που συζητήθηκαν στην προηγούμενη ενότητα και να την αναπτύξουν προφορικά, με κριτικό τρόπο, είτε βασιζόμενοι σε άρθρα από επιλεγμένη βιβλιογραφία για το θέμα, είτε παρουσιάζοντας - υπό μορφή μελέτης περίπτωσης ενός ασθενούς με τον οποίο έχουν ήδη συνεργαστεί – τη δική τους θεραπευτική παρέμβαση. Η συζήτηση εστιάζει σε θέματα μεταβίβασης – αντιμεταβίβασης και συνεργασίας με τις άλλες ειδικότητες που ενδέχεται να ασχολούνται με την περίπτωση [1].

 

Αξιολόγηση

Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές καταθέτουν μια γραπτή εργασία (3000-3500 λέξεων) πάνω στο θέμα της προφορικής τους παρουσίασης. Ο τελικός βαθμός βασίζεται στην προφορική παρουσίαση και στη γραπτή εργασία.

 

 

Προτεινόμενηενδεικτικήβασικήβιβλιογραφία

 

I.C.D. -10 International Classification of Diseases. W.H.O. , 10th Revision, 1994/2007.

 

D.S.M- IV  Diagnostic and Statistical Manual of  Mental Disorders. American Psychiatric Association, 1992/TR- 2000.

 

P.D.M. The Psychodynamic Diagnostic Manual.  Alliance of Psychoanalytic Associations, 2006.

 

Πανοπούλου-Μαράτου Όλγα. Κλινική Ψυχολογία. ΕΚΠΑ, Πανεπιστημιακές σημειώσεις.

 

Χαρτοκόλλης Π. Εισαγωγή στην Ψυχιατρική. Εκδόσεις Θεμέλιο.

 

Χριστοπούλου Άννα.Εισαγωγή στην Ψυχοπαθολογία του Ενήλικα. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, 2009.

 

Θα δίδεται ελληνική και ξενόγλωσση βιβλιογραφία ανάλογα με τα κλινικά θέματα που θα παρουσιάζονται και θα συζητούνται στο μάθημα.



[1]  Οι ενότητες 1 και 2 ολοκληρώνονται σε 4-5 μαθήματα.

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 19 Ιουλίου 2013