Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Mέσα επικοινωνίας στην εκπαίδευση: από τη γραφή στην εικόνα

(DIAT152) -  Γιώργος Πλειός

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος


Να γνωρίσουν αναλυτικά οι μεταπτυχιακοί/-ες φοιτητές/-τριες την εξέλιξη σχέσης της εκπαίδευσης με τα ΜΜΕ όπως διαμορφώνεται σε κάθε εποχή. Το μάθημα επικεντρώνεται ιδιαίτερα στην αλληλεπίδραση της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα της σχολικής εκπαίδευσης με τα ΜΜΕ στη νεωτερικότητα. Στο επίκεντρο της επισκόπησης βρίσκονται τα οπτικοακουστικά μέσα (τηλεόραση, κινηματογράφος, διαδίκτυο) και ο ρόλος τους στην οργάνωση και λειτουργία του σχολείου αλλά και ευρύτερα στις εκπαιδευτικές αλλαγές.

Η αλληλεπίδραση της σχολικής εκπαίδευσης με τα σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα εξετάζεται στα ακόλουθα επίπεδα:

1.Εκπαιδευτική γνώση
Παρουσιάζονται συστηματικά οι σημαντικότερες μεταβολές που παρατηρούνται στην εκπαιδευτική γνώση και οι οποίες συνδέονται με την κυριαρχία των ΜΜΕ, ειδικότερα των οπτικοακουστικών, στη δημόσια επικοινωνία και στην επικοινωνία γενικότερα. Αναλυτικότερα, παρουσιάζονται οι μεταβολές:

  • Στη σημειολογική διάρθρωση των σχολικών εγχειριδίων (εικόνες, τυπογραφικά στοιχεία, σχέση πλήρους-κενού, λεκτικοί-εξωλεκτικοί κώδικες).
  • Στο περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων (θεματικές, σχέση ανθρωπιστικής-τεχνοκρατικής γνώσης, αισθητική-πληροφοριακή προσέγγιση)
  • Στα αναλυτικά προγράμματα (μετατόπιση από τα γνωστικά αντικείμενα στις θεματικές ενότητες, από τα ανθρωπιστικά στα τεχνοκρατικά μαθήματα κτλ.).
  1. Κοινωνικοί ρόλοι και κοινωνικές σχέσεις στο σχολείο
    Εξετάζεται ο πολιτισμός της εικόνας, και ιδιαίτερα η εικονική ιδεολογία, ως πηγή διαμόρφωσης προτύπων ρόλων
  • για τους εκπαιδευτικούς
  • για τους μαθητές
  • για τη διαμόρφωση της κατάστασης μέσα στην τάξη.
  1. Η εικονική ιδεολογία ως πηγή και πεδίο αναδιάρθρωσης του πολιτιστικού κεφαλαίου
    Η ανάλυση αυτής της ενότητας λαμβάνει υπόψη την εξειδίκευση και γενικότερα τις μεταβολές στην οργάνωση της εργασίας. Με τον τρόπο αυτό, οι μεταβολές στην εσωτερική οργάνωση και λειτουργία της εκπαίδευσης, με την επίδραση της εικονικής ιδεολογίας, συνδέονται με τις εκροές της ή τις εκπαιδευτικές λειτουργίες.
    Με την έννοια αυτή, οι όποιες μεταβολές στην εκπαίδευση, κάτω από την επίδραση των οπτικοακουστικών ΜΜΕ και της κουλτούρας τους, έχουν ευρύτατη λειτουργική θεμελίωση μέσα στο κοινωνικό σύστημα.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 12 Ιουλίου 2013