Παρουσίαση/Προβολή
(M140) - Γεώργιος Κουρουπέτρογλου και Αλέξανδρος Πίνο
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοποί του μαθήματος:
Οι σκοποί του μαθήματος περιλαμβάνουν: • Την κατανόηση του ρόλου της ψηφιακής προσβασιμότητας (του Ιστού, των εγγράφων και των πολυμέσων) καθώς και των Υποστηρικτικών Τεχνολογιών Πληροφορικής για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) ή/και ειδικές μαθησιακές ανάγκες, • Την κατανόηση των διαφόρων όψεων της ψηφιακής προσβασιμότητας στα συστήματα πληροφορικής και στο περιεχόμενο του Διαδικτύου για ΑμεΑ καθώς και των σχετικών αρχών, εργαλείων και προτύπων, • Την προετοιμασία των φοιτητών/τριών για να απασχοληθούν σε επαγγελματικά, αναπτυξιακά και ερευνητικά θέματα ψηφιακής προσβασιμότητας, Υποστηρικτικών Τεχνολογιών Πληροφορικής και Καθολικής Σχεδίασης.
Οι φοιτητές/τριες που θα παρακολουθήσουν το μάθημα θα μπορούν να επιδείξουν γνώσεις και δεξιότητες στους παρακάτω τομείς: • Μοντέλα και μετρικές αναπηρίας, • Μέθοδοι ανάλυσης αναγκών των ΑμεΑ, • Ορισμοί, κατηγοριοποίηση και λειτουργικά χαρακτηριστικά Υποστηρικτικών Τεχνολογιών Πληροφορικής για ΑμεΑ, • Αρχές και μέθοδοι Καθολικής Σχεδίασης, • Διεθνείς τυποποιήσεις και πρότυπα ψηφιακής προσβασιμότητας, • Ανάπτυξη προσβάσιμων ιστοθέσεων και προσβάσιμου Διαδικτυακού περιεχομένου • Εργαλεία αξιολόγησης προσβασιμότητας ιστοθέσεων.
Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να: • Αναγνωρίζει τους περιορισμούς λειτουργικότητα και συμμετοχής των ΑμεΑ στις κύριες δραστηριότητες της ζωής (π.χ. εκπαίδευση, εργασία, διασκέδαση, κοινωνικές σχέσεις) • Καθορίζει, διατυπώνει και συντάσσει τις λειτουργικές και τεχνικές προδιαγραφές της Ψηφιακής Προσβασιμότητας και των Υποστηρικτικών Τεχνολογιών Πληροφορικής • Αναγνωρίζει τις διάφορες όψεις της Ψηφιακής Προσβασιμότητας • Δημιουργεί προσβάσιμο ψηφιακό περιεχόμενο (έγγραφα, πολυμέσα και ιστοσελίδες) • Χρησιμοποιεί εργαλεία αξιολόγησης της προσβασιμότητας ιστοσελίδων και να ερμηνεύει τα αποτελέσματά τους • Επιδιορθώνει μη προσβάσιμο ψηφιακό περιεχόμενο (έγγραφα και ιστοσελίδες) • Αντιστοιχίζει τους περιορισμούς λειτουργικότητας και συμμετοχής των ΑμεΑ σε κατάλληλες Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής • Εξηγεί και εφαρμόζει τις Οδηγίες για την Προσβασιμότητα στο Περιεχόμενο του Ιστού (WCAG)
|
Περιεχόμενο μαθήματος
Διαστάσεις διαφοροποίησης χρηστών. Ανάλυση αναγκών ατόμων με αισθητηριακή (όραση, ακοή, αφή), κινητική (μετακίνηση, δεξιότητα, τέντωμα/φτάσιμο) και γνωσιακή (νοητικές λειτουργίες-επικοινωνία) αναπηρία. Μοντελοποίηση και μετρικές αναπηριών βασισμένα στα πρότυπα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Αρχές καθολικής σχεδίασης. Ο νόμος 80/20 (αρχή Pareto). Τεχνικές, συσκευές και λογισμικό προσβάσιμης αλληλεπίδρασης – Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής για μαθητές με αναπηρία. Oι νόμοι Fitts και Hick. Εφαρμογή της σχεδίασης για όλους για προσβασιμότητα πολυμεσικού περιεχομένου. Κύκλος ζωής προσβάσιμων συστημάτων πληροφορικής βασισμένων σε συστατικά (component-based). Καθολική Σχεδίαση για Μάθηση. Διεθνείς τυποποιήσεις και πρότυπα προσβασιμότητας και χρηστικότητας. Η πρωτοβουλία για προσβασιμότητα (WAI) της Κοινοπραξίας του Παγκόσμιου Ιστού (W3C). Οδηγίες για την Προσβασιμότητα του Περιεχομένου του Παγκόσμιου Ιστού. Νομικές υποχρεώσεις για προσβασιμότητα στο Διαδίκτυο. Ανάπτυξη προσβάσιμων ιστοθέσεων. Εργαλεία αποτίμησης και αξιολόγησης προσβασιμότητας ιστοθέσεων.
Το μάθημα περιλαμβάνει
- Παραδόσεις στην τάξη (διδασκαλία πρόσωπο με πρόσωπο)
- Επίδειξη Υποστηρικτικών Τεχνολογιών στο εργαστήριο
- 4 έως 6 ατομικές εργασίες (στο σπίτι)
Αξιολόγηση φοιτητών:
Η τελική αξιολόγηση διαμορφώνεται από τις δύο επιμέρους:
Α) Αξιολόγηση μέσω βαθμολόγησης των 4-6 ατομικών εργασιών (στο σπίτι) που ανατίθενται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Οι εργασίες βαθμολογούνται ισοδύναμα.
Β) Αξιολόγηση μέσω τελικής γραπτής εξέτασης, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Τα αποτελέσματα της εξέτασης ανακοινώνονται στους φοιτητές. Δίδεται η δυνατότητα να δουν τα λάθη στο γραπτό τους και να κάνουν αναβαθμολόγηση.
Γραπτή εξέταση 54% του τελικού βαθμού
Ατομικές εργασίες (στο σπίτι) 46% του τελικού βαθμού
Για τη συμμετοχή στις εξετάσεις απαιτείται η παράδοση όλων των ατομικών εργασιών στο eClass.
Για να μετρήσουν οι ατομικές εργασίες θα πρέπει ο βαθμός στις εξετάσεις να είναι τουλάχιστον 5 (με άριστα το 10).
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
- Γ. Κουρουπέτρογλου και Ε. Φλωριάς "Επιστημονικά Σύμβολα κατά Braille στον Ελληνικό Χώρο - Εφαρμογή σε Συστήματα Πληροφορικής για Τυφλούς", έκδοση Κέντρου Εκπαίδευσης και Απoκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ)
- Γ. Κουρουπέτρογλου, Κ. Ξιπτερίδης και Ε. Μιτσόπουλος: "Τεχνικές πρόσβασης σε υπολογιστικά περιβάλλοντα", Πανεπιστήμιο Αθηνών
- Γ. Κουρουπέτρογλου και Σ. Λιάλιου "Συμβολικά Συστήματα Εναλλακτικής Διαπροσωπικής Επικοινωνίας", Πανεπιστήμιο Αθηνών
- Γ. Κουρουπέτρογλου και Σ. Λιάλιου "Εναλλακτική και Επαυξητική Διαπροσωπική Επικοινωνία Ατόμων με Αναπηρία", Πανεπιστήμιο Αθηνών
- Hersh, M. Johnson Assistive Technology for Visually Impaired and Blind People
- Harper, Y. Yesilada Web Accessibility
- Halsey The Windows 10 Accessibility Handbook
- Lancioni, N. Singh Assistive Technologies for People with Diverse Abilities
Το μάθημα δεν έχει προαπαιτούμενα και δεν απαιτεί προηγούμενες γνώσεις.
- Κωδικός μαθήματος Μ140
- Χειμερινό εξάμηνο
- Ώρες διδασκαλίας: 3
- ECTS: 6
- Διδάσκοντες: Γιώργος Κουρουπέτρογλου και Αλέξανδρος Πίνο
- Το μάθημα διεξάγεται σε συνδιδασκαλία με το προπτυχιακό μάθημα Ψηφιακή Προσβασιμότητα και Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής (Κωδικός μαθήματος Υ22).
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2015
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα