Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Λογοτεχνία για παιδιά και νέους

(DI317) -  Βίκυ Πάτσιου

Περιγραφή Μαθήματος

 

Θεωρητικά και ειδολογικά ζητήματα. Αναπαραστάσεις/κατασκευές της παιδικής ηλικίας και της νεότητας στη Λογοτεχνία για Παιδιά και Νέους. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Λογοτεχνίας για Παιδιά και Νέους. Ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο. Το ζήτημα των μεταφράσεων και των διασκευών. Τα παιδικά περιοδικά έντυπα. Ο διδακτισμός στον 19ο αιώνα και οι σύγχρονες αναβιώσεις του. Η ποίηση για παιδιά και νέους (19ος-20ός αι.). Αισθητικά ρεύματα και χαρακτηριστικά έργα. Η Πην. Δέλτα και το ιστορικό μυθιστόρημα. Ιστορικός λόγος και αυτοβιογραφική καταγραφή: Ά. Ζέη, Ζ. Σαρή. Οι σύγχρονες μορφές αφήγησης και η θεματική ανανέωση στα έργα για παιδιά και νέους (Μ. Κοντολέων, Β. Μάστορη, Τ. Τίγκα, κ.ά). Τα κοινωνικά στερεότυπα και οι εικόνες του Άλλου. Η διαμόρφωση των έμφυλων ταυτοτήτων. Πραγματικός και μυθοπλαστικός κόσμος: Εθνική ταυτότητα και πολιτισμικές αλλαγές.

ΣΚΟΠΟΣ: Επιδίωξη του μαθήματος αυτού είναι να εμπλουτίσει τις γνώσεις των φοιτητών και των φοιτητριών με τα αποτελέσματα των σύγχρονων ερευνών σε κύρια θεωρητικά, κριτικά και ιστορικά ζητήματα της Ελληνικής και της Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας για Παιδιά και Νέους (19ος-20ός αι.). H θεωρητική και κριτική προσέγγιση του αντικειμένου καλύπτει την ιστορική, διαχρονική αλλά και τη συγχρονική εξέταση, καθώς παρακολουθεί μέσα στο χρόνο τη διαμόρφωση, την εξέλιξη, και τις σταδιακές διαφοροποιήσεις που σχετίζονται με τους συγγραφείς, τα έργα τους και τις τεχνικές της αφήγησης. Συγκεκριμένα προσεγγίζονται τα ιστορικά και κοινωνικά πλαίσια μέσα στα οποία δημιουργήθηκε η Λογοτεχνία για Παιδιά και Νέους, εξετάζονται οι σταθμοί στην εξέλιξη της ποίησης και της πεζογραφίας για παιδιά και νέους και αναλύονται αντιπροσωπευτικά έργα των σημαντικότερων συγγραφέων του 19ου και του 20ού αιώνα. Τέλος γίνεται αναφορά στις βασικές έννοιες ανάλυσης και αναγνωστικής προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος: αφήγηση, πλοκή, δομή, χαρακτήρες, οπτική γωνία/εστίαση, σκηνικό, θέμα.

 

ΣΤΟΧΟΙ:

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να είναι σε θέση:

  • Nα γνωρίζουν τη θεωρία, την κριτική και την ιστορία της Ελληνικής Λογοτεχνίας για Παιδιά και Νέους.
  • Να αποκτήσουν την εμπειρία βασικών εννοιών ανάλυσης και ανάγνωσης/προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος.
  • Να ερευνούν και να αναγνωρίζουν από γραμματολογική άποψη έργα γνωστών και καταξιωμένων συγγραφέων της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους.
  • Να κατακτήσουν τη γνώση της αναπτυξιακής εξέλιξης του παιδιού και του εφήβου ως κριτικού αναγνώστη μέσα από διάφορα λογοτεχνικά είδη, εικονογραφημένα βιβλία, παραμύθια, διηγήματα, νουβέλες, μυθιστορήματα.
  • Να αποκτήσουν συνείδηση της σημασίας της φιλαναγνωσίας για την κοινωνική και πολιτισμική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου.
  • Να συνδέσουν τη διδακτική πράξη με την αισθητική απόλαυση των λογοτεχνικών κειμένων.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

 

  • Εισαγωγή. Θεωρητικά και ειδολογικά ζητήματα. Αναπαραστάσεις/κατασκευές της παιδικής ηλικίας και της νεότητας στη Λογοτεχνία για Παιδιά και Νέους.
  • Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Λογοτεχνίας για Παιδιά και Νέους. Ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο.
  • Τρόποι κριτικής προσέγγισης και μέθοδοι ερμηνευτικής ανάλυσης λογοτεχνικών κειμένων.
  • Η ρητορική της εικόνας και οι αναγνώσεις της.
  • Το ζήτημα των μεταφράσεων και των διασκευών. Τα παιδικά περιοδικά έντυπα.
  • Ο διδακτισμός στον 19ο αιώνα και οι σύγχρονες αναβιώσεις του.
  • Η ποίηση για παιδιά και νέους (19ος-20ός αι.). Αισθητικά ρεύματα και χαρακτηριστικά έργα.
  • Η Πην. Δέλτα και το ιστορικό μυθιστόρημα.
  • Ιστορικός λόγος και αυτοβιογραφική καταγραφή: Ά. Ζέη, Ζ. Σαρή.
  • Οι σύγχρονες μορφές αφήγησης και η θεματική ανανέωση στα έργα για παιδιά και νέους (Μ. Κοντολέων, Β. Μάστορη, Τ. Τίγκα, κ.ά).
  • Νεοτερική γραφή και μεταμυθοπλασία (Τζ. Ροντάρι, Ευγ. Τριβιζάς, Χρ. Μπουλώτης, κ.ά.).
  • Τα κοινωνικά στερεότυπα και οι εικόνες του Άλλου. Η διαμόρφωση των έμφυλων ταυτοτήτων.
  • Πραγματικός και μυθοπλαστικός κόσμος: Εθνική ταυτότητα και πολιτισμικές αλλαγές.

 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Διαλέξεις. Ηλεκτρονικές παρουσιάσεις-χρήση εποπτικού υλικού. Προαιρετική προφορική παρουσίαση φοιτητικών εργασιών και κριτική συζήτηση επί των πορισμάτων. Πρακτική άσκηση: προτείνονται 2 διδασκαλίες λογοτεχνικών κειμένων για παιδιά και νέους και 2 παρακολουθήσεις (στις ώρες της Φιλαναγνωσίας ή της Ευέλικτης Ζώνης). Θα αξιοποιηθούν στη διδασκαλία και τα κείμενα που συμπεριλαμβάνονται στα Ανθολόγια Λογοτεχνικών Κειμένων για το Δημοτικό. To μάθημα υποστηρίζεται από την πλατφόρμα ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης «e class».

 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ: Γραπτές εξετάσεις. Συνυπολογίζεται η προαιρετική εργασία, η οποία βαθμολογείται από ένα έως τρία της δεκάβαθμης κλίμακας αξιολόγησης.

 

 

 

 

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013