Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Παιδοδοντιατρική ΙΙ (X 2024-2025)

(51260) -  Καθηγήτρια Σ.Γκιζάνη / Συντονιστής Κλινικής Άσκησης: Επικ. Καθηγητής Γ.Βαδιάκας

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα περιλαμβάνει σεμιναριακές παραδόσεις και κλινική άσκηση.

Ακολουθούν θεματικές ενότητες, οι οποίες αντιστοιχούν σε κάθε σεμινάριο και σημειώνεται όπου έχει αναρτηθεί η παρουσίαση του μαθήματος.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015

  • Σκοπός

    Ο σκοπός του μαθήματος είναι ο φοιτητής:

    α) Να εφαρμόζει βασικές τεχνικές για την επικοινωνία και την συνεργασία με το παιδί κατά την οδοντιατρική περίθαλψη.

    β) Να κάνει εξέταση, διάγνωση και σχέδιο θεραπείας σε προβλήματα των σκληρών και μαλακών ιστών του στόματος σε παιδιά και εφήβους.

    γ) Να εφαρμόζει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα πρόληψης σε παιδιά και εφήβους ανάλογα με τις ανάγκες τους.

    δ) Να παρέχει οδοντιατρική θεραπεία σε συνεργάσιμα παιδιά σχολικής ηλικίας και εφήβους.

    ε) Να γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες στην οδοντιατρική αντιμετώπιση παιδών με ιατρικό πρόβλημα και ειδικές ανάγκες.

    Ειδικότεροι στόχοι

    Ο φοιτητής στο τέλος του εξαμήνου θα πρέπει να είναι ικανός;/ή:

    1. Να εφαρμόζει ψυχολογικές τεχνικές για τη διαμόρφωση θετικής συμπεριφοράς του παιδιού κατά την οδοντιατρική θεραπεία.  Δ(Κ)
    2. Να περιγράφει τον βασικό εξοπλισμό και τις προδιαγραφές για τη χρήση του πρωτοξειδίου του αζώτου σε φοβικούς ασθενείς και ασθενείς με δυσκολία στην συνεργασία. Γ
    3. Να αναφέρει τους τρόπους χορήγησης και τα στοιχεία εκείνα που πρέπει να καταγράφει ο κλινικός κατά τη χορήγηση Ν2Ο. Να αξιολογεί τις ανεπιθύμητες παρενέργειες. Γ
    4. Να λαμβάνει ενδοστοματικές ακτινογραφίες σε συνεργάσιμα παιδιά και εφήβους. Δ(Κ)
    5. Να συλλέγει και να αξιολογεί δεδομένα από το οδοντιατρικό ιστορικό, την κλινική και ακτινογραφική εξέταση, ώστε να διαμορφώνει το κατάλληλο σχέδιο θεραπείας σε συνεργάσιμα παιδιά και εφήβους. Δ(Κ)
    6. Να αξιολογεί οπισθοφατνιακές και οπισθομυλικές ακτινογραφίες δοντιών μικτής οδοντοφυΐας για τη διάγνωση τερηδόνων. Δ(Κ)
    7. Να αξιολογεί την φυσιολογική και παθολογική απορρόφηση των νεογιλών δοντιών και την διάπλαση των μονίμων στις πανοραμικές ακτινογραφίες σε σχέση με την ηλικία του παιδιού. Δ(Κ)
    8. Να αναφέρει την φυσιολογική διάπλαση και χρόνους ενασβεστίωσης, την επιθυμητή σειρά και το χρόνο ανατολής των δοντιών της νεογιλής και μικτής οδοντοφυΐας Γ
    9. Να προσδιορίζει την οδοντική ηλικία του παιδιού με βάση τα ευρήματα της κλινικής και ακτινογραφικής εξέτασης και να αναγνωρίζει τις παρεκκλίσεις. Δ(Κ)
    10. Να ταξινομεί/διαγιγνώσκει τους οδοντικούς τραυματισμούς στη νεογιλή οδοντοφυΐα να ονοματίζει τα ειδικά στοιχεία που πρέπει να καταγράφονται κατά τη λήψη ιστορικού τραύματος και να περιγράφει τα πρωτόκολλα κλινικής και ακτινογραφικής εξέτασης που πρέπει να ακολουθούνται. Γ
    11. Να εξηγεί τις επιπτώσεις των οδοντικών τραυματισμών των νεογιλών δοντιών στα μόνιμα καθώς και στο περιοδόντιο. Γ
    12. Να κατατάσσει τα παιδιά και τους εφήβους στον αντίστοιχο τερηδονικό κίνδυνο. Γ, Δ(Κ)
    13. Να περιγράφει τα πρωτόκολλα πρόληψης και διαχείρισης παιδιών με τερηδόνα βρεφικής και νηπιακής ηλικίας. Γ
    14. Να εφαρμόζει τα πρωτόκολλα πρόληψης και διαχείρισης αρχόμενων τερηδόνων σε παιδιά και εφήβους. Δ(Κ)
    15. Να ενημερώνει τον ασθενή/παιδί και τους γονείς για την παθογένεια των νόσων του στόματος, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εκπαιδευτικά βοηθήματα Δ(Κ)
    16. Να πραγματοποιεί ανάλυση δίαιτας και να παρέχει τις απαραίτητες οδηγίες για τη σωστή διατροφή του παιδιού και την πρόληψη της τερηδόνας. Δ(Κ)
    17. Να σχεδιάζει και να εφαρμόζει εξατομικευμένο πρόγραμμα πρόληψης και αναχαίτισης τερηδόνας (οδηγίες στοματικής υγιεινής, συστάσεις σωστής διατροφής, φθοριώσεις, καλύψεις οπών σχισμών) σε παιδιά και εφήβους ανάλογα με την ηλικία και τον τερηδονικό κίνδυνο. Δ(Κ)
    18. Να γνωρίζει και να εφαρμόζει τις βασικές αρχές άσκησης της οδοντ/κής 4 χειρών, εργαζόμενος εναλλάξ ως γιατρός και ως βοηθός κατά την οδοντιατρική θεραπεία συνεργάσιμων παιδιών σχολικής ηλικίας και εφήβων. Δ(Κ)
    19. Να τοποθετεί ελαστικό απομονωτήρα με αρπάγη, σε πρόσθια και οπίσθια δόντια στην κλινική σε συνεργάσιμα παιδιά και εφήβους Δ(Κ)
    20. Να χορηγεί τοπική αναισθησία σε παιδιά και εφήβους Δ(Κ)
    21. Να πραγματοποιεί καλύψεις οπών και σχισμών σε μόνιμα δόντια σε παιδιά και εφήβους Δ(Κ)
    22. Να παρασκευάζει κοιλότητες σε νεογιλά και μόνιμα δόντια Δ(Κ)
    23. Να αποκαθιστά τερηδονισμένα νεογιλά και νεαρά μόνιμα δόντια με συγκολλούμενα υλικά σε παιδιά και εφήβους Δ(Κ)
    24. Να αναλύει την αιτιοπαθογένεια, να αναφέρει την επιδημιολογία, να περιγράφει την κλινική εικόνα και τη συνήθη εντόπιση των τερηδόνων στη βρεφική και νηπιακή ηλικία καθώς και να αναφέρει την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών. Γ
    25. Να γνωρίζει τον ορισμό, τις ενδείξεις και τις τεχνικές ελάχιστης παρέμβασης για την αντιμετώπιση τερηδονικών βλαβών σε νεογιλά και μόνιμα δόντια Γ
    26. Να γνωρίζει την αιτιοπαθογένεια, την κλινική εικόνα και την αντιμετώπιση βλαβών υπενασβεστίωσης γομφίων & τομέων. Γ
    27. Να γνωρίζει τις ενδείξεις διατήρησης του χώρου μετά από εξαγωγή ή πρόωρη απώλεια νεογιλών δοντιών καθώς και να περιγράφει τα ενδεικνυόμενα κινητά και ακίνητα μηχανήματα. Γ
    28. Να εκτελεί εξαγωγές νεογιλών δοντιών ποικίλλου βαθμού Δ(Κ)
    29. Να περιγράφει τον τρόπο αντιμετώπισης επειγόντων περιστατικών στο οδοντιατρείο καθώς και τις ενδείξεις κατά περίπτωση για τη χορήγηση αντιβίωσης και αναλγητικών σε παιδιά και εφήβους δίνοντας έμφαση στις διαφοροποιήσεις από τον ενήλικα. Γ
    30. Να γνωρίζει πως να συνταγογραφεί αντιβιοτικά και αναλγητικά για παιδιά και εφήβους. Γ, Δ(Κ)
    31. Να αναφέρει τις ιδιαιτερότητες στην οδοντιατρική αντιμετώπιση συνεργάσιμων παιδιών και εφήβων με χρόνιο ιατρικό πρόβλημα (καρδιολογικά, διαταραχές στην αιμόσταση, ογκολογικά) και να ονοματίζει πιθανές τροποποιήσεις στη θεραπεία. Γ
    32. Να μπορεί να ταξινομήσει τα είδη των σχιστιών και να περιγράφει κοινά κλινικά ευρήματα. Να γνωρίζει τα πρωτόκολλα οδοντιατρικής και ορθοδοντικής θεραπείας. Γ
    33. Να διαγιγνώσκει και να μπορεί να τεκμηριώσει την αιτιοπαθογένεια λευκών κηλίδων. Να περιγράφει τρόπους πρόληψης και θεραπείας, δίνοντας έμφαση στα προβλήματα που δημιουργούν στους εφήβους . Γ, Δ(Κ)
    34. Στοματική υγεία, οδοντιατρική θεραπεία και σχεδιασμός οδοντιατρείου για άτομα με ιδιαιτερότητες. Γ
    35. Να συμμετέχει στην ανάλυση σύνθετων κλινικών περιστατικών και να μπορεί να συνθέσει σχέδιο θεραπείας. Γ

    Περιεχόμενο

    Πολυτερηδονισμός στην βρεφική και νηπιακή ηλικία. Καλύψεις οπών και σχισμών και προληπτικές εμφράξεις νεογιλών και μόνιμων δοντιών. Διάγνωση, πρόληψη και αντιμετώπιση λευκών κηλίδων. Πρόωρη απώλεια νεογιλών δοντιών και ανάγκη τοποθέτησης μηχανημάτων διατήρησης χώρου. Οδοντικοί τραυματισμοί νεογιλών δοντιών και οι επιπτώσεις τους στα μόνιμα δόντια και στο περιοδόντιο. Θεραπεία νεογιλών και μόνιμων δοντιών με τις τεχνικές ελάχιστης παρέμβασης. Οδοντιατρική αντιμετώπιση παιδιών και εφήβων με ιατρικό πρόβλημα. Διάγνωση, ταξινόμηση και οδοντιατρική αντιμετώπιση παιδιών με υπενασβεστίωση γομφίων και τομέων. Οδοντιατρική και ορθοδοντική αντιμετώπιση παιδιών με σχιστίες. Οδοντιατρική θεραπεία σε φοβικούς ασθενείς με τη χρήση πρωτοξειδίου του αζώτου. Αντιμετώπιση επειγόντων οδοντιατρικών περιστατικών

    Μέθοδοι Διδασκαλίας

    • Σεμιναριακές Παραδόσεις σε ομάδες
    • Κλινική άσκηση

    Κριτήρια Επιτυχούς περάτωσης

    • Διαμορφωτική αξιολόγηση κλινικής άσκησης.
    • Τελική γραπτή συμπερασματική αξιολόγηση με ερωτήσεις ανοικτής και κλειστής απάντησης.

    Διδάσκοντες

    Καθηγήτρια - Σ.Γκιζάνη

    Επικ. Καθηγητής - Α.Αγουρόπουλος

    Επίκ. Καθηγητής - Γ.Βαδιάκας

    Επίκ.Καθηγήτρια - Κ.Σερεμίδη