Παρουσίαση/Προβολή
Παιδοδοντιατρική Ι (51177)
(DENT474) - Επίκουρος Καθηγητής Α. Αγουρόπουλος
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις και εργαστηριακή άσκηση.
Η εργαστηριακή άσκηση περιλαμβάνει σεμινάρια σε ομάδες και άσκηση στο Εργαστήριο Προσομοίωσης.
Ακολουθούν οι θεματικές ενότητες, οι οποίες αντιστοιχούν σε κάθε διάλεξη και σημειώνεται όπου έχει αναρτηθεί η παρουσίαση του μαθήματος.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2015
-
Σκοπός μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι ο φοιτητής:
α) να γνωρίζει τις βασικές θεωρητικές γνώσεις που αφορούν την Παιδοδοντιατρική
(υπάρχουν θεματικές ενότητες και όπου έχει αναρτηθεί η παρουσίαση αναγράφεται).
β) να είναι ικανός να εφαρμόζει στο Εργαστήριο σε συνθήκες κλινικής προσομοίωσης, τις
τεχνικές πρόληψης και αποκατάστασης της τερηδόνας που χρησιμοποιούνται στην
Παιδοδοντιατρική σε νεογιλά και μόνιμα δόντια.
Στόχοι μαθήματος
Ο φοιτητής στο τέλος του 7ου εξαμήνου θα πρέπει να γνωρίζει:
- Την σωματική, νοητική και ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού.
- Τους παράγοντες που συντελούν στη διαμόρφωση θετικής στάσης και συμπεριφοράς του παιδιού στο οδοντιατρείο.
- Τις ψυχολογικές τεχνικές διαμόρφωσης θετικής συμπεριφοράς στο οδοντιατρείο και τις ψυχολογικές τεχνικές τροποποίησης αρνητικής συμπεριφοράς σε θετική στο οδοντιατρείο.
- Την φυσιολογική διάπλαση των δοντιών της νεογιλής και μικτής οδοντοφυΐας, τα διάφορα στάδια ενασβεστίωσης των μονίμων δοντιών και την κλινική τους σημασία και να γνωρίζει την επιθυμητή σειρά και το χρόνο ανατολής νεογιλών και μονίμων δοντιών καθώς και τις επιδράσεις παρεκκλίσεων στην εξέλιξη της σύγκλεισης.
- Τι περιλαμβάνει ένα προληπτικό πρόγραμμα προγεννητικά και τι στον πρώτο χρόνο ζωής του παιδιού
- Τον σχεδιασμό ενός εξατομικευμένο προληπτικού προγράμματος στο οδοντιατρείο σε παιδιά, εφήβους και ορθοδοντικούς ασθενείς καθώς και πως αναγνωρίζεται το επίπεδο τερηδονικού κινδύνου.
- Τις βασικές αρχές της οδοντιατρικής τεσσάρων χειρών και πως πρέπει να οργανώνεται το παιδοδοντικό ιατρείο.
- Τις κλινικές εκδηλώσεις της τερηδόνας νεογιλών και μονίμων δοντιών και διάγνωση κατά ICDAS.
- Τα χαρακτηριστικά του υγιούς περιοδοντίου των νεογιλών δοντιών και τις διαφορές από το περιοδόντιο των μονίμων δοντιών.
- Πως γίνεται η λήψη ιστορικού, η ακτινογραφική εξέταση, η διάγνωση και το σχέδιο θεραπείας.
- Τα πλεονεκτήματα εφαρμογής ελαστικού απομονωτήρα, και τους τρόπους και να μπορεί να απομονώσει με ελαστικό απομονωτήρα και με αρπάγη πρόσθια και οπίσθια δόντια σε μικτό φραγμό πλαστικών δοντιών.
- Πως γίνεται η τοπική αναισθησία στα παιδιά και τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται.
- Τις ενδείξεις εφαρμογής των καλύψεων οπών και σχισμών και των μικροσυντηρητικών κοιλοτήτων.
- Τις ανατομικές διαφορές νεογιλών και μονίμων δοντιών και πως αυτές επηρεάζουν την παρασκευή κοιλότητας.
- Τις διαφοροποιήσεις παρασκευής κοιλότητας στα νεογιλά δόντια και να γνωρίζει τις ενδείξεις εφαρμογής Ιης και ΙΙης ομάδας σε νεογιλά δόντια.
- Να επιλέγει το κατάλληλο εμφρακτικό υλικό ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδο επικινδυνότητας για τερηδόνα των παιδιών, για κάθε ομάδα κοιλότητας.
- Τις ενδείξεις και τα υλικά προστασίας του πολφού στα νεογιλά δόντια.
- Τις τεχνικές αντιμετώπισης πολφικών βλαβών σε παιδιά και εφήβους.
- Τις ενδείξεις και τα στάδια της πολφοτομής σε νεογιλά δόντια.
- Τις ενδείξεις, τον τρόπο παρασκευής, εφαρμογής και συγκόλλησης ανοξείδωτων στεφανών νεογιλών και μονίμων δοντιών.
- Τις ενδείξεις διατήρηση του χώρου μετά από πρόωρη εξαγωγή ή απώλεια νεογιλών δοντιών και τα ενδεικνυόμενα μηχανήματα διατήρησης χώρου.
- Την επιδημιολογία και ταξινόμηση των οδοντικών τραυματισμών σε νεογιλή και μικτή οδοντοφυΐα, τι περιλαμβάνει η λήψη ιστορικού, η κλινική και ακτινογραφική εξέταση.
- Ποιοί είναι οι τραυματισμοί των σκληρών οδοντικών ιστών και ποιά είναι η αντιμετώπισή τους.
- Ποιοί είναι οι οδοντικοί τραυματισμοί με συμμετοχή του περιοδοντίου και ποίοι οι τρόποι αντιμετώπισής τους.
- Ποιές είναι οι ενδείξεις εξαγωγής νεογιλών δοντιών και πως γίνονται.
Περιεχόμενο μαθήματος
Αύξηση και ανάπτυξη του παιδιού. Διάπλαση δοντιών, εξέλιξη της οδοντοφυΐας και πρόληψη ορθοδοντικών ανωμαλιών. Η συμπεριφορά του παιδιού στο οδοντιατρείο. Έλεγχος του πόνου, του φόβου και του άγχους κατά την οδοντιατρική θεραπεία. Εξέταση- Διάγνωση- Σχέδιο θεραπείας. Παθογένεια και θεραπεία νόσων των σκληρών οδοντικών ιστών και του περιοδοντίου στη νεογιλή οδοντοφυΐα και στον έφηβο. Προληπτική και θεραπευτική αντιμετώπιση τερηδόνας στη νεογιλή, μικτή και μόνιμη οδοντοφυΐα σε παιδιά και εφήβους (έλεγχος τερηδόνας, εμφράξεις, ανοξείδωτες στεφάνες, εξαγωγές). Προληπτική και θεραπευτική αντιμετώπιση ενδοδοντικών προβλημάτων σε νεογιλά και μόνιμα δόντια σε παιδιά και εφήβους. Οδοντιατρική τεσσάρων χειρών και οργάνωση και εργονομία παιδοδοντικού ιατρείου.
Μέθοδοι διδασκαλίας
- Διαλέξεις
- Εργαστηριακή Άσκηση (Σεμινάρια σε ομάδες, άσκηση στο εργαστήριο προσομείωσης)
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Επιτυχής περάτωση των εργαστηριακών ασκήσεων και των εξετάσεων στην διάρκεια του εργαστηρίου.
- Επιτυχής τελική εξέταση.
Διδάσκοντες
Αναπλ. Καθηγήτρια Σωτηρία Γκιζάνη
Επίκουρος Καθηγητής Ανδρέας Αγουρόπουλος
Eπίκουρος Καθηγητής Γεώργιος Βαδιάκας
Επίκουρος Καθηγητής Δημήτριος Εμμανουήλ