Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου II (ΕΑΡ 2021)

(DCARTS133) -  Νίκος Τερζής

Περιγραφή Μαθήματος

Ιστορία Παγκόσμιου Κινηματογράφου ΙΙ ΕΑΡ 2021

Σκοπός του μαθήματος είναι μία εις βάθος διερεύνηση της ιστορίας του κινηματογράφου από τη δεκαετία του 1960 έως τη σύγχρονη εποχή, υπό το δημιουργικό πρίσμα του εναλλακτικού μοντάζ που αποτελεί (περισσότερο από ότι σε κάθε άλλη δυναμική τέχνη), το οργανικό, πρωταρχικό στοιχείο του κινηματογράφου.

Το μάθημα εξετάζει τις βασικές αλλαγές στην αισθητική, παραγωγή, διανομή και τεχνολογία του κινηματογραφικού μέσου και την εξέλιξη των κινηματογραφικών ειδών από το 1950 έως το 1970 και σήμερα, οι οποίες επήλθαν ως επιπτώσεις των ιστορικών, κοινωνικοικονομικών και πολιτικών συνθηκών στην παραγωγή και διανομή κινηματογραφικών ταινιών. Αναλυτικά μελετώνται η γαλλική Nouvelle Vague, το Βρετανικό Free Cinema, τα Νέα Ρεύματα στην Ευρώπη και στην Ασία (case study: Ιαπωνία), οι Νέοι Κινηματογράφοι (1958-1980), το Νέο Hollywood, το Δανέζικο Dogma ’95 και οι κύριοι εκπρόσωποί του, η εξέλιξη των κυριότερων κινηματογραφικών ειδών.

.............................................................................................................................................................................................................

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΙΙ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ: Το μάθημα επιχειρεί μια επισκόπηση της ιστορίας του παγκόσμιου κινηματογράφου από το 1960 έως σήμερα. Σκοπός του μαθήματος είναι μία εις βάθος διερεύνηση της μεταπολεμικής ιστορίας του κινηματογράφου έτσι ώστε η γνώση που θα αποκομίσουν οι φοιτητές/τριες να συνδέεται με ζητήματα πολιτικής και αισθητικής, καθώς και με τις σύγχρονες πολιτισμικές μεταβολές. Πιο συγκεκριμένα διερευνώνται οι αλλαγές στην αισθητική, παραγωγή, τεχνολογία του κινηματογραφικού μέσου και η εξέλιξη των κινηματογραφικών ειδών από το 1960 έως σήμερα, οι οποίες επήλθαν ως επιπτώσεις των ιστορικών, κοινωνικο-οικονομικών και πολιτικών συνθηκών στην παραγωγή και διανομή κινηματογραφικών ταινιών. 

Με αφετηρία τη γαλλική νουβέλ-βαγκ και την έκρηξη του Μάη του 1968, εξερευνώνται τόσο οι φορμαλιστικές αναζητήσεις και εκφραστικές επινοήσεις του γαλλικού μυθοπλαστικού κινηματογράφου της αμφισβήτησης όσο και οι πολιτικές παρακαταθήκες και επιρροές. Ακολούθως, γίνεται αναφορά σε βορειοαφρικανικές και λατινοαμερικανικές κινηματογραφίες που αξιοποίησαν το μέσο του κινηματογράφου για απελευθερωτικούς και χειραφετησιακούς σκοπούς. 

Στις δεκαετίες του 1970 και ‘80 δίνεται βαρύτητα στην Ευρώπη και τις εθνικές της κινηματογραφίες καθώς τότε αναδύεται μια μοντέρνα κινηματογραφική εκφραστικότητα, κοινή άλλα ταυτόχρονα διακριτή για κάθε έθνος. Σε αυτό το πλαίσιο διερευνώνται αναλογίες και διαφορές  μεταξύ του νέου γερμανικού κινηματογράφου, του βρετανικού κοινωνικού ρεαλισμού και του σκανδιναβικού υπαρξιακού κινηματογράφου. Παράλληλα επιχειρείται και μια σύγκριση με τον πολιτικό ρεαλισμό του λεγόμενου Νέου Χόλυγουντ. 

Ο παγκόσμιος κινηματογράφος της περιόδου 1990-2020 εξερευνάται υπό το πρίσμα της πολιτισμικής μεταβολής από το φιλμ στο βίντεο και την σταδιακή έλευση του ψηφιακού κινηματογράφου, καθώς και με αναφορά στις έννοιες της παγκοσμιοποίησης και της ψηφιακής οπτικοακουστικής κουλτούρας. Με αφετηρία το δανέζικο Δόγμα 95, ερωτήματα για τον ρεαλισμό ψηφιακής υψηλής ευκρίνειας τίθενται στη μελέτη του νέου κινηματογράφου σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Διερευνάται το ζήτημα της ρεαλιστικής αληθοφάνειας και του μετασχηματισμού του μοντάζ δράσης σε αμερικανικές υπερπαραγωγές με Computer Generated Imagery (CGI). Τέλος διερευνάται η έννοια του μετά-κινηματογράφου, η σύγκλιση ψηφιακών μέσων, δικτύων και κινηματογράφου, η υπόσταση και το μέλλον του κινηματογράφου στην τρέχουσα εποχή της διαδικτυακής τηλεόρασης και της διανομής οπτικοακουστικού περιεχομένου μέσω διαδικτύου.  

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 3 Μαρτίου 2021