Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΟΡΓΑΝΟΜΕΤΑΛΛΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ

(CHEM204) -  Αθανάσιος Φιλιππόπουλος, Ανδρέας Δανόπουλος (Συντονιστής)

Περιγραφή Μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος: Γενικές ιδιότητες οργανομεταλλικών συμπλόκων. Ο δεσμός μετάλλου-άνθρακα και μετάλλου-υδρογόνου. Σύμπλοκα με π-υποκαταστάτες. Οξειδωτική προσθήκη και αναγω-γική απόσπαση. Αντιδράσεις εισαγωγής και απόσπασης. Πυρηνόφιλη και ηλεκτρονιόφιλη προσθήκη και απόσπαση. Ομογενής κατάλυση. Μέταλλο-καρβένια, -καρβίνια, μετάθεση και πολυμερισμός. Οργανομε-ταλλική χημεία στοιχείων της κύριας ομάδας του περιοδικού πίνακα (Ge, Sn, Pb κλπ) και ενώσεις τους με μέταλλα μεταπτώσεως. Εφαρμογές στην οργανική σύνθεση. Οργανομεταλλική χημεία υψηλών οξειδωτι-κών καταστάσεων. Μέθοδοι χαρακτηρισμού οργανομεταλλικών ενώσεων. Βιβλιογραφική ενημέρωση και παραδείγματα μορίων επιστημονικού ενδιαφέροντος από το πεδίο της οργανομεταλλικής χημείας.

 

Υπεύθυνοι εργ. ασκήσεων: Α. Φιλιππόπουλος, A. Δανόπουλος (συντονιστής) Περιεχόμενο εργ. ασκήσεων: Τεχνικές αδρανούς ατμόσφαιρας και κενού. Σύνθεση φερροκενίου, καθαρι-σμός και φασματοσκοπική μελέτη των ιδιοτήτων του. Οι εργαστηριακές ασκήσεις γίνονται προς το τέλος του εξαμήνου.

 

Διαμόρφωση ενιαίου βαθμού: Η ύλη των εργαστηριακών ασκήσεων εξετάζεται κατά την εκτέλεση των ασκήσεων. Ο τελικός βαθμός μαθήματος προκύπτει κατά 20% από τις εργαστηριακές ασκήσεις και κατά 80% από τον βαθμό του μαθήματος.

 

Συγγράμματα: «Χημεία Οργανομεταλλικών Ενώσεων» Α. Χριστοφίδης, (Εκδ. Ζήτη) 2008. 2) «Βασική Οργανομεταλλική Χημεία» Haiduc, Zuckerman (Εκδ. Παπαζήση), 1987. 3) Σημειώσεις διδασκόντων.

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής αναμένεται:

-Να είναι σε θέση να ξεχωρίζει τις οργανομεταλλικές ενώσεις από τις ενώσεις ένταξης, τις αμιγώς ανόργανες και τις οργανικές

-Να γνωρίζει τα χαρακτηριστικά του δεσμού μετάλλου άνθρακα και την ιδιαιτερότητα του

-Να αντιλαμβάνεται την έννοια της β-υδρογονικής απόσπασης και τη σημασία της στην οργανομεταλλική σύνθεση

-Να αντιλαμβάνεται την διαφορά στις έννοιες της β-υδρογονικής απόσπασης και της αγοστικής αλληλεπίδρασης

-Να εφαρμόζει τον κανόνα των 18 ηλεκτρονίων σε ποικιλία ενώσεων και να αποφαίνεται για τη θερμοδυναμική τους σταθερότητα

-Να αντιλαμβάνεται τη διαφορά μεταξύ υποκαταστατών σ/π- τύπου και π-αποδέκτη

-Να αντιλαμβάνεται το φαινόμενο της π-οπισθοσύνδεσης και πως αυτό σχετίζεται με τα φάσματα υπερύθρου μέταλλο καρβονυλικών ενώσεων και ενώσεων αλκενίου

-Να γνωρίζει βασικά στοιχεία από την οργανομεταλλική χημεία των μεταλλο καρβονυλίων, των μέταλλο αλκενίων, των καρβενικών και καρβινικών συμπλόκων και των συμπλόκων μετάλλου με δι-υδρογόνο

-Να γνωρίζει την ιδιαιτερότητα στη σύνθεση και τη χημική συμπεριφορά του φεροκενίου και εν γένει των μεταλλοκενίων

-Να εφαρμόζει τα παραπάνω στη μελέτη αντιδράσεως τους με διάφορα αντιδραστήρια (οξειδωτική προσθήκη-αναγωγική απόσπαση )

-Να μελετά παραδείγματα Πυρηνόφιλης και ηλεκτρονιόφιλης προσθήκης

-Να αναγνωρίζει τις οργανομεταλλικές ενώσεις της κύριας ομάδας του περιοδικού πίνακα (Ge, Sn, Pb κλπ) και ενώσεις τους με μέταλλα μεταπτώσεως

-Να αντιλαμβάνεται την χρήση των διαφόρων φασματοσκοπικών τεχνικών (υπερύθρου και Πυρηνικού μαγνητικού συντονισμού υδρογόνου και άνθρακα) και πως αυτές εφαρμόζονται στο πεδίο της οργανομεταλλικής χημείας

-Να αντιλαμβάνεται τη δυσκολία στην πραγματοποίηση οργανομεταλλικής σύνθεσης και απομόνωσης προϊόντων και την απαίτηση για χρήση αδρανών συνθηκών, τεχνικών υψηλού κενού

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013