Παρουσίαση/Προβολή
Ελληνικές και ρωσικές εικόνες: τέχνη, τεχνικές, εργαστήρια
(ARCH933) - Αναστασία Δρανδάκη
Περιγραφή Μαθήματος
Στους μετά την Άλωση χρόνους, η σταδιακή μαζικοποίηση της παραγωγής ελληνικών
εικόνων πυροδότησε αλλαγές στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των
εργαστηρίων. Ανάλογες εξελίξεις παρατηρούνται και στη Ρωσία η οποία μετά την
οριστική κατάλυση του Βυζαντινού κράτους αποτέλεσε το ισχυρότερο πολιτικό κέντρο
του ορθόδοξου κόσμου. Οι ρωσικές εικόνες ακολούθησαν παράλληλους αλλά και
διαφορετικούς καλλιτεχνικούς δρόμους. Η αξιοποίησή τους από την πολιτική και
εκκλησιαστική ηγεσία της Ρωσίας ως όχημα εξωτερικής πολιτικής και οι εμπορικοί και
πνευματικοί δεσμοί του ελληνικού κόσμου με τη Ρωσία διαμόρφωσαν ένα νέο πλέγμα
αλληλεπιδράσεων μεταξύ ρωσικής και ελληνικής ορθόδοξης θρησκευτικής τέχνης, από
τον 16ο αιώνα και μετά.
Στο σεμινάριο θα εξετάσουμε το ρόλο της εικόνας στον βυζαντινό και μεταβυζαντινό
κόσμο, καθώς και την ιδιαίτερη πορεία που ακολούθησε η παραγωγή τους στη Ρωσία.
Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί, επίσης, στα τεχνικά χαρακτηριστικά των έργων, ελληνικών
και ρωσικών, καθώς και σε ζητήματα οργάνωσης της παραγωγής και διακίνησής τους.
Στο πλαίσιο αυτό, θα εξεταστούν και θα καταγραφούν σχέδια εργασίας ζωγράφων
εικόνων από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη.
Το σεμινάριο θα διεξαχθεί παράλληλα και με διοργάνωση κοινών δράσεων με
ανάλογο μεταπτυχιακό μάθημα που θα διδάξει στο Πανεπιστήμιο του Princeton o καθ.
Charles Barber.
Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, στο
πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ERC RICONTRANS: Visual Culture, Piety and
Propaganda: Transfer and Reception of Russian Religious Art in the Balkans and the Eastern
Mediterranean (16th-early 20th century).
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2022
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα