Παρουσίαση/Προβολή
Η Iστορία στα μονοπάτια της σκέψης του 21ου αιώνα
() - Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Δήμητρα Λαμπροπούλου
Περιγραφή Μαθήματος
Στο τέλος του 20ού και στα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα, το παρελθόν γίνεται για άλλη μια φορά στοιχείο διαπραγμάτευσης, αντικείμενο νοσταλγίας και διδαχής, αμφισβήτησης και λατρείας, καταφύγιο ιδεών και λειμώνας συναισθημάτων. Η ιστορική συνείδηση μεταβάλλεται, παράλληλα με την επιστημονική ιστορία και τις αντίστοιχες σπουδές. Πού βρισκόμαστε, λοιπόν, σήμερα; Τι συμβαίνει σχετικά με την ιστορική κριτική, τη σχέση ανάμεσα στην ιστορία, από τη μια, τη φιλοσοφία και την κριτική θεωρία, από την άλλη; Πώς ορίζεται η θέση της επιστημονικής ιστορίας σε κοινωνίες μαζικής παραγωγής λόγου για το παρελθόν;
Το σεμινάριο οργανώνεται γύρω από κεντρικά ζητήματα και έννοιες της σύγχρονης ιστοριογραφίας: ο χρόνος και ο χώρος, η ερμηνεία, η αφήγηση και η αντιπροσωπευτικότητα, οι πηγές και το αρχείο, η εμπειρία, η μνήμη και η μαρτυρία, η έννοια του πολιτισμού, το φύλο, η υποκειμενικότητα και η ταυτότητα. Πρόκειται για ζητήματα επιστημολογίας της ιστορικής γνώσης ή, σύμφωνα με τον Jacques Rancière, ποιητικής της ιστορικής γνώσης, δηλαδή μελέτης των κανόνων με βάση τους οποίους η ιστορική γνώση γράφεται, διαβάζεται και διαμορφώνεται ως ιδιαίτερο είδος επιστημονικού λόγου.
Το σεμινάριο θα επιχειρήσει μια επιλεκτική επισκόπηση των σύγχρονων συζητήσεων γύρω από τη θεωρία της ιστορίας και την ιστορία της ιστοριογραφίας, έχοντας ως βασικούς στόχους:
(α) να γνωρίσουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες τα κυριότερα ιστοριογραφικά ρεύματα του 20ού και 21ου αιώνα μέσα από εμβληματικά ιστοριογραφικά κείμενα τα οποία έχουν διακριθεί για τη συμβολή τους στην ανανέωση της μεθοδολογίας και των αναλυτικών εργαλείων της ιστοριογραφίας·
(β) να διδαχθούν ιστοριογραφικές πρακτικές και παραδείγματα και να εντρυφήσουν σε ζητήματα που θα τους επιτρέψουν να χρησιμοποιήσουν νέα αναλυτικά εργαλεία και ερμηνευτικές προσεγγίσεις στις εργασίες και στη διπλωματική εργασία τους – με άλλα λόγια, στη δική τους μελέτη του παρελθόντος.
Paths of Historical Thinking in the 21st Century
Summary:
During the first decades of the 21st century, historical past keeps coming back in the forms of nostalgia, pedagogy or dispute, constituting a source for ideas and emotions for both individuals and collective subjectivities. As historical consciousness and academic history are being transformed in global as well as local contexts, professional historians are compelled to redefine how scientific history is repositioned in cultural and political environments where discourses about the past are massively produced, and what are the rules according to which historical knowledge is written, read and formed as a specific genre of scientific discourse. Against this background, the seminar is organized around key concepts of the 20th and 21st c. historiography: time and space, narration and interpretation, referentiality and representativeness, archive, memory and testimony, experience and subjectivity. Through a selective survey of current discussions about theoretical problems in historiography, the course aims to make post-graduate students well acquainted with: (a) seminal historiographical works that innovated the methodologies and the analytical tools of history; (b) historiographical examples and practices that will help them in the tasks of analysis and interpretation within their own dissertations.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 16 Μαρτίου 2018
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα