Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Το φιλοσοφικό υπόβαθρο της αρχαιολογικής ερμηνείας

(ARCH674) -  Γεώργιος Βαβουρανάκης

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να εξετάσει μερικές από τις ιδέες της νεώτερης και σύγχρονης φιλοσοφίας που έχουν επηρεάσει την αρχαιολογική σκέψη, καθώς αφορούν τη σχέση του ανθρώπου με τον υλικό πολιτισμό. Οι φοιτήτριες/φοιτητές επιλέγουν εκπροσώπους της φιλοσοφίας ή της ευρύτερα οριζόμενης ως κοινωνιολογικής θεωρίας (π.χ. Μαρξ, Σωσσύρ, Χάιντεγγερ, Γκίντενς, Μπουρντιέ, Ντελέζ, Φουκώ, Μερλώ-Ποντύ, ντε Λάντα κ.ά.), συζητούν τις ιδέες καθαυτές και βρίσκουν ένα συναφές αρχαιολογικό παράδειγμα για να κατανοήσουν το προϊστορικό Αιγαίο μέσα από τις ιδέες αυτές.

 

The aim of the seminar is to study some of the ideas of modern and contemporary philosophy that have influenced archaeological thought, as they are about the relationship between people and material culture.  The students select representatives of philosophy and the widely defined social theory (e.g. Marx, Saussure, Heidegger, Giddens, Bourdieu, Deleuze, Foucault, Merlau-Ponty, de Landa), they discuss the ideas per se and they find an archaeological example in order to understand Prehistoric Aegean through these ideas.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2018

  • Βιβλιογραφία

    Hitchcock L., Theory for Classics: A Student's Guide, London and New York 2008, Routledge.
    Holtorf C. - Karlsson H. (επιμ.), Philosophy and Archaeological Practice. Perspectives for the 21st Century, Göteborg 2000, Bricoleur Press.
    Wylie A., Thinking from things: Essays in the philosophy of archaeology, Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press, 2002.
    Bhabha H. K., The location of culture, London and New York: Routledge, 1994.
    Butler J., Αναταραχή φύλου: Ο φεμινισμός και η ανατροπή της ταυτότητας (μετάφραση Γ. Καράμπελας), Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2009.
    DeLanda M., Assemblage theory, Edinburgh: Edinburgh University Press 2016.
    Deleuze G. – Guattari, F., Καπιταλισμός και σχιζοφρένεια: αντί –Οιδίπους (μετάφραση Κ. Χατζηδήμου, Ι. Ράλλη. Θεώρηση της μετάφρασης Γ. Κρητικός), Αθήνα: Ράππα, 1977.
    Foucault M., Ετεροτοπίες: και άλλα κείμενα (μετάφραση Τ. Μπέτζελος), Αθήνα: Πλέθρον, 2012.
    Foucault M., Η τάξη του λόγου: εναρκτήριο μάθημα στο College de France-1970 (μετάφραση Χ. Χρηστίδης, Μ. Μαϊδάτσης), Αθήνα: Ηριδανός, 1991.
    Giddens A., The constitution of society: outline of the theory of structuration, Cambridge 1984, Polity Press.
    Haraway D., Ανθρωποειδή κυβόργια και γυναίκες: Η επανεπινόηση της φύσης (μετάφραση Π. Μαρκέτου), Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2014.
    Heidegger M., Περί πολιτικής. Περί αληθείας. Περί τεχνικής (μετάφραση Δ. Τζωρτζόπουλος), Αθήνα: Ηριδανός 2011.
    Heidegger M., Κτίζειν, κατοικείν, σκέπτεσθαι (μετάφραση Γ. Ξηροπαΐδης), Αθήνα: Πλέθρον 2008.
    Marx K., Κριτική της πολιτικής οικονομίας (μετάφραση Φ. Φωτίου), Αθήνα: Θεμέλιο, 1978.
    Serres M., Το παράσιτο (μετάφραση Ν. Ηλιάδης) Αθήνα: Σμίλη, 2009.