Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Μεταπτυχιακό: Ο πρωτογενής τομέας της οικονομίας και η σημασία του για τις προϊστορικές κοινωνίες

(ARCH211) -  Γιάννης Παπαδάτος & Τίνα Καλαντζοπούλου

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η μελέτη της αρχαιολογίας του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας (γεωργία και κτηνοτροφία), στις προϊστορικές κοινωνίες του Αιγαίου, και οι αλληεπιδράσεις του με τα κοινωνικοπολιτικά συστήματα της Εποχής του Χαλκού. Θα αναλυθούν οι παραγωγικές δυνατότητες των διαφόρων περιβαλλοντικών ζωνών, η διαχείριση των παραγόμενων προϊόντων από τα εκάστοτε διοικητικά συστήματα καθώς και η δυνατότητα της σύγχρονης αρχαιολογικής έρευνας να ανασυστήσει αυτές τις άυλες πρακτικές μέσω άμεσων, έμμεσων και αποσπασματικών δεδομένων. Τα αρχαιολογικά δεδομένα στοιχεία που θα συζητηθούν και μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο των σεμιναριακών εργασιών ποικίλουν, και περιλαμβάνουν περιβαλλοντικά δεδομένα και οικοδεδομένα, οικιστικά μοντέλα και οικιστική αρχιτεκτονική, εργαλειοτεχνίες και υλικό πολιτισμό που σχετίζεται με την πρωτογενή παραγωγή, διοικητικά αρχεία σφραγισμάτων και πινακίδων, κλπ. Για την αποτελεσματικότερη προσέγγιση του αντικειμένου εκτός από τη χρήση της σχετικής βιβλιογραφίας για το προϊστορικό Αιγαίο θα συζητηθούν επίσης μελέτες περίπτωσης από ένα ευρύ χρονολογικό και γεωγραφικό φάσμα, από τους νεολιθικούς έως και τους ιστορικούς χρόνους, και από την Εγγύς Ανατολή ως την Δυτική Ευρώπη.

Επίσης, στο πλαίσιο του μαθήματος θα παρουσιασθεί και θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος της Ασαφούς Γνωστικής Χαρτογράφησης (Fuzzy-logic Cognitive Mapping) με στόχο την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο επιμέρους κοινωνικοί, πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Οι φοιτητές θα κληθούν να εξοικειωθούν με το ελεύθερο λογισμικό Mental Modeler (www.mentalmodeler.org) και να παράξουν σε ομάδες τους δικούς τους γνωστικούς χάρτες ως απάντηση σε ερωτήματα που σχετίζονται με τα αρχαιολογικά δεδομένα που θα μελετούν. Η εν λόγω πρακτική άσκηση αποτελεί μέρος του ερευνητικού προγράμματος PECUS, το οποίο χρηματοδοτείται από την ΕΕ και γίνεται με τη συμμετοχή φοιτητών από πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Αγγλίας και της Ισλανδίας (https://pecus-erasmus.u-space.it/). Η εμπειρία από την εφαρμογή του λογισμικού σε αρχαιολογικά δεδομένα θα δώσει την ευκαιρία στους φοιτητές που θα παρακολουθήσουν το σεμινάριο να συμμετάσχουν σε πενθήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο που θα διοργανωθεί στη Βαλένθια από Universidad Catolica de Valencia.

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2010