Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Νέοι Οδηγοί Βίντεο Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

61ΣΑ111: ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ-Κριτική (επαν-) ερμηνεία των αρχαιολογικών ταφικών δεδομένων

(ARCH1208) -  Χαρίκλεια Ζηκίδη

Περιγραφή Μαθήματος

Tο μάθημα εστιάζει στην κριτική επισκόπηση και επανερμηνεία των αρχαιολογικών ταφικών δεδομένων, μέσα από τις κύριες θεωρητικές και μεθοδολογικές κατευθύνσεις της αρχαιολογικής σκέψης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον τρόπο με τον οποίο οι διαφορετικές αρχαιολογικές «σχολές» επηρεάζουν την κατανόηση των ταφικών πρακτικών και τη χρήση των σχετικών δεδομένων, για την ερμηνεία κοινωνικών, πολιτισμικών και ιδεολογικών πτυχών του παρελθόντος. Το μάθημα διαρθρώνεται σε δύο βασικές ενότητες. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται οι βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις και το ερμηνευτικό τους υπόβαθρο. Αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο οι μεταβαλλόμενες θεωρητικές τάσεις έχουν διαμορφώσει τον τρόπο μελέτης των ταφικών ευρημάτων και την κατανόηση της ταυτότητας, της κοινωνικής θέσης, των συμβολισμών και των μεταφυσικών αντιλήψεων γύρω από τον θάνατο. Στη δεύτερη ενότητα οι φοιτητές/-τριες καλούνται να εφαρμόσουν τις θεωρητικές γνώσεις που απέκτησαν μέσα από την κριτική ανάλυση δημοσιεύσεων σχετικών με αρχαιολογικά ταφικά σύνολα. Επιπλέον, κάθε φοιτητής/τρια θα επιλέξει μία θεμελιώδη δημοσίευση και θα συντάξει εργασία, εστιάζοντας στο θεωρητικό πλαίσιο, τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις και τις συνεπαγόμενες ερμηνείες του ταφικού συνόλου που επέλεξε. Η διαδικασία περιλαμβάνει παρουσιάσεις, σχολιασμό, και διάλογο, με στόχο την ενίσχυση της αναλυτικής και ερμηνευτικής ικανότητας των φοιτητών, δίνοντας τη δυνατότητα στους φοιτητές να εφαρμόσουν τις θεωρητικές αρχές σε πραγματικά παραδείγματα της αρχαιολογικής έρευνας.

 

This course focuses on the critical review and reinterpretation of archaeological burial data through the lens of major theoretical and methodological approaches in archaeological thought. Special emphasis is placed on how different archaeological «schools of thought» influence the interpretation of burial practices and the use of funerary data to explore the social, cultural, and ideological dimensions of past societies. The course is divided into two main parts. The first part introduces key theoretical frameworks and their interpretive foundations, examining how evolving theoretical paradigms shaped the study of burial assemblages and informed our understanding of identity, social status, symbolism, and metaphysical beliefs surrounding death. In the second part, students are expected to apply the theoretical insights gained, by conducting a critical analysis/re-interpretation of selected scholarly publications on burial contexts. Each student will choose a fundamental publication and prepare a research paper that highlights the theoretical background, methodological approach, and interpretive implications of the burial assemblage under study. This process includes in-class presentations, peer feedback, and group discussions aimed at fostering critical thinking, enhancing interpretive skills, and encouraging the practical application of theoretical models to archaeological data.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2025