Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Νέοι Οδηγοί Βίντεο Προβολή

Μάθημα : ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Κωδικός : PPP485

PPP485  -  Γεώργιος Αραμπατζής

Ανακοινώσεις

ΤΡΟΠΟΣ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ - ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οι φοιτητές, προκειμένου να προβιβασθούν, οφείλουν να καταθέσουν μια εργασία 5 σελίδων + 1 σελίδα με ενδεικτική βιβλιογραφία σε ημερομηνία που θα αναγγελθεί αργότερα και θα είναι εντός της εξεταστικής περιόδου.

Το θέμα της εργασίας θα αναφέρεται σε κάποιο αντικείμενο της φιλοσοφίας της ζωής όπως αυτή θα προσδιορισθεί παρακάτω και θα επιλεγεί σε συνεργασία με τον καθηγητή. Θα συνυπολογισθεί στον βαθμό η ανάγνωση της εργασίας ή μέρους αυτής στην τάξη σε επιλεγμένη ημερομηνία.

Η φιλοσοφία της ζωής διακρίνεται σπό την ηθική επειδή, σε πολύ γενικές γραμμές, η πρώτη αναφέρεται σε αυτό που είναι, στο υπάρχον, ενώ η δεύτερη στο δέον-είναι, σε αυτό που οφείλεται να πράττεται. Διακρίνεται, επίσης, από τη φιλοσοφία της ιστορίας, επειδή αυτή η τελευταία περιγράφει διαλεκτικές ολοκληρώσεις κατά το ύφος του Χέγκελ, όπου τα διαδοχικά στάδια οδηγούν στο απόλυτο του πνεύματος, ενώ η φιλοσοφία της ζωής αναφέρεται σε ό,τι δεν ανάγεται πουθενά, σε αυτό που διαφεύγει της αναγωγής σε οποιαδήποτε κατηγορία. Αντικείμενο της φιλοσοφίας της ζωής είναι το ζωντανό ον, το έμβιο (living thing, vivant) που είναι συνάμα ύλη και πέρα-από-την-ύλη, σύνολο οργάνων και οργανικό αδιαίρετο, αυτοβούλως κινούμενο και, ταυτόχρονα, χαρακτηριζόμενο από αυτοματισμούς, που έχει εσωτερικό και εξωτερικό, που προσδιορίζεται από μια ταυτότητα και, συνάμα, εξελίσσεται και αλλάζει. Χαρακτηριστικοί στοχαστές της φιλοσοφίας της ζωής είναι ο Αριστοτέλης που ανέπτυξε πρώτος την επιστημολογία της βιολογίας και ο Καρτέσιος που μίλησε για ένα ζώο-μηχανή (animal-machine). Η σύνολη, ωστόσο, φιλοσοφική, παράδοση από τους Προσωκρατικούς έως τον Ντελέζ αναφέρθηκε στο φαινόμενο της ζωής που αν και είναι μη-αναγώγιμο, ωστόσο χαρακτηρίζεται από μορφολογικά χαρακτηριστικά που απατούν τη φιλοσοφική ερμηνεία.

Με βάση την ανωτέρω περιγραφή, θα γίνει η επιλογή του θέματος με αναφορά είτε σε ένα φιλόσοφο ή σε σύγκριση φιλοσόφων, είτε σε μια ιδιαίτερη θεματική.