Διδακτική Φυσικών Επιστημών Ι: Σύγχρονες τάσεις, Διδακτικά μοντέλα και Εφαρμογές στη σχολική πράξη

Κρυσταλλία Χαλκιά-Θεοδωρίδου

Περιγραφή

Το μάθημα εστιάζει σε βασικά θέματα που μελετά η διεθνής κοινότητα της διδακτικής των φυσικών επιστημών. Κάθε ένα από τα θέματα που επεξεργάζεται βασίζεται σε πολύχρονη έρευνα που έχει διεξαχθεί σε διάφορα διεθνή κέντρα και στην Ελλάδα.

Στόχοι

Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και οι μεταπτυχιακές φοιτήτριες να μπορούν:

  • να συζητήσουν και να προβληματιστούν πάνω σε βασικά σημεία (κατευθύνσεις και στόχους) της εκπαιδευτικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες
  • να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ της γνώσης περιεχομένου και της παιδαγωγικής γνώσης περιεχομένου
  • να αναγνωρίζουν τα γνωστικά πεδία τα οποία συμβάλλουν στη διαμόρφωση του πεδίου της διδακτικής φυσικών επιστημών
  • να αναγνωρίζουν τις θεωρίες μάθησης και τις επιστημολογικές παραδοχές στις οποίες στηρίζονται τα διάφορα μοντέλα διδασκαλίας στα μαθήματα των φυσικών επιστημών
  • να χρησιμοποιούν τα διάφορα μοντέλα διδασκαλίας στα μαθήματα των φυσικών επιστημών και να διακρίνουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους κα
Περισσότερα  

Ενότητες

  • Παρουσίαση και κριτική συζήτηση της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες, με τίτλο: Εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες για τη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών. (Μέρος 1ο)
     Στόχος 1ος: Επιστήμη για όλους,Στόχος 2ος: Κατάκτηση ικανοτήτων μέσω της διεπιστημονικότητας, Στόχος 3ος: Ποιότητα διδασκαλίας, Στόχος 4ος: Σύνδεση σχολείου-κοινωνίας-επιχειρήσεων.
  • Παρουσίαση και κριτική συζήτηση της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες, με τίτλο: Εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες για τη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών. (Μέρος 2ο)

Στόχος 5ος : Υπεύθυνη έρευνα και καινοτομία – Δημόσια κατανόηση της επιστήμης, Στόχος 6ος : Καινοτομία και εκπαίδευση στις φ.ε., Γιατί είναι σημαντική η εκπαίδευση στις φ.ε.;

  • Ο δύσκολος δρόμος του επιστήμονα που θέλει να γίνει «δάσκαλος» φυσικών επιστημών. Κεφάλαιο 1ο : Οι ιδιαιτερότητες του μαθήματος των φυσικών επιστημών – Η συνειδητοποίηση των δυσκολιών
  • Ο δύσκολος δρόμος του επιστήμονα που θέλει να γίνει «δάσκαλος» φυσικών επιστημών. Κεφάλαιο 2ο : Οι προϋποθέσεις για τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου των φυσικών επιστημών
  • Επιστημονική γνώση έναντι καθημερινής γνώσης – Οι ιδέες των μαθητών/τριών για τις έννοιες και τα φαινόμενα που πραγματεύονται οι φυσικές επιστήμες
  • Μοντέλα διδασκαλίας: Το παραδοσιακό μοντέλο
  • Μοντέλα διδασκαλίας: Το μοντέλο ανακαλυπτικής μάθησης
  • Μοντέλα διδασκαλίας: Το μοντέλο της κονστρουκτιβιστικής (εποικοδομητικής) μάθησης
  • Μάθηση μέσω της διεξαγωγής έρευνας-Επιστημονικές διαδικασίες (Κεφάλαιο 1ο - Εισαγωγή: Τι σημαίνει μάθηση μέσω έρευνας, Τι είναι οι επιστημονικές διαδικασίες; Τι είναι η επιστημονική διερεύνηση; Ενδεικτικά στάδια επιστημονικής διερεύνησης).
  • Μάθηση μέσω της διεξαγωγής έρευνας-Επιστημονικές διαδικασίες (Κεφάλαιο 2ο – Παρατήρηση-Ταξινόμηση)
  • Μάθηση μέσω της διεξαγωγής έρευνας-Επιστημονικές διαδικασίες (Κεφάλαιο 3οα – Διερεύνηση ενός ερωτήματος ή προβλήματος: Οι προϋποθέσεις που πρέπει να καλύπτει ένα ερώτημα προς διερεύνηση, Διατύπωση ερωτημάτων προς διερεύνηση, Ο προσδιορισμός των μεταβλητών, Ανεξάρτητες και εξαρτημένες μεταβλητές, Ο έλεγχος των ανεξάρτητων μεταβλητών, Οι προβλέψεις, Η επιλογή και η χρήση του κατάλληλου εξοπλισμού).
  • Μάθηση μέσω της διεξαγωγής έρευνας-Επιστημονικές διαδικασίες (Κεφάλαιο 3οβ – Διερεύνηση ενός ερωτήματος ή προβλήματος: Η συλλογή των δεδομένων, Καταγραφή των δεδομένων, Η «ανάγνωση» των δεδομένων, Η ερμηνεία των δεδομένων – Η εξαγωγή των συμπερασμάτων, Τρόποι παρουσίασης των συμπερασμάτων, Η αξιολόγηση.
  • Συγκριτική μελέτη της δομής, των στόχων και του περιεχομένου διαφόρων Αναλυτικών Προγραμμάτων (Α.Π.)

Ημερολόγιο