ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Καθηγητής Νίκος Γελαδάς

Περιγραφή

Το αντικείμενο της Φυσιολογίας του ανθρώπου είναι η πολύπλευρη μελέτη του τρόπου λειτουργίας του ανθρώπινου οργανισμού. Δηλαδή στοχεύει στην κατανόηση της λειτουργίας τόσο των μεμονωμένων μορίων όσο και των πολύπλοκων διαδικασιών που εξαρτώνται από την αλληλεπίδραση μεταξύ πολλών οργάνων του σώματος. Στοχεύει επίσης, στην ενημέρωση των φοιτητών σύμφωνα με την τρέχουσα διεθνή βιβλιογραφία σε θέματα της Φυσιολογίας του Ανθρώπου, στην ενημέρωση και κατανόηση της λειτουργίας των συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού. Η κατανόηση της Φυσιολογίας του Ανθρώπου είναι αναγκαία και για την περαιτέρω σπουδή και μελέτη της επίδρασης της άσκησης και κάθε είδους επιβάρυνσης στην φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο / η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • να κατανοεί την έννοια της ομοιόστασης, που είναι η βάση της Φυσιολογίας του ανθρώπου, καθώς και τις διαδικασίες και τα συστατικά τμήματα των συστημάτων ομοιοστατικού ελέγχου.
  • να κατανοεί την νευρωνική επικοινω
Περισσότερα  
Περιγραφή

Το μάθημα είναι 2ου εξαμήνου.

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

Διάφορες μορφές διδασκαλίας

(διαλέξεις – εργαστηριακά μαθήματα)

 

4

6

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (4).

3 ώρα θεωρία και 1 ώρα εργαστήριο

 

 

Μαθησιακοί στόχοι

Το αντικείμενο της Φυσιολογίας του ανθρώπου είναι η πολύπλευρη μελέτη του τρόπου λειτουργίας του ανθρώπινου οργανισμού. Δηλαδή στοχεύει στην κατανόηση της λειτουργίας τόσο των μεμονωμένων μορίων όσο και των πολύπλοκων διαδικασιών που εξαρτώνται από την αλληλεπίδραση μεταξύ πολλών οργάνων του σώματος. Στοχεύει επίσης, στην ενημέρωση των φοιτητών σύμφωνα με την τρέχουσα διεθνή βιβλιογραφία σε θέματα της Φυσιολογίας του Ανθρώπου, στην ενημέρωση και κατανόηση της λειτουργίας των συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού. Η κατανόηση της Φυσιολογίας του Ανθρώπου είναι αναγκαία και για την περαιτέρω σπουδή και μελέτη της επίδρασης της άσκησης και κάθε είδους επιβάρυνσης στην φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

-       να κατανοεί την έννοια της ομοιόστασης, που είναι η βάση της Φυσιολογίας του ανθρώπου, καθώς και τις διαδικασίες και τα συστατικά τμήματα των συστημάτων ομοιοστατικού ελέγχου.

-       να κατανοεί την νευρωνική επικοινωνία και δομή του νευρικού συστήματος.

-       να κατανοεί τη δομή και λειτουργία του σκελετικού μυός, καθώς και τους μηχανισμούς μυϊκής συστολής.

-       να κατανοεί τη φυσιολογία του καρδιαγγειακού που περιλαμβάνει τη λειτουργία της καρδιάς, του αίματος και του αγγειακού συστήματος.

-       να κατανοεί πως ελέγχεται και ρυθμίζεται η αρτηριακή πίεση.

-       να κατανοεί πως είναι οργανωμένο το αναπνευστικό σύστημα

-       να κατανοεί πως ελέγχεται η αναπνοή, ο αερισμός και οι αναπνευστικές αποκρίσεις.

Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Γενικές αρχές της Φυσιολογίας.
  2. Πως είναι οργανωμένο το ανθρώπινο σώμα
  3. Ομοιόσταση – γενικά χαρακτηριστικά και συστατικά τμήματα ομοιοστατικού ελέγχου
  4. Χημική σύσταση του σώματος και κατηγορίες οργανικών ενώσεων
  5. Κυτταρική δομή και μεταβολισμός
  6. Δομή του νευρικού συστήματος – νευρικός ιστός
  7. Λειτουργική ανατομική των συνάψεων – νευροδιαβιβαστές. Νευρωνική επικοινωνία Λειτουργία νευρικού συστήματος Κεντρικού και Περιφερικού (αισθητικό, σωματικό και αυτόνομο).
  8. Σκελετικός μυς- δομή μυϊκού κυττάρου
  9. Μηχανισμοί μυϊκής συστολής. Ενεργειακός μηχανισμός σκελετικού μυός.
  10. Έλεγχος κίνησης σώματος
  11. Φυσιολογία του καρδιαγγειακού συστήματος
  12. Φυσιολογία του αναπνευστικού συστήματος

Έλεγχος της αναπνοής και άλλες αναπνευστικές αποκρίσεις

Μέθοδοι αξιολόγησης

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ.

Πρόσωπο με πρόσωπο (στο αμφιθέατρο)- , Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

-       Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασία μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

-       Χρήση εξειδικευμένου λογισμικού για τη διευκόλυνση εκμάθησης της λειτουργίας των συστημάτων του ανθρώπου

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα

ΦόρτοςΕργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

35

Φροντιστηριακό μάθημα

15

Ομαδική εργασία σε μελέτη περίπτωσης

 

Αυτοτελήςμελέτη

100

 

 

 

 

ΣύνολοΜαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

6 ECTS – 150 Εκπαιδευτικό φορτίο

150

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

.

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται στην ελληνική γλώσσα.

Η αξιολόγηση περιλαμβάνει:

1.     Γραπτές εξετάσεις (80%)

2.     Συμμετοχή και παρακολούθηση φροντιστηριακού μαθήματος (10%)

3.     Σύντομη φροντιστηριακή εξέταση (10%)

Η εξεταστέα ύλη, οι διαδικασίες και τα κριτήρια της αξιολόγησης γνωστοποιούνται στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των διαλέξεων. Σχετικές ανακοινώσεις και υλικό αναρτώνται στην ηλεκτρονική τάξη.

 

Βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

Vander, A., Sherman, J., & Luciano, D. (2016).Φυσιολογία του Ανθρώπου-Μηχανισμοί της Λειτουργίας του Οργανισμού. Λευκωσία: BrokenHillPublishersLTD

CostanzoL, S. (2012). Φυσιολογία. Αθήνα: Ιατρικές εκδόσεις ΛάγοςΔ.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

-         American Journal of Physiology, http://www.physiology.org/

-         The Journal of Applied Physiology, http://jap.physiology.org/

-         The Journal of Physiology, http://jp.physoc.org

Ημερολόγιο