Διαταραχές Φωνής & Ακοής στις Ερμηνευτικές Τέχνες και τη Μουσική

Αθανάσιος Μπίμπας, Η. Παπαθανασίου

Περιγραφή

Σκοπός του μαθήματος είναι η περιγραφή της παθολογίας και της αντιμετώπισης των παθήσεων της ακοής και της φωνής στους καλλιτέχνες και τους μουσικούς. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί να κατανοήσουν σε βάθος τη φυσιολογία και την παθοφυσιολογία της ακοής και της φώνησης, την φύση των διαταραχών φωνής και ακοής στους καλλιτέχνες και τους μουσικούς και τη διεπιστημονική προσέγγιση αυτών των παθήσεων. Τέλος θα είναι ικανοί να κατανοούν τη σχέση της τέχνης, των βασικών φυσικών ιατρικών επιστήμων και της Ιατρικής στην διαχείριση ασθενών με τέτοιες παθήσεις.

Κωδικός: MED867
Σχολή - Τμήμα: Ιατρική Σχολή » Προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών

Θεματικές Ενότητες

Εισηγητής: Θάνος Μπίμπας

Συνοπτική περιγραφή: Εισαγωγή στο γνωστικό αντικείμενο του μαθήματος. Παρουσίαση του προγράμματος διαλέξεων και του τρόπου εξέτασης του μαθήματος. Παρουσίαση θεμάτων τελικής αξιολόγησης.

Επιλεγμένη βιβλιογραφία

  • Συγγραφή μελέτης περιπτώσεων:

http://www.bsaci.org/professionals/RCPhow_to_write_a_clinical_case_report.pdf

http://www.rcost.or.th/thai/data/journal/Howtowrite_a_case_report.pdf.

  • Συγγραφή μη συστηματικών ανασκοπήσεων

http://student.bmj.com/student/view-article.html?id=sbmj.e404

 

Εισηγητής: Κώστας Πόταγας

Διάρκεια: 45 λεπτά

Συνοπτική περιγραφή: Το ερώτημα είναι εάν υπάρχει ένα εξειδικευμένο σύστημα για τη μουσική στον εγκέφαλο, όπως θεωρούμε ότι υπάρχει για τον λόγο, για την αντίληψη του χώρου ή για τη μνήμη. Ενδείξεις γι’ αυτό προέρχονται από τη νευροψυχολογία, από τη μελέτη δηλαδή ανθρώπων με εντοπίσιμες εγκεφαλικές βλάβες και εντοπίσιμες διαταραχές της μουσικής επεξεργασίας. Εάν κάτι τέτοιο όντως συμβαίνει, ποιο είναι τελικά το «μουσικό» μας ημισφαίριο

Επιλεγμένη βιβλιογραφία

Oliver Sacks. Μουσικοφιλία: Ιστορίες για τη Μουσική & τον Εγκέφαλo. Μετάφραση: Κ. Πόταγας, Επιμέλεια: Γ. Παπαδέλης. Εκδόσεις Άγρα, 2011

Εισηγητές: Θάνος Μπίμπας

Διάρκεια: 45 λεπτά

Συνοπτική περιγραφή: Πως μπορεί ο ανθρώπινος λάρυγγας να παράγει αυτό το καταπληκτικό φάσμα ήχων; Γιατί όταν εισπνεύσουμε ήλιο, η φωνή μας ακούγεται πιο ‘ψηλή’; Πως μπορεί μία soprano να ακούγεται και να διακρίνεται ΄πάνω’ από μία ορχήστρα; Η διάλεξη  αυτή θα επικεντρωθεί στην μικροανατομική των φωνητικών χορδών, στη φυσιολογία και στη μηχανοβιολογία της φώνησης.

Επιλεγμένη βιβλιογραφία

Εισηγητής: Πάνος Δήμας

Διάρκεια: 45 λεπτά

Συνοπτική περιγραφή: Ο δάσκαλος τραγουδιού είναι πολλές φορές ο πρώτος που εντοπίζει όταν ο -η εκάστοτε καλλιτέχνης (τραγουδιστής-ηθοποιός), φέρει πιθανή βλάβη στις φωνητικές του χορδές. Είναι επίσης εκείνος όπου ο καλλιτέχνης μετά την θεραπευτική αγωγή (πιθανή επέμβαση, αποκατάσταση λόγου μέσω της λογοθεραπείας), αναλαμβάνει την προπόνησή για την επανένταξή του στην επαγγελματική του δραστηριότητα. Οι διαφορετικές τεχνικές τραγουδιού και οι τεχνικές σωματοποίησης της φωνής (πως δηλαδή η φωνή θα στηρίζεται καλύτερα στο σώμα), είναι σύμφωνες με το είδος του θεάτρου που εξυπηρετούν: Κλασσικό τραγούδι - Όπερα, Belting Technique στο Musical Theatre Twang Technique, Estill Technique. Στη διάλεξη αυτή θα γίνει μια προσπάθεια να διασαφηνιστούν οι διαφορές των τεχνικών αυτών καθώς και οι πιθανές βλάβες που μπορούν να δημιουργήσουν στους καλλιτέχνες που εργάζονται με βάση τη φωνή τους.

Επιλεγμένη βιβλιογραφία

Richard Miller. On the art of singing. Oxford University Press (1996)

Alfred Tomatis. Το αυτί και η φωνή. Ελληνικά Γράμματα (1999)

Επιλεγμένες ιστοσελίδες

Ημερολόγιο