ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος (Syllabus)
- Ο ρόλος της εξουσίας στη διοίκηση
- Ορισμός και περιεχόμενο της οργάνωσης
- Ορισμός και περιεχόμενο της διοίκησης
- Ιστορική εξέλιξη των θεωριών της διοίκησης
- Μορφές διοίκησης
- Ορισμός και διαδικασία της λήψης απόφασης
- Αποκέντρωση και αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων
- Γραφειοκρατία
- Κριτική προσέγγιση της διοίκησης του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Βιβλία-Αρθρα (Ενδεικτικά)
Αθανασούλα-Ρέππα, Α. (2008). Εκπαιδευτική Διοίκηση & Οργανωσιακή Συμπεριφορά. Αθήνα: Ίων.
Ζαβλανός, Μ. (2003). Η Ολική Ποιότητα στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Σταμούλης.
Ιορδανίδης, Γ. (2002). Ο ρόλος του Προϊστάμενου Διεύθυνσης και Γραφείου Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη:Κυριακίδη.
Ιορδανίδης, Γ. & Τσαγκαλίδου, Μ. (2005). “Η αυτοαξιολόγηση των εκπαιδευτικών στην Αγγλία ως διοικητική διαδικασία: αρχές, μέθοδοι και τεχνικές εφαρμογής της”. Επιστήμες Αγωγής, τ.1, σελ..85-100.
Κασσωτάκης, Μ. (2005). «Αξιολόγηση και Επαγγελματική Ανάπτυξη των Εκπαιδευτικών».
Κουτούζης, Μ. (2006). Αποτύπωση του Εκπαιδευτικού Συστήματος σε Επίπεδο Σχολικών Μονάδων. Αθήνα: Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας
MacBeath, J., Schratz, M., Meuret, D., & Cobsen L. (2004). Aυτοαξιολόγηση στο ευρωπαϊκό σχολείο.Αθήνα: Mεταίχμιο.
Παπακωνσταντίνου Γ., (2013) Αρχές διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, Η διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης, Αθήνα, εκδ. Gutemberg
Σαϊτης, Χ. (2008). Ο Διευθυντής στο Δημόσιο Σχολείο. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Χατζηπαναγιώτου, Π. (2003). Η διοίκηση του σχολείου και η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Bush T. (2003). Theories of Educational Management (3rd Ed.). London: Sage.
Bush, T., & Middlewood, D. (2006). Leading and Managing People in Education. London: Sage.
Coleman, M. (2007). “Gender and educational leadership in England: a comparison of secondary headteachers' views over time”. School Leadership and Management, 27(40, pp.383-399.
Eurydice (2004). Evaluation of schools providing compulsory education in Europe. Brussels: Eurydice European Unit.
-Συναφήεπιστημονικάπεριοδικά:
Journal of Educational Administration
Educational Management Administration
Australian Journal of Educational Technology
International Journal of Leadership in Education
Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιητών γίνεται μέσω γραπτών εξετάσεων στο τέλος του κάθε εξαμήνου
Με γραπτές εργασίες οι οποίες αξιολόγούνται και ανάλογα κρίνονται απαλακτικές ή αν οχι ο φοιτητής πρέπει να δώσει και γραπτές εξετάσεις.
Αντικειμενικοί στόχοι
Βασικοί στόχοι του μαθηματος:
- Να κατανοήσει ο φοιτητής ότι υπάρχουν διαφορετικά μοντέλα διοίκησης και ότι κάθε ένα από αυτά διαμορφώνει διαφορετικές συνθήκες λειτουργίας της εκπαίδευσης.
- Να κατανοήσει το ρόλο και την επίδραση της εξουσίας στα συγκεντρωτικά συστήματος αλλά και στα αποσυγκεντρωμένα όπως το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
- Να μπορεί να αξιολογεί το πιο αποτελεσματικό μοντέλο εργάνωσης
- Να περιγράφει και να αξιολογεί τις μορφές οργάνωσης της εκπαίδευσης
- Να κρίνει και να εξειδικεύει τις αποφάσεις της διοίκησης