Βυζαντινή Ιστορία (30735)

Ανακοινώσεις

Έναρξη μαθημάτων Τρίτη 20.2.2024
- Σάββατο, 17 Φεβρουαρίου 2024 - 9:13 μ.μ. -

Την ερχόμενη ΤΡΙΤΗ 20-2-2024 ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Διδάσκων: Καθηγητής Δημήτριος Μόσχος
Τόπος-Ώρες: Αίθουσα Οπτικοακουστικών (ΠΡΟΣΟΧΗ, όχι Κεντρικό Αμφιθέατρο!), Τρίτη 9π.μ.-12μ. (επικουρικά σελίδα στο e-class)
Τρόπος διδασκαλίας-εξέταση: Το μάθημα είναι ΚΑΤ’ ΕΠΙΛΟΓΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ. Περιλαμβάνει διάλεξη του διδάσκοντος με δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων στο τέλος και μικρές ασκήσεις με κείμενα και, φυσικά, πολυμεσικές παρουσιάσεις. Η εξέταση είναι γραπτή στο τέλος του εξαμήνου με βάση τα προτεινόμενα διδακτικά εγχειρίδια και η ύλη θα προσδιορίζεται με θεματικούς κύκλους (όχι σελίδες!). ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΣΥΝΙΣΤΑΤΑΙ ΜΕΤ’ ΕΠΙΤΑΣΕΩΣ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΟΛΩΝ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ!
Λίγα λόγια για το έργο (περιγραφή ύλης): Τι δουλειά έχει η Βυζαντινή Ιστορία σ’ ένα θεολογικό Πρόγραμμα Σπουδών; Το μάθημα κατ’ αρχήν επιτρέπει στους φοιτητές να πληροφορηθούν βασικά γεγονότα της βυζαντινής ιστορίας και να τα ερμηνεύουν διακρίνοντας τις μεταξύ τους σχέσεις, κοινωνικοοικονομικές και πολιτικές εξελίξεις κλπ. με τη βοήθεια σύγχρονων μεθόδων ιστορίας και πολιτιστικών σπουδών (cultural studies). Αυτό χρησιμεύει ώστε οι μελλοντικοί θεολόγοι να διδάξουν σε β΄ ανάθεση Βυζαντινή Ιστορία στο σχολικό πρόγραμμα. Όμως υπάρχει κάτι περισσότερο για τον θεολόγο: πρόκειται για την ιστορία και τον πολιτισμό μιας κοινωνίας που διακήρυξε ανοιχτά ότι πραγματοποιεί καθολικά το κοινωνικό ιδεώδες του Χριστιανικού Ευαγγελίου σε σημείο που να θεωρείται το αξεπέραστο πρότυπο χριστιανικού κράτους και χριστιανικού πολιτισμού έως σήμερα (το λεγόμενο «αυτοκρατορικό παράδειγμα»). Οι επιτυχίες και οι αποτυχίες, οι νίκες και οι ήττες αυτού του εγχειρήματος βοηθούν αποφασιστικά να κατανοήσουμε την ιστορική πορεία του Χριστιανισμού αλλά και το ζητούμενο της δράσης του σήμερα, όπου το νεωτερικό κράτος αρνείται οποιαδήποτε σχέση με «Χριστιανικές» αυτοκρατορίες. Αντιστρόφως, η Ορθοδοξία επηρεάσθηκε σε πολλές πτυχές του βίου της από την «βυζαντινή κληρονομιά» της. Είναι σημαντικό να ερμηνεύσουμε θεολογικά ποια κομμάτια αυτής της κληρονομιάς πρέπει να κρατήσει, να πετάξει ή να μετατρέψει ο σημερινός θεολόγος για να μιλήσει το λόγο του χριστιανικού Ευαγγελίου σήμερα με κάποιες πιθανότητες να γίνει κατανοητός