Κοινωνιολογία της Θρησκείας (30708)

Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης

Περιγραφή

Το μάθημα αυτό δημιουργήθηκε με σκοπό να κατανοήσουμε την αλληλεπίδραση μεταξύ θρησκείας και κοινωνίας, πώς αυτή η σχέση εξελίχθηκε και πώς συνεχίζει να διαμορφώνεται στη σημερινή πραγματικότητα, ώστε  να έχουμε αντίληψη του σύγχρονου κόσμου στον οποίο βρισκόμαστε και των τάσεων που τον διέπουν. Οπότε ως Θεολόγοι σκοπεύουμε να συμβάλλουμε περαιτέρω στις εξελίξεις της κοινωνία μας.

Η συνάντησή μας γίνεται κάθε Πέμπτη 15:00-18:00 στο Παιδαγωγικό Εργαστήριο στον 3ο Όροφο. 

Για να πετύχουμε τον σκοπό μας θα ασχοληθούμε με την "Κοινωνιολογία της Θρησκείας", η οποία ορίζεται ως η κοινωνιολογική θεώρηση του θρησκευτικού φαινομένου. Τα θέματα που θα μας απασχολήσουν είναι: Ιστορικοκριτική επισκόπηση της κοινωνιολογίας της θρησκείας στον ευρωπαϊκό πολιτισμό (αρχαιοελληνική πόλις, βυζαντινή συναλληλία και μεταβυζαντινή εθναρχία, παπισμός και φεουδαρχία, ατομικισμός και κοινωνισμός στην εκκοσμικευμένη νεωτερικότητα). Συστηματική ανασκόπηση θρησκειοκοινωνιολογικών προβλημάτων (προτεσταντισμός και

Περισσότερα  

Ενότητες

Στο πρώτο μάθημα οι φοιτητές/τριες καλούνται να προσεγγίσουν γνωστά από τη βασική εκπαίδευσή τους θέματα, όπως την ιστορία και την επιστημολογία της Κοινωνιολογίας και τις κοινωνιολογικές σχολές που μελετούν το επιστητό, ώστε να οικοδομήσουν τη γνώση τους στη συνέχεια σχετικά με την Κοινωνιολογία της Θρησκείας.

1) Μελετήστε τις διαφάνειες "Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία και στην Κοινωνιολογία της Θρησκείας" Στην Διαφάνεια 7 σκεφτείτε πρώτα μόνοι/ες τη μελέτη περίπτωσης.

2)  Αναζητήστε περισσότερα στο διαδίκτυο για τον Comte, Marx, Durkheim και Weber.

3) Μελετήστε τις διαφάνειες "Κοινωνιολογικές Σχολές"

4)  Αναζητήστε περισσότερα για ονόματα και όρους που αναφέρονται.

Η μελέτη απαιτεί τουλάχιστον 2 ώρες μελέτη και αναζήτηση στο διαδίκτυο.

Στο δεύτερο μάθημα οι φοιτητές/τριες μελετούν την έννοια της κοινωνικότητας και τα αποτελέσματα της στη συγκρότηση κοινότητα, κοινωνικής ομάδας και κοινωνίας. Σκοπός είναι να μπορούν να νοηματοδοτούν στον χώρο και τον χρόνο τις έννοιες και να τις αντιλαμβάνονται σε σχέση με τη ζωή τους ώστε στη συνέχεια να εμπλαισιώσουν τις σχετικές έννοιες της Κοινωνιολογίας της θρησκείας.

Βιωματικά οι φοιτητές και φοιτήτριες καλούνται να μετασχηματίσουν την ομάδα σε κοινότητα.

Στο τρίτο μάθημα οι φοιτητές/τριες εισάγονται στον σκοπό και τις βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας της θρησκείας και προσεγγίζουν κριτικά την έννοια της θρησκείας από κοινωνιολογική σκοπιά, με αναφορές στο θεολογικό νόημά της.

Αναμένεται να μπορούν εξηγούν τη ματιά της Κοινωνιολογίας της θρησκείας σε σύγχρονα ζητήματα που αφορούν τα άτομα και τις κοινωνίες.

Η ενότητα αυτή πραγματοποιείται με προσωπική μελέτη εξ αποστάσεως σύμφωνα με την παρακάτω γραμμή μάθησης:

1) Αναγνωρίζετε πώς μελετα τη θρησκεία και τα φαινόμενα που συνδέονται με αυτήν η Κοινωνιολογία της Θρησκείας μελετώντας πρώτα τις δύο παρουσιάσεις ppt και στη συνέχεια την προσέγγιση της Κοινωνιολόγου Grace Davies και του Κοινωνιολόγου του Χριστιανισμού Βασιλείου Γιούλτση.

2) Έχει ενδιαφέρον να διαβάσατε μία πρόσφατη έρευνα που έγινε για την πίστη και τη συμμετοχή στη Θεία Λειοτυργία στην Ελλάδα.

Βιωματικά, επιπλέον, θα αναστοχαστείτε ποιες ανάγκες καλύπτουν οι θρησκευτικοί θεσμοί.

Στα τέταρτο και πέμπτο μαθήματα οι φοιτητές/τριες καλούνται να μελετήσουν μέσω της ασύγχρονης εκπαίδευσης όλες τις προσεγγίσεις της έννοιας και του φαινομένου της "εκκοσμίκευσης", από σημαντικούς Κοινωνιολόγους της Θρησκείας της Ελλάδας και του εξωτερικού με έμφαση στη θεολογική προσέγγιση του Ιωάννη Πέτρου.

Σκοπός είναι να καταγραφούν οι διαφορετικές απόψεις και να γίνει αντιληπτή η εκκοσμίκευση στις διαφορετικές προσεγγίσεις της (Πέτρου, Μαντζαρίδης, Casanova, Berger), αλλά και ως διαδικασία και ιδεολογία (Casanova).

Τα δύο μαθήματα περιλαμβάνουν 5 βήματα ασύγχρονης εκπαίδευσης (με βάση το υλικό που προσφέρει ο Καθηγητής ο κάθε ένας και η κάθε μία ρυθμίζει ανάλογα με τον χρόνο του τη μάθηση).

Οι φοιτητές και φοιτήτριες καλούνται να έχουν ολοκληρώσει όλα τα βήματα μέχρι το επόμενο διά ζώσης μάθημα.

Στα μαθήματα 6 και 7  οι φοιτητές/τριες καλούνται να προσεγγίσουν κριτικά τη σχέση Κράτους και Θρησκείας με βάση το Σύνταγμα της Ελλάδας και την ανίχνευση του θρησκευτικού χάρτη στην Ελλάδα. 

Σκοπός είναι να καταγραφούν οι διαφορετικές απόψεις και να γίνουν αντιληπτές οι σχέσεις  πολιτείας και θρησκείας και της θέσης της θρησκείας στον δημόσιο χώρο. 

Στα μαθήματα 8 και 9 οι φοιτητές/τριες καλούνται να προσεγγίσουν κριτικά τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα που υπάρχουν σε σχέση με τις διαφορετικές θρησκείες, αφού στην προηγούμενη ενότητα γνωρίσαμε άλλες θρησκείες, που λειτουργούν στον τόπο μας, και  τα Ανθρώπινα Δικαιώματα σε  σχέση με τη θρησκεία. 

Σκοπός είναι να αναστοχαστούμε στερεοτυπικές αντιλήψεις και να εντρυφήσουμε στη θέση της θρησκείας στην κοινωνία σε σχέση με τα δικαιώματα του ανθρώπου, 

Τα δύο μαθήματα περιλαμβάνουν μία σύγχρονη συνάντηση στις 26/5 και στη συνέχεια ασύγχρονη μελέτη από το αρχείο  Οδοδείκτες, μία έκδοση του Συμβουλίου της Ευρώπης που αφορά τη θρησκεία και την εκπαίδευση, το κεφάλαιο «Ανθρώπινα Δικαιώματα» και  συμπλήρωση του κριτηρίου αξιολόγησης "Ανθρώπινα Δικαιώματα" .