Συνταγογραφία άσκησης για χρόνιες παθήσεις

Καθηγητής Ν. Γελαδάς

Περιγραφή

- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -

Περισσότερα

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΣΥΝΤΑΓΟΓΡΑΦΙΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΓΙΑ ΧΡΟΝΙΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

Διάφορες μορφές διδασκαλίας

(διαλέξεις –εργαστηριακά μαθήματα)

4

6

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (4).

2 ώρες διάλεξη

2 ώρες εργαστήριο

 

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενικού υποβάθρου, Ειδικού υποβάθρου, Ειδίκευσης,Γενικών γνώσεων, Ανάπτυξης δεξιοτήτων

Κατ’ επιλογή υποχρεωτικό μάθημα ειδίκευσης

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

-

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική

Μαθησιακοί στόχοι

Eπιστημονικές έρευνες καταδεικνύουν ότι οι χρόνιες παθήσεις σχετίζονται με την υπο-κινητικότητα και ότι η φυσική δραστηριότητα έχει πολλαπλέςευεργετικές επιδράσεις στην πρόληψη και αποκατάσταση της υγείας του ανθρώπου. Το αντικείμενο της Συνταγογραφίας άσκησης για χρόνιες παθήσεις είναι η εκμάθηση αρχών για τη σύνθεση ενός προγράμματος συστηματικής άσκησης που θα είναι εξατομικευμένο στους στόχους προάσπισης και αποκατάστασης της υγείας κάθε άρρωστου ατόμου. Ασχολείται με ενήλικες που πάσχουν από χρόνιες παθήσεις, όπως είναι η υπέρταση, το άσθμα, ο σακχαρώδης διαβήτης καιτα οποίαεπιδιώκουν τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους μέσω άσκησης. Τα προγράμματα άσκησης μπορεί να εμπεριέχουν τόσο ψυχαγωγικές όσο και αθλητικέςφυσικές δραστηριότητες έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να ωφεληθούν τα μέγιστακαι καταρτίζονται σύμφωνα με τις επιστημονικές συστάσεις της Αμερικάνικης Αθλητιατρικής Εταιρείας (ACSM) και άλλων αντίστοιχων επιστημονικών οργανισμών.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέσει να γυμνάζει με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα άτομα με χρόνιες παθήσεις.

Συγκεκριμένα, θα έχει κατανοήσει:

-       Τις προϋποθέσεις ασφαλούς γύμνασης σε πάσχοντα από νόσο άτομα

-       τις βασικές αρχές συνταγογράφησης άσκησης

-       τα συστατικά στοιχεία μιας προπονητικής συνεδρίας άσκησης

-       τη σύσταση ενός αερόβιου προγράμματος

-       τη σύσταση ενός προγράμματος με αντιστάσεις

-       τις γενικές αρχές σύνθεσης προπονητικών συνεδρίων και υλοποίησης μακροπρόθεσμων στόχων

-       τη συνταγογράφησηάσκησης για ασθενείς με καρδιαγγειακά, χρόνια προβλήματα

-       τη συνταγογράφηση άσκησης για ασθενείς με αναπνευστικά, χρόνια προβλήματα

-       τη συνταγογράφηση άσκησης για ασθενείς με μεταβολικά, χρόνια προβλήματα

-       τη συνταγογράφηση άσκησης γα ασθενείς με νευρολογικά ελλείμματα

Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Οφέλη και κίνδυνοι που συνδέονται με τη φυσική δραστηριότητα
  2. Αξιολόγηση ευρωστίας πριν την άσκηση
  3. Ερμηνεία των αποτελεσμάτων δοκιμασιών φυσικής κατάστασης
  4. Γενικές αρχές συνταγογράφησης
  5. Γενικές αρχές εργοσπιρομετρίας
  6. Προϋποθέσεις γύμνασης ατόμων με προβλήματα υγείας
  7. Συνταγογράφηση άσκησης για υγιείς πληθυσμούς με ειδικές συνθήκες και περιβάλλοντα
  8. Συνταγογράφηση άσκησης για ασθενείς με καρδιαγγειακά προβλήματα
  9. Συνταγογράφηση άσκησης για ασθενείς αναπνευστικά νοσήματα
  10. Συνταγογράφηση άσκησης για ασθενείς με μεταβολικά, χρόνια νοσήματα
  11. Συνταγογράφηση άσκησης για ασθενείς με νευρολογικά, χρόνια νοσήματα
  12. Συνταγογράφηση άσκησης για πληθυσμούς με άλλα χρόνια νοσήματα
  13. Συνταγογράφηση άσκησης για ασθενείς με αλλεργικό και ασκησιακό άσθμα
Μέθοδοι αξιολόγησης

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Πρόσωπο με πρόσωπο (στο αμφιθέατρο)

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

-       Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασία μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

-       Διασύνδεση με τη μαθησιακή πλατφόρμα σε θέματα άσκησης και χρόνιων παθήσεων της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιαγγειακής Πρόληψης και Αποκατάστασης

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα

ΦόρτοςΕργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

25

Εργαστηριακό μάθημα

25

Δημόσια παρουσίαση εργασίας

25

Αυτοτελήςμελέτη

75

 

 

 

 

ΣύνολοΜαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

6 ECTS – 150 Εκπαιδευτικό φορτίο

150

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται στην ελληνική γλώσσα.

Η αξιολόγηση περιλαμβάνει:

1.     Προφορική εξέταση (70%)

2.     Δημόσια παρουσίαση (5%)

3.     Συμμετοχή και παρακολούθηση εργαστηριακούμαθήματος (5%)

4.      Τέσσερεις Εργαστηριακές εργασίες (20%)

Η εξεταστέα ύλη, οι διαδικασίες και τα κριτήρια της αξιολόγησης γνωστοποιούνται στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των διαλέξεων. Σχετικές ανακοινώσεις και υλικό αναρτώνται στην ηλεκτρονική τάξη.

 

Βιβλιογραφία
  • Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
  • ΑμερικανικήΑθλητιατρικήΕταιρεία (American College of Sports Medicine – ACSM). (2014). ACSMs Αξιολόγηση και Σχεδιασμός προγραμμάτων άσκησης. ΒrokenHillPublishersLTD
  • Τοκμακίδης, Σ., Βολακλής, Κ..(2008). Η άσκηση ως θεραπευτικό μέσο ασθενών με στεφανιαία νόσο. ΒrokenHillPublishersLTD
  •  
  • Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
  • -       ACSM's Health & Fitness Journal, http://www.acsm.org/public-information/acsm-journals/acsm%27s-health-fitness-journal
  • British Journal of Sports Medicine (BJSM), http://bjsm.bmj.com/keyword/
  • American Journal of Physiology, http://www.physiology.org/
  • Circulation, http://circ.ahajournals.org/
  • European Journal of Preventing Cardiology, http://journals.sagepub.com