Η μιντιακή κουλτούρα των παιδιών

Αντιγόνη Παρούση & Βασίλης Τσελφές

Περιγραφή

Σκοπό του μαθήματος αποτελεί η συζήτηση/ διαπραγμάτευση όψεων (aspects) των σχέσεων μεταξύ παιδιών και «ενήλικου κόσμου» (κοινωνικού και φυσικού), που αναδύονται εντός των επικοινωνιακών διαδικασιών που διαμεσολαβούν τα ψηφιακά «media».

Η κεντρική θεωρητική γραμμή του μαθήματος θα είναι πραγματιστική. Με κεντρική δηλαδή υπόθεση ότι η «μονάδα πραγματικότητας» συγκροτείται από τη σχέση, η «παιδική ηλικία», θα προσεγγίζεται ως αναδυόμενη κοινωνική κατηγορία, με αναφορά στην πολύπλοκη δυναμική της συμβολικής χειραγώγησης των νέων, ο γραμματισμός των «media» ως γραμματισμός «δευτερογενούς προφορικότητας» (secondary orality), η αισθητική των «media» ως «αισθητική εμπειρία» (aesthetic experience) και η κουλτούρα ως αναδυόμενη «κοσμοθεώρηση» (world view).

Διδακτικά, θα καταβληθεί προσπάθεια ώστε οι παραπάνω ιδέες να μην παραμείνουν «αδρανείς». Προσπάθεια, δηλαδή, καλλιέργειας, εντός του μαθήματος, της Τέχνης του να χρησιμοποιείς τη γνώση.

Αξιολογικά, τα μαθησιακά αποτελέσματα εκπαιδευόμε
Περισσότερα  
CC - Αναφορά Δημιουργού

Ενότητες

Η έννοια/ σχήμα της κουλτούρας θα προσεγγιστεί ως μια πολλαπλότητα που «αναδύεται» σε κάθε σχέση…
Προβάλλει με διαφορετικά πρόσωπα, εξελίσσεται, απασχολεί όλες τις επιστήμες…
Συγκροτεί μια καθοδηγούσα μεταβλητή του πολύπλοκου συστήματος της ζωής στο οποίο συμμετέχει ο άνθρωπος και οι κοινότητές του…
Θα χρησιμοποιήσουμε το κοινωνιολογικό μοντέλο του: Orlando Patterson, 2014, Making Sense of Culture, Annual Review of Sociology, Vol. 40, pp. 1-30,https://www.jstor.org/stable/43049524 … που επιτρέπει τη θεώρηση της κουλτούρας και ως κοσμοθεώρηση

 

Η υπο-κουλτούρα που αναδύεται από τις επικοινωνιακές σχέσεις και
προβάλλει μέσα από τις σημειωτικές δομές/ πολλαπλότητες και τη δυναμική των μίντια/ μέσων.

 

Η κοινωνική διάκριση «παιδί» ως αναδυόμενη από τις σχέσεις παιδιών και ενηλίκων  (και παιδιών μεταξύ τους): η εκπαιδευτική δυναμική της (συμβολικής) χειραγώγησης
Οι δομές και η δυναμική των μίντια που αναδύονται εντός της ΜΚΠ και επιβεβαιώνουν τα καταναλωτικά χαρακτηριστικά της…
σε όλες της μορφές (τυπική, μη τυπική, άτυπη) της εκπαίδευσης…
Μα αναφορά στα: David Buckingham, 2007, Selling Childhood? Children and Consumer Culture. Journal of Children and Media, 1(1), 15-24, DOI: 10.1080/17482790601005017

William H. Sewell, Jr. (1992). A Theory of Structure: Duality, Agency, and Transformation. The American Journal of Sociology, 98(1), 1-29, URL: http://www.jstor.org/stable/2781191

 

Η κουλτούρα ως πρότυπο
Η κουλτούρα ως όριο/ σύνορο
Η κουλτούρα ως δημιουργία
Η κουλτούρα ως κριτικός διάλογος
Με αναφορά στο: Eugene Matusov & Ana Marjanovic-Shane (2017) Many faces of the concept of culture (and education). Culture & Psychology, Vol. 23(3) 309–336, DOI: 10.1177/1354067X16655460 

 

Η αισθητική ως μορφή και η αισθητική ως εμπειρία
Με αναφορά στα:
Laura Trafí-Prats, 2021, Thinking AffectivePedagogies at the Intersection of Popular Media,Digital Technology, and Gurokawaii, Studies in Art Education, 62:3, 209-221, DOI: 10.1080/00393541.2021.1936427
Αλεξάνδρα Μουρίκη, 2021, Η αισθητική στην εκπαίδευση. Στο, Α. Παρούση & Α. Λενακάκης (επμ), Σύγχρονες τάσεις στο ελληνικό κουκλοθέατρο. Μια άτυπη μορφή εκπαίδευσης; 24-36, ΕΚΠΑ, DOI: https://doi.org/10.12681/ecdnkua.75

 

Ημερολόγιο