Ιστορικές, πολιτισμικές και παιδαγωγικές διαστάσεις των μουσικών οργάνων (624)
Νικόλας Τσαφταρίδης
Χειμερινό εξάμηνο 2021-2022
ΠΡΟΣΟΧΗ: Το μάθημα θα γίνεται με φυσική παρουσία, δια ζώσης.
Περιγραφή
Το μουσικό όργανο είναι μια κατασκευή, ένα τεχνούργημα, το οποίο περικλείει, μεταξύ άλλων, ιστορικά και πολιτισμικά στοιχεία και χρησιμοποιείται για τη δημιουργία ή τον εμπλουτισμό της ηχοχρωματικής παλέτας της μουσικής αλλά και ως ένα «εργαλείο εκμάθησης μουσικής». Αποτελεί δε, ένα συνδυασμό τεχνολογίας, εφαρμοσμένης επιστήμης και καλλιτεχνικής δημιουργίας ως προς την εικαστική του διάσταση και την ηχητική του ποιότητα.
Εξελίχθηκε και μετασχηματίστηκε μέσα στο χρόνο άλλοτε δραστικά και άλλοτε οριακά σε ότι αφορά την κατασκευή του, τα υλικά αλλά και τον τρόπο παιξίματος. Επιπλέον έχει δεθεί με μύθους γύρω από την προέλευση και την κατασκευή του, στερεότυπα που αφορούν την δυσκολία ή την ευκολία παιξίματος και συγκεκριμένα μουσικά είδη που χρησιμοποιείται καθώς και στερεότυπα φύλου σε σχέση με τη δυνατότητα παιξίματος συγκεκριμένων μουσικών οργάνων. Όλα τα μουσικά όργανα εξαρτώνται από την διάδραση και αλληλεπίδραση 4 παραγόντων που είναι α) τα διαθέσιμα υλικά, β) οι τεχνολογικές εξελίξεις, γ) οι πολιτισμικές επιδράσεις (μύθοι, στερεότυπα, αξίες και προκαταλήψεις) και δ) οι μεταναστεύσεις.
ΛιγότεραΧειμερινό εξάμηνο 2021-2022
ΠΡΟΣΟΧΗ: Το μάθημα θα γίνεται με φυσική παρουσία, δια ζώσης.
Περιγραφή
Το μουσικό όργανο είναι μια κατασκευή, ένα τεχνούργημα, το οποίο περικλείει, μεταξύ άλλων, ιστορικά και πολιτισμικά στοιχεία και χρησιμοποιείται για τη δημιουργία ή τον εμπλουτισμό της ηχοχρωματικής παλέτας της μουσικής αλλά και ως ένα «εργαλείο εκμάθησης μουσικής». Αποτελεί δε, ένα συνδυασμό τεχνολογίας, εφαρμοσμένης επιστήμης και καλλιτεχνικής δημιουργίας ως προς την εικαστική του διάσταση και την ηχητική του ποιότητα.
Εξελίχθηκε και μετασχηματίστηκε μέσα στο χρόνο άλλοτε δραστικά και άλλοτε οριακά σε ότι αφορά την κατασκευή του, τα υλικά αλλά και τον τρόπο παιξίματος. Επιπλέον έχει δεθεί με μύθους γύρω από την προέλευση και την κατασκευή του, στερεότυπα που αφορούν την δυσκολία ή την ευκολία παιξίματος και συγκεκριμένα μουσικά είδη που χρησιμοποιείται καθώς και στερεότυπα φύλου σε σχέση με τη δυνατότητα παιξίματος συγκεκριμένων μουσικών οργάνων. Όλα τα μουσικά όργανα εξαρτώνται από τη
Χειμερινό εξάμηνο 2021-2022
ΠΡΟΣΟΧΗ: Το μάθημα θα γίνεται με φυσική παρουσία, δια ζώσης.
Περιγραφή
Το μουσικό όργανο είναι μια κατασκευή, ένα τεχνούργημα, το οποίο περικλείει, μεταξύ άλλων, ιστορικά και πολιτισμικά στοιχεία και χρησιμοποιείται για τη δημιουργία ή τον εμπλουτισμό της ηχοχρωματικής παλέτας της μουσικής αλλά και ως ένα «εργαλείο εκμάθησης μουσικής». Αποτελεί δε, ένα συνδυασμό τεχνολογίας, εφαρμοσμένης επιστήμης και καλλιτεχνικής δημιουργίας ως προς την εικαστική του διάσταση και την ηχητική του ποιότητα.
Εξελίχθηκε και μετασχηματίστηκε μέσα στο χρόνο άλλοτε δραστικά και άλλοτε οριακά σε ότι αφορά την κατασκευή του, τα υλικά αλλά και τον τρόπο παιξίματος. Επιπλέον έχει δεθεί με μύθους γύρω από την προέλευση και την κατασκευή του, στερεότυπα που αφορούν την δυσκολία ή την ευκολία παιξίματος και συγκεκριμένα μουσικά είδη που χρησιμοποιείται καθώς και στερεότυπα φύλου σε σχέση με τη δυνατότητα παιξίματος συγκεκριμένων μουσικών οργάνων. Όλα τα μουσικά όργανα εξαρτώνται από τη
Περίγραμμα
Μέθοδοι αξιολόγησης
Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας έχουν γίνει οι εξής αλλαγές:
Γραπτές εξετάσεις
Ασκήσεις 1.ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, 2. σωστό-λάθος, 3, αντιστοιχίες (Α->3, Β->1 κτλ) και 4. ανοικτές απαντήσεις σύντομης ανάπτυξης.
Στην ύλη περιλαμβάνονται:
- Οι διαλέξεις των μαθημάτων (ηχητικά παραδείγματα, ταινίες και βίντεο, power point το οποίο θα αναρτηθεί με το πέρας των διαλέξεων, άρθρα και κείμενα που αναφέρονται κατά τις διαλέξεις).
- Bruno Nettl (2016) Εθνομουσικολογία: Τριάντα ένα ζητήματα και έννοιες Αθήνα: Νήσος (Εισαγωγή και κεφάλαια 2, 9, 18, 26, 28).
Μέθοδοι διδασκαλίας
Δυστυχώς λόγω έλλειψης κατάλληλων αιθουσών τα μαθήματα για μια χρονιά ακόμα θα γίνουν εξ αποστάσεως, Θα υπάρξουν όμως τουλάχιστον δυο (2) συναντήσεις σε κατάλληλους χώρους δια ζώσης στις οποίες θα πρέπει να είσαστε παρόντες/παρούσες
Διαλέξεις, συζητήσεις, ακροάσεις μουσικών αποσπασμάτων, παρουσιάσεις μουσικών οργάνων από ειδικούς ερμηνευτές, επισκέψεις σε μουσεία με συλλογές μουσικών οργάνων, σε πρόβες ορχηστρών και προβολές κινηματογραφικών έργων.
Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας έχουν γίνει οι εξής αλλαγές:
Γραπτές εξετάσεις
Ασκήσεις 1.ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, 2. σωστό-λάθος, 3, αντιστοιχίες (Α->3, Β->1 κτλ) και 4. ανοικτές απαντήσεις σύντομης ανάπτυξης.
Στην ύλη περιλαμβάνονται:
- Οι διαλέξεις των μαθημάτων (ηχητικά παραδείγματα, ταινίες και βίντεο, power point το οποίο θα αναρτηθεί με το πέρας των διαλέξεων, άρθρα και κείμενα που αναφέρονται κατά τις διαλέξεις).
- Bruno Nettl (2016) Εθνομουσικολογία: Τριάντα ένα ζητήματα και έννοιες Αθήνα: Νήσος (Εισαγωγή και κεφάλαια 2, 9, 18, 26, 28).
Δυστυχώς λόγω έλλειψης κατάλληλων αιθουσών τα μαθήματα για μια χρονιά ακόμα θα γίνουν εξ αποστάσεως, Θα υπάρξουν όμως τουλάχιστον δυο (2) συναντήσεις σε κατάλληλους χώρους δια ζώσης στις οποίες θα πρέπει να είσαστε παρόντες/παρούσες
Διαλέξεις, συζητήσεις, ακροάσεις μουσικών αποσπασμάτων, παρουσιάσεις μουσικών οργάνων από ειδικούς ερμηνευτές, επισκέψεις σε μουσεία με συλλογές μουσικών οργάνων, σε πρόβες ορχηστρών και προβολές κινηματογραφικών έργων.