Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Πολιτική Ψυχολογία | Political Psychology

Κωδικός : PSYCH263

Πολιτική Ψυχολογία | Political Psychology

ΨΧ116 | PSY116  -  Βασίλης Παυλόπουλος | Vassilis Pavlopoulos

***International students: Click on > Περίγραμμα below to collapse the drop-down menu with the course info in English***

Η Πολιτική Ψυχολογία συνιστά εφαρμοσμένο πεδίο της κοινωνικοψυχολογικής έρευνας που επιδιώκει να κατανοήσει πώς οι άνθρωποι συμμετέχουν στις πολιτικές διαδικασίες. Το μάθημα παρέχει μια επισκόπηση των βασικών θεωριών, μεθόδων και εφαρμογών της Πολιτικής Ψυχολογίας. Οι πολλαπλές όψεις της πολιτικής συμμετοχής και οι προσδιοριστικοί τους παράγοντες, η διαμόρφωση και αλλαγή των πολιτικών στάσεων, οι πολιτικοποιημένες ταυτότητες και η συλλογική δράση είναι μερικά από τα φαινόμενα που εξετάζονται. Τίθενται ερωτήματα, όπως: Πώς οι άνθρωποι διαμορφώνουν τις πολιτικές τους απόψεις και ποιοι παράγοντες τις επηρεάζουν; Ποιες ψυχολογικές προκαταλήψεις και ευρετικές λειτουργίες διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι κάνουν πολιτικές επιλογές; Πώς σχετίζονται οι ατομικές διαφορές και η κοινωνική θέση με τον πολιτικό προσανατολισμό; Ποιο ρόλο παίζουν τα συναισθήματα, όπως ο φόβος, ο θυμός και ο ενθουσιασμός, στην πολιτική ζωή; Πώς οι ομαδικές ταυτότητες και η δυναμική μεταξύ των ομάδων διαμορφώνουν την πολιτική συμπεριφορά και τις συγκρούσεις; Το μάθημα αξιοποιεί ποικιλία μεθόδων,  όπως διαλέξεις, συζητήσεις, μελέτες περίπτωσης και παρουσιάσεις φοιτητών/τριών. Με την ολοκλήρωσή του, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να έχουν βαθύτερη κατανόηση των ψυχολογικών βάσεων των πολιτικών φαινομένων και την ικανότητα να αναλύουν κριτικά τα πολιτικά ζητήματα από ψυχολογική άποψη.

Το μάθημα Πολιτική Ψυχολογία είναι επιλεγόμενο για τις φοιτήτριες και τους φοιτητές του Τμήματος Ψυχολογίας.

  • Course Info for International Students

    Goals and content

    Political Psychology is an applied field of social psychological research that seeks to understand how people participate in political processes. The course provides an overview of the basic theories, methods, and applications of Political Psychology. The multiple aspects of political participation and their determinants, the formation and change of political attitudes, politicized identities and collective action are some of the phenomena examined. Questions are raised, such as: How do people form their political opinions? What psychological biases and heuristics shape how people make political choices? How do individual differences and social status relate to political orientation? What role do emotions, such as fear, anger and hope, play in political life? How do group identities and intergroup dynamics shape political behavior and conflict? The course utilizes a variety of methods, including lectures, discussions, case studies, and in-class student presentations. Upon completion, students are expected to have a deeper understanding of the psychological underpinnings of political phenomena and the ability to critically analyze political issues from a psychological perspective.

    Readings and study material

    The instructor will recommend handbooks and journal articles in printed (from the university library) or digital (pdf) form, as well as online sources.

    Classes and meetings

    Undergraduate courses in the National and Kapodistrian University of Athens are taught in Greek. In-class interaction with local students is possible (usually, in English) when student presentations are scheduled. In addition, the instructor expects to maintain contact with Erasmus students on a regular basis, i.e., at least three times per month. Meetings will be held during the instructor’s office hour (Tuesday 12:00-14:00) or after arranged appointments. In the latter case, remote meetings (i.e., through Webex) are possible. The instructor’s remote office link is http://www.psych.uoa.gr/office/vpavlop

    Grading

    Three grading options are available:

    • a 3-hour written exam, based on the recommended reading material; or
    • an oral exam, based on the above reading material; or
    • a course assignment (see details below).

    The exam (written or oral) will consist of open-ended questions, in which you will be asked to develop your thoughts (e.g., define and/or critically discuss a theoretical construct, compare constructs, provide examples, link theories with applications, etc.). A 10-point scale will apply, where 9-10 ‘excellent’, 8 ‘very good’, 6-7 ‘good’, 5 ‘pass’, 1-4 ‘fail’.

    Course assignment

    • A course assignment consists of a written essay and an oral presentation.
    • The official language is English.
    • The topic of an assignment is defined in consultation with the instructor within the first four weeks of classes. It consists of a critical review of the relevant literature; it can also include a small-scale empirical study, although this is not required.
    • The content of an assignment must be original. Third source material (theoretical models, empirical findings, critical comments or conclusions, tables, figures, etc.) must be cited as appropriate and a full reference list must be provided. Follow the APA guidelines for in-text citations and references.
    • The structure of a literature review is flexible – you can compose your ideas and build your arguments the way it makes more sense to you. In any case, you will need to include the following: (a) a cover page; (b) an abstract of approx. 100-200 words and 3-5 keywords; (c) a table of contents (if the main body of your essay contains more than two parts/chapters/sections); and (d) a reference list. Note that the above sections are not counted in the word limit (see below). In the case of an empirical study, the standard structure should be applied, i.e., introduction, method, results, discussion.
    • At least 5 primary sources of literature in researching a topic must be included and cited as appropriate. Valid sources are scientific journal articles (printed or online), book chapters, textbooks/handbooks, or webpages of academic content. Do not use material of popular (non-scientific) origin or online sources of unknown identity (author and date).
    • Written essays must be approx. 3,500 words or 14 pages long (±500 words or 2 pages, given that a page contains about 250 words according to the standard formatting guidelines). The cover page, table of contents, abstract, and references are not counted in the above limits.
    • APA publication guidelines (7th) must be followed in formatting a manuscript (page margins: 2,54 cm or 1 inch; paragraph: double spaced, indented; alignment: flush left; font: Times New Roman; font size: 12 points). APA style applies also to headings, cover page, tables, figures, and reference list.
    • Assignments must be submitted by the end of the teaching period of the academic semester. Submit your printed assignment in person, during office hours; also, send a copy of the electronic file (in doc, docx, odt or pdf format) by email.
    • Oral presentations will be given in class, usually during the last week of the academic semester (advise the instructor for the exact course hours). Their length must not exceed 15 minutes. A short discussion with the audience may follow. Equipment for Powerpoint (or compatible) presentations will be provided.
    • Written assignments will be graded on the basis of their quality of arguments and structure, breadth and credibility of sources, content, grammar and mechanics. For oral presentations, quality and clarity of supporting material will also be taken into account. A 10-point scale will apply, where 9-10 ‘excellent’, 8 ‘very good’, 6-7 ‘good’, 5 ‘pass’, 1-4 ‘fail’.

    Contact

    Vassilis Pavlopoulos
    Professor of Cross-Cultural Social Psychology

    Dept. of Psychology, School of Philosophy (office 504)
    National and Kapodistrian University of Athens
    Nikolaou Politi 1, 157 72 Zografos, Greece

    Office hour: Tuesday, 12:00-14:00 (by apt.)
    T: (+30) 210 727 7721
    E: vpavlop@psych.uoa.gr
    I: users.uoa.gr/~vpavlop/en/
    V: www.psych.uoa.gr/office/vpavlop

     

    Περιγραφή

    Η Πολιτική Ψυχολογία συνιστά ένα εφαρμοσμένο πεδίο της κοινωνικοψυχολογικής έρευνας που επιδιώκει να κατανοήσει πώς οι άνθρωποι συμμετέχουν στις πολιτικές διαδικασίες. Το μάθημα παρέχει μια επισκόπηση των βασικών θεωριών, μεθόδων και εφαρμογών της Πολιτικής Ψυχολογίας. Οι πολλαπλές όψεις της πολιτικής συμπεριφοράς και οι προσδιοριστικοί τους παράγοντες, η διαμόρφωση και αλλαγή των πολιτικών στάσεων, οι πολιτικοποιημένες ταυτότητες και η συλλογική δράση είναι μερικά από τα φαινόμενα που εξετάζονται. Τίθενται ερωτήματα, όπως: Πώς οι άνθρωποι διαμορφώνουν τις πολιτικές τους απόψεις και ποιοι παράγοντες τις επηρεάζουν; Ποιες ψυχολογικές προκαταλήψεις και ευρετικές λειτουργίες διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι κάνουν πολιτικές επιλογές; Πώς σχετίζονται οι ατομικές διαφορές και η κοινωνική θέση με τον πολιτικό προσανατολισμό; Ποιο ρόλο παίζουν τα συναισθήματα, όπως ο φόβος, ο θυμός και ο ενθουσιασμός, στην πολιτική ζωή; Πώς οι ομαδικές ταυτότητες και η δυναμική μεταξύ των ομάδων διαμορφώνουν την πολιτική συμπεριφορά και τις συγκρούσεις; 

    Στόχοι

    Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να έχουν αποκτήσει βαθύτερη κατανόηση των ψυχολογικών βάσεων των πολιτικών φαινομένων και την ικανότητα να αναλύουν κριτικά τα πολιτικά ζητήματα από ψυχολογική άποψη. Κεντρικός στόχος, επίσης, είναι η διασύνδεση της βασικής κοινωνικοψυχολογικής θεωρίας και έρευνας με την εφαρμογή της στις πολλαπλές εκφάνσεις της πολιτικής συμπεριφοράς.

    Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

    Η διδακτέα ύλη προέρχεται από εγχειρίδια (textbooks) Πολιτικής Ψυχολογίας, καθώς και από δημοσιευμένες έρευνες σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά (π.χ. Political Psychology, Journal of Social and Political Psychology). Το συμπληρωματικό αυτό υλικό παρουσιάζεται στις διαλέξεις και αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

    Η εξεταστέα ύλη προέρχεται από τα διδακτικά συγγράμματα και το συμπληρωματικό υλικό των προφορικών διαλέξεων, όπως αυτό αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

    Η προσέγγιση της διδακτέας ύλης γίνεται, καταρχήν, με προφορικές διαλέξεις του διδάσκοντος, με την επικουρία εποπτικών μέσων (παρουσιάσεις PowerPoint) όπου κρίνεται σκόπιμο. Κατά τις παραδόσεις, παράλληλα με την παρουσίαση του διδακτικού υλικού, θα διεξάγεται συζήτηση με βάση τα ερωτήματα και τους προβληματισμούς των φοιτητριών/ών.

    Σε ορισμένες συναντήσεις προσφέρεται προαιρετικά η δυνατότητα εμπλοκής σε επιλεγμένες δραστηριότητες. Οι δραστηριότητες έχουν τη μορφή συζήτησης και προβληματισμού σε συγκεκριμένα θέματα, ενώ ίσως χρειαστεί η προσφυγή σε βιβλιογραφικές ή άλλες πηγές. Η συνεπής συμμετοχή στις δραστηριότητες καθ' όλη τη διάρκεια του εξαμήνου λειτουργεί προσθετικά στη βαθμολογία του μαθήματος.

    Προαιρετικά, οι φοιτήτριες/ές μπορούν να αναλάβουν την εκπόνηση εργασίας επιλέγοντας μεταξύ προτεινόμενων από τον διδάσκοντα θεμάτων. Το περιεχόμενο της προαιρετικής εργασίας μπορεί να είναι βιβλιογραφικό (αξιοποιώντας τις διαθέσιμες πηγές του Σπουδαστηρίου Ψυχολογίας ή ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες) ή ερευνητικό. Η εκπόνηση προαιρετικής εργασίας έχει προσθετικό χαρακτήρα στη βαθμολογία του μαθήματος (δεν είναι απαλλακτική).

    Σε προαιρετική βάση, οι φοιτητές μπορούν να παρουσιάσουν προφορικά την εργασία τους κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, πάντα σε συνεργασία με τον διδάσκοντα.

    Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης

    Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτή εξέταση που μπορεί να αποτελείται από συνδυασμό ερωτήσεων: (α) σύντομης απάντησης (1-2 σειρές), (β) σύντομης ανάπτυξης (15-20 σειρές), (γ) κλειστού τύπου (Σωστό/Λάθος) ή (δ) πολλαπλών επιλογών. Όλα τα θέματα είναι υποχρεωτικά (δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής).

    Οι δραστηριότητες, η γραπτή εργασία και η προφορική παρουσίαση, εφόσον υπάρχουν, συνεκτιμώνται στον τελικό βαθμό προσθέτοντας από μία μονάδα, αντίστοιχα, στη γραπτή εξέταση.

    Βοηθήματα

    Συμπληρωματική βιβλιογραφία, παραπομπή σε ηλεκτρονικές πηγές και συμβουλές-καθοδήγηση για την εκπόνηση της εργασίας θα δίνονται από τον διδάσκοντα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, στις ώρες συνεργασίας με τους φοιτητές και στην ιστοσελίδα του μαθήματος, http://eclass.uoa.gr/courses/PSYCH263/

    Ανθρώπινο Δυναμικό

    Διδάσκων είναι ο Καθηγητής Βασίλης Παυλόπουλος. Το γραφείο του διδάσκοντος βρίσκεται στην κυψέλη 504 της Φιλοσοφικής Σχολής (5ος όροφος), τηλ. 2107277721, e-mail: vpavlop@psych.uoa.gr, URL: users.uoa.gr/~vpavlop

    Ώρες μαθημάτων

    Η Πολιτική Ψυχολογία είναι κατ' επιλογή μάθημα Ψυχολογίας που προσφέρεται στο χειμερινό εξάμηνο. Αναλυτικές πληροφορίες αναρτώνται στην ενότητα Ανακοινώσεις.

Ενότητες

- Δεν υπάρχουν ενότητες -

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός