Εφαρμοσμένη Κοινωνική Ψυχολογία |Applied Social Psychology (ΨΧ78 | PSY78)

Βασίλης Παυλόπουλος | Vassilis Pavlopoulos

Περιγραφή

***International students: Click on > Περίγραμμα below to collapse the drop-down menu with the course info in English***

Ο σκοπός του μαθήματος είναι διττός: να γνωρίσουν οι φοιτητές τους τομείς έρευνας και τα πεδία εφαρμογής των θεωριών της Κοινωνικής Ψυχολογίας, αφενός, και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες μεθοδολογικού σχεδιασμού και διεξαγωγής μιας κοινωνικοψυχολογικής μελέτης, αφετέρου. Η διασύνδεση θεωρίας, έρευνας και πρακτικών εφαρμογών βασίζεται στις αρχές της έρευνας δράσης, όπως τις διατύπωσε ο Kurt Lewin, καθώς και στη μελέτη της διάρθρωσης των τεσσάρων επιπέδων ανάλυσης της κοινωνικοψυχολογικής έρευνας και πρακτικής: ενδοατομικού, διατομικού, διομαδικού, ιδεολογικού. Εξετάζεται η συμβολή των «πρακτικών θεωριών» της Κοινωνικής Ψυχολογίας σε τομείς όπως: η προστασία του περιβάλλοντος, οι μειονοτικές ομάδες, οι οργανισμοί, τα ΜΜΕ, η προαγωγή της υγείας, η οικογένεια και οι διαπροσωπικές σχέσεις. Επίσης, συζητώνται θέματα σχετικά με το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολό

Περισσότερα  
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση
Course Info for International Students

Goals and content

Information on the course goals and content is available in the Student Handbook, at the instructor’s personal website, and at http://eclass.uoa.gr/courses/PPP107 (e-class content in Greek).

Readings and study material

The instructor will recommend handbooks and journal articles in printed (from the university library) or digital (pdf) form, as well as online sources. The following study material is available in the course folder Readings:

  • Buunk, B., & Van Vugt, M. (2008). Applying Social Psychology. In B. Buunk, & M. Van Vugt, Applying Social Psychology: From problem to solution (pp. 4-24). Sage.
  • Charles, L., & Ward, N. (2007). Generating change through research: Action research and its implications. Centre for Rural Economy Discussion Paper Series No. 10, University of Newcastle upon Tyne. Retrieved from https://www.ncl.ac.uk/media/ wwwnclacuk/centreforruraleconomy/files/discussion-paper-10.pdf
  • Long, W. (2014). Understanding ‘relevance’ in psychology. New Ideas in Psychology, 35, 28-35. https://www.doi.org/10.1016/j.newideapsych.2014.06.003
  • Prieto, J. M., Sabourin, M., Walker, L. E. A., Aragonés, J., & Amerigo, M. (2000). Applied Social Psychology. In K. Pawlik & M. R. Rosenzweig (Eds.), The International Handbook of Psychology (pp. 497-525). Sage.
  • Schuttz, P. W., & Strada-Hollenbeck, M. (2008). The use of theory in applied Social Psychology. In L. Steg, A. Buunk, & T. Rothengatter (Eds.), Applied Social Psychology (pp. 28-56). Cambridge University Press.
  • Smith, M. K. (2001). Kurt Lewin, groups, experiential learning and action research. The Encyclopedia of Pedagogy and Informal Education. https://infed.org/mobi/kurt-lewin-groups-experiential-learning-and-action-research
  • Walton, G. M. (2014). The new science of wise psychological interventions. Current Directions in Psychological Science, 23(1), 73-82. https://doi.org/10.1177/0963721413512856
  • Wessens, M. G., & Dawes, A. (2007). Macro-level interventions: Psychology, social policy, and societal influence processes. In M. Stevens & P. Uwe (Eds), Toward a global psychology: Theory, research, intervention, and pedagogy (pp. 267-298). Lawrence Erlbaum Associates.

Classes and meetings

Undergraduate courses in the National and Kapodistrian University of Athens are taught in Greek. In-class interaction with local students is possible (usually, in English) when student presentations are scheduled. In addition, the instructor expects to maintain contact with Erasmus students on a regular basis, i.e., at least three times per month. Meetings will be held during the instructor’s office hour (Tuesday 12:00-14:00) or after arranged appointments. In the latter case, remote meetings (i.e., through Webex) are possible. The instructor’s remote office link is http://www.psych.uoa.gr/office/vpavlop

Grading

Three grading options are available:

  • a 3-hour written exam, based on the recommended reading material; or
  • an oral exam, based on the above reading material; or
  • a course assignment (see details below).

The exam (written or oral) will consist of open-ended questions, in which you will be asked to develop your thoughts (e.g., define and/or critically discuss a theoretical construct, compare constructs, provide examples, link theories with applications, etc.). A 10-point scale will apply, where 9-10 ‘excellent’, 8 ‘very good’, 6-7 ‘good’, 5 ‘pass’, 1-4 ‘fail’.

Course assignment

  • A course assignment consists of a written essay and an oral presentation.
  • The official language is English.
  • The topic of an assignment is defined in consultation with the instructor within the first four weeks of classes. It consists of a critical review of the relevant literature; it can also include a small-scale empirical study, although this is not required.
  • The content of an assignment must be original. Third source material (theoretical models, empirical findings, critical comments or conclusions, tables, figures, etc.) must be cited as appropriate and a full reference list must be provided. Follow the APA guidelines for in-text citations and references.
  • The structure of a literature review is flexible – you can compose your ideas and build your arguments the way it makes more sense to you. In any case, you will need to include the following: (a) a cover page; (b) an abstract of approx. 100-200 words and 3-5 keywords; (c) a table of contents (if the main body of your essay contains more than two parts/chapters/sections); and (d) a reference list. Note that the above sections are not counted in the word limit (see below). In the case of an empirical study, the standard structure should be applied, i.e., introduction, method, results, discussion.
  • At least 5 primary sources of literature in researching a topic must be included and cited as appropriate. Valid sources are scientific journal articles (printed or online), book chapters, textbooks/handbooks, or webpages of academic content. Do not use material of popular (non-scientific) origin or online sources of unknown identity (author and date).
  • Written essays must be approx. 3,500 words or 14 pages long (±500 words or 2 pages, given that a page contains about 250 words according to the standard formatting guidelines). The cover page, table of contents, abstract, and references are not counted in the above limits.
  • APA publication guidelines (7th) must be followed in formatting a manuscript (page margins: 2,54 cm or 1 inch; paragraph: double spaced, indented; alignment: flush left; font: Times New Roman; font size: 12 points). APA style applies also to headings, cover page, tables, figures, and reference list.
  • Assignments must be submitted by the end of the teaching period of the academic semester. Submit your printed assignment in person, during office hours; also, send a copy of the electronic file (in doc, docx, odt or pdf format) by email.
  • Oral presentations will be given in class, usually during the last week of the academic semester (advise the instructor for the exact course hours). Their length must not exceed 15 minutes. A short discussion with the audience may follow. Equipment for Powerpoint (or compatible) presentations will be provided.
  • Written assignments will be graded on the basis of their quality of arguments and structure, breadth and credibility of sources, content, grammar and mechanics. For oral presentations, quality and clarity of supporting material will also be taken into account. A 10-point scale will apply, where 9-10 ‘excellent’, 8 ‘very good’, 6-7 ‘good’, 5 ‘pass’, 1-4 ‘fail’.

Contact

Vassilis Pavlopoulos
Professor of Cross-Cultural Social Psychology

Dept. of Psychology, School of Philosophy (office 504)
National and Kapodistrian University of Athens
Nikolaou Politi 1, 157 72 Zografos, Greece

Office hour: Tuesday, 12:00-14:00 (by apt.)
T: (+30) 210 727 7721
E: vpavlop@psych.uoa.gr
I: users.uoa.gr/~vpavlop/en/
V: www.psych.uoa.gr/office/vpavlop

 

Περιγραφή

Ο σκοπός του μαθήματος είναι διττός: να γνωρίσουν οι φοιτητές τους τομείς έρευνας και τα πλαίσια εφαρμογής των θεωριών της Κοινωνικής Ψυχολογίας, αφενός, και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες μεθοδολογικού σχεδιασμού και διεξαγωγής μιας κοινωνικοψυχολογικής μελέτης, αφετέρου. Η διασύνδεση θεωρίας, έρευνας και πρακτικών εφαρμογών βασίζεται στις αρχές της έρευνας δράσης, όπως τις διατύπωσε ο Kurt Lewin, καθώς και στη μελέτη της διάρθρωσης των τεσσάρων επιπέδων ανάλυσης της κοινωνικοψυχολογικής έρευνας και πρακτικής: ενδοατομικού, διατομικού, διομαδικού, ιδεολογικού. Εξετάζεται η συμβολή των «πρακτικών θεωριών» της Κοινωνικής Ψυχολογίας σε τομείς όπως η προστασία του περιβάλλοντος, οι μειονοτικές ομάδες, οι οργανισμοί, τα ΜΜΕ, ο θεσμός της δικαιοσύνης, η προαγωγή της υγείας, η οικογένεια και οι διαπροσωπικές σχέσεις. Επίσης, συζητώνται θέματα σχετικά με το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση κοινωνικοψυχολογικών παρεμβάσεων. Παράλληλα, οι φοιτητές ασκούνται στις δεξιότητες ανάγνωσης, διόρθωσης και συγγραφής μιας ερευνητικής μελέτης.

Το μάθημα Εφαρμοσμένη Κοινωνική Ψυχολογία είναι επιλεγόμενο για τους φοιτητές του Τμήματος Ψυχολογίας. Δεν υπάρχουν τυπικώς προαπαιτούμενα μαθήματα, αλλά συνιστάται η προηγούμενη παρακολούθηση των μαθημάτων Κοινωνική Ψυχολογία-Δυναμική της Ομάδας Ι & ΙΙ.

Στόχοι

Όπως υπονοείται ήδη από τον τίτλο του, ο προσανατολισμός του μαθήματος είναι περισσότερο προς την έρευνα και τις εφαρμογές και λιγότερο προς τη μετάδοση νέων θεωρητικών γνώσεων. Μετά την ολοκλήρωσή του, οι φοιτητές αναμένεται να έχουν εξοικειωθεί με τον σχεδιασμό και τη διεξαγωγή μιας κοινωνικοψυχολογικής έρευνας. Κεντρικός στόχος, επίσης, είναι η διασύνδεση της βασικής θεωρίας και έρευνας με την εφαρμογή της κοινωνικοψυχολογικής γνώσης σε τομείς της καθημερινής ζωής.

Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

Η διδακτέα ύλη προέρχεται από εγχειρίδια (textbooks) Κοινωνικής Ψυχολογίας, καθώς και από δημοσιευμένες έρευνες σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά (π.χ. Journal of Applied Social Psychology). Το συμπληρωματικό αυτό υλικό παρουσιάζεται στις διαλέξεις και αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

Η εξεταστέα ύλη προέρχεται από τα διδακτικά συγγράμματα και το συμπληρωματικό υλικό των προφορικών διαλέξεων, όπως αυτό αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

Η προσέγγιση της διδακτέας ύλης γίνεται, καταρχήν, με προφορικές διαλέξεις του διδάσκοντος, με την επικουρία εποπτικών μέσων (παρουσιάσεις PowerPoint) όπου κρίνεται σκόπιμο. Κατά τις παραδόσεις, παράλληλα με την παρουσίαση του διδακτικού υλικού, θα διεξάγεται συζήτηση με βάση τα ερωτήματα και τους προβληματισμούς των φοιτητριών/ών.

Σε ορισμένες συναντήσεις προσφέρεται προαιρετικά η δυνατότητα εμπλοκής σε επιλεγμένες δραστηριότητες. Οι δραστηριότητες έχουν τη μορφή συζήτησης και προβληματισμού σε συγκεκριμένα θέματα, ενώ ίσως χρειαστεί η προσφυγή σε βιβλιογραφικές ή άλλες πηγές. Η συνεπής συμμετοχή στις δραστηριότητες καθ' όλη τη διάρκεια του εξαμήνου λειτουργεί προσθετικά στη βαθμολογία του μαθήματος.

Προαιρετικά, οι φοιτήτριες/ές μπορούν να αναλάβουν την εκπόνηση εργασίας επιλέγοντας μεταξύ προτεινόμενων από τον διδάσκοντα θεμάτων. Το περιεχόμενο της προαιρετικής εργασίας μπορεί να είναι βιβλιογραφικό (αξιοποιώντας τις διαθέσιμες πηγές του Σπουδαστηρίου Ψυχολογίας ή ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες) ή ερευνητικό. Η εκπόνηση προαιρετικής εργασίας έχει προσθετικό χαρακτήρα στη βαθμολογία του μαθήματος (δεν είναι απαλλακτική).

Σε προαιρετική βάση, οι φοιτητές μπορούν να παρουσιάσουν προφορικά την εργασία τους κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, πάντα σε συνεργασία με τον διδάσκοντα.

Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτή εξέταση που μπορεί να αποτελείται από συνδυασμό ερωτήσεων: (α) σύντομης απάντησης (1-2 σειρές), (β) σύντομης ανάπτυξης (15-20 σειρές), (γ) κλειστού τύπου (Σωστό/Λάθος) ή (δ) πολλαπλών επιλογών. Όλα τα θέματα είναι υποχρεωτικά (δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής).

Οι δραστηριότητες, η γραπτή εργασία και η προφορική παρουσίαση, εφόσον υπάρχουν, συνεκτιμώνται στον τελικό βαθμό προσθέτοντας από μία μονάδα, αντίστοιχα, στη γραπτή εξέταση.

Βοηθήματα

Συμπληρωματική βιβλιογραφία, παραπομπή σε ηλεκτρονικές πηγές και συμβουλές-καθοδήγηση για την εκπόνηση της εργασίας θα δίνονται από τον διδάσκοντα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, στις ώρες συνεργασίας με τους φοιτητές και στην ιστοσελίδα του μαθήματος, http://eclass.uoa.gr/courses/PPP107/

Ανθρώπινο Δυναμικό

Διδάσκων είναι ο Καθηγητής Βασίλης Παυλόπουλος. Το γραφείο του διδάσκοντος βρίσκεται στην κυψέλη 504 της Φιλοσοφικής Σχολής (5ος όροφος), τηλ. 2107277721, e-mail: vpavlop@psych.uoa.gr, URL: users.uoa.gr/~vpavlop

Ώρες Μαθημάτων

Η Εφαρμοσμένη Κοινωνική Ψυχολογία προσφέρεται στο χειμερινό εξάμηνο. Αναλυτικές πληροφορίες αναρτώνται στην ενότητα Ανακοινώσεις.