Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Διαπολιτισμική Ψυχολογία | Cross-Cultural Psychology

Κωδικός : PPP100

Διαπολιτισμική Ψυχολογία | Cross-Cultural Psychology

ΨΧ56 | PSY56  -  Βασίλης Παυλόπουλος | Vassilis Pavlopoulos

***International students: Click on > Περίγραμμα below to collapse the drop-down menu with the course info in English***

Η Διαπολιτισμική Ψυχολογία υιοθετεί διττή, θεωρητική και μεθοδολογική, προσέγγιση: πραγματεύεται θέματα από όλα τα γνωστά αντικείμενα της παραδοσιακής ψυχολογίας σε συνάρτηση με μεταβλητές του πλαισίου, όπως: οικολογικές, βιολογικές, οικονομικές και κοινωνικοπολιτισμικές. Το ενδιαφέρον της Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας εστιάζεται, αφενός, στις θεωρίες και τα πορίσματα της ψυχολογικής έρευνας με οικουμενική ισχύ και, αφετέρου, στις παραλλαγές που παρατηρούνται μεταξύ κοινωνιών και στη συνακόλουθη ψυχολογική διαφοροποίηση μέσω των μηχανισμών της κοινωνικοποίησης και της επιπολιτισμοποίησης. Στις διαλέξεις παρουσιάζονται οι θεωρίες και τα εμπειρικά δεδομένα που έχουν προκύψει από τη διαπολιτισμική μελέτη θεμάτων, όπως: οι γνωστικές διεργασίες, η νοημοσύνη και η καθημερινή γνώση, η ανθρώπινη ανάπτυξη, οι αξίες, η προσωπικότητα και η κοινωνική συμπεριφορά, τα συναισθήματα, η ψυχοπαθολογία, και η διαπολιτισμική επικοινωνία. Έμφαση δίνεται στην κριτική σκέψη και σε συνήθη σφάλματα κατά την επεξεργασία των διαπολιτισμικών ομοιοτήτων και διαφορών, στις έννοιες του εθνοκεντρισμού και του πολιτισμικού σχετικισμού και στις ιδεολογικές τους προεκτάσεις. 

Το μάθημα αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των φοιτητών όσον αφορά στο μέρος εκείνο των ατομικών διαφορών, το οποίο οφείλεται στην πολιτισμική πολυπλοκότητα και διαφοροποίηση. Η συγκριτική μελέτη των ψυχολογικών φαινομένων μεταξύ πολιτισμών αυξάνει την ατομική και κοινωνική μας αυτογνωσία, αποδυναμώνει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις και προσφέρει ελκυστικές εναλλακτικές ερμηνείες της ανθρώπινης συμπεριφοράς.

Η Διαπολιτισμική Ψυχολογία είναι υποχρεωτικό μάθημα για τους φοιτητές του Τμήματος Ψυχολογίας, ενώ προσφέρεται ως επιλεγόμενο μάθημα ψυχολογίας για τους φοιτητές άλλων Τμημάτων.

 

  • Course Info for International Students

    Goals and content

    Information on the course goals and content is available in the Student Handbook, at the instructor’s personal website, and on http://eclass.uoa.gr/courses/PPP100 (e-class content in Greek).

    Readings and study material

    The instructor will recommend handbooks and journal articles in printed (from the university library) or digital (pdf) form, as well as online sources. The study material consists of the following chapters from Online Readings in Psychology and Culture:

    Classes and meetings

    Undergraduate courses in the National and Kapodistrian University of Athens are taught in Greek. In-class interaction with local students is possible (usually, in English) when student presentations are scheduled. In addition, the instructor expects to maintain contact with Erasmus students on a regular basis, i.e., at least three times per month. Meetings will be held during the instructor’s office hour (Tuesday 12:00-14:00) or after arranged appointments. In the latter case, remote meetings (i.e., through Webex) are possible. The instructor’s remote office link is http://www.psych.uoa.gr/office/vpavlop

    Grading

    Three grading options are available:

    • a 3-hour written exam, based on the recommended reading material; or
    • an oral exam, based on the above reading material; or
    • a course assignment (see details below).

    The exam (written or oral) will consist of open-ended questions, in which you will be asked to develop your thoughts (e.g., define and/or critically discuss a theoretical construct, compare constructs, provide examples, link theories with applications, etc.). A 10-point scale will apply, where 9-10 ‘excellent’, 8 ‘very good’, 6-7 ‘good’, 5 ‘pass’, 1-4 ‘fail’.

    Course assignment

    • A course assignment consists of a written essay and an oral presentation.
    • The official language is English.
    • The topic of an assignment is defined in consultation with the instructor within the first four weeks of classes. It consists of a critical review of the relevant literature; it can also include a small-scale empirical study, although this is not required.
    • The content of an assignment must be original. Third source material (theoretical models, empirical findings, critical comments or conclusions, tables, figures, etc.) must be cited as appropriate and a full reference list must be provided. Follow the APA guidelines for in-text citations and references.
    • The structure of a literature review is flexible – you can compose your ideas and build your arguments the way it makes more sense to you. In any case, you will need to include the following: (a) a cover page; (b) an abstract of approx. 100-200 words and 3-5 keywords; (c) a table of contents (if the main body of your essay contains more than two parts/chapters/sections); and (d) a reference list. Note that the above sections are not counted in the word limit (see below). In the case of an empirical study, the standard structure should be applied, i.e., introduction, method, results, discussion.
    • At least 5 primary sources of literature in researching a topic must be included and cited as appropriate. Valid sources are scientific journal articles (printed or online), book chapters, textbooks/handbooks, or webpages of academic content. Do not use material of popular (non-scientific) origin or online sources of unknown identity (author and date).
    • Written essays must be approx. 3,500 words or 14 pages long (±500 words or 2 pages, given that a page contains about 250 words according to the standard formatting guidelines). The cover page, table of contents, abstract, and references are not counted in the above limits.
    • APA publication guidelines (7th) must be followed in formatting a manuscript (page margins: 2,54 cm or 1 inch; paragraph: double spaced, indented; alignment: flush left; font: Times New Roman; font size: 12 points). APA style applies also to headings, cover page, tables, figures, and reference list.
    • Assignments must be submitted by the end of the teaching period of the academic semester. Submit your printed assignment in person, during office hours; also, send a copy of the electronic file (in doc, docx, odt or pdf format) by email.
    • Oral presentations will be given in class, usually during the last week of the academic semester (advise the instructor for the exact course hours). Their length must not exceed 15 minutes. A short discussion with the audience may follow. Equipment for Powerpoint (or compatible) presentations will be provided.
    • Written assignments will be graded on the basis of their quality of arguments and structure, breadth and credibility of sources, content, grammar and mechanics. For oral presentations, quality and clarity of supporting material will also be taken into account. A 10-point scale will apply, where 9-10 ‘excellent’, 8 ‘very good’, 6-7 ‘good’, 5 ‘pass’, 1-4 ‘fail’.

    Contact

    Vassilis Pavlopoulos
    Professor of Cross-Cultural Social Psychology

    Dept. of Psychology, School of Philosophy (office 504)
    National and Kapodistrian University of Athens
    Nikolaou Politi 1, 157 72 Zografos, Greece

    Office hour: Tuesday, 12:00-14:00 (by apt.)
    T: (+30) 210 727 7721
    E: vpavlop@psych.uoa.gr
    I: users.uoa.gr/~vpavlop/en/
    V: www.psych.uoa.gr/office/vpavlop

     

    Στόχοι

    Το μάθημα αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των φοιτητών/τριών όσον αφορά στο μέρος εκείνο των ατομικών διαφορών, το οποίο οφείλεται στην πολιτισμική ποικιλομορφία. Η συγκριτική μελέτη των ψυχολογικών φαινομένων μεταξύ πολιτισμών αυξάνει την ατομική και κοινωνική μας αυτογνωσία, αποδυναμώνει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις και προσφέρει ελκυστικές εναλλακτικές ερμηνείες της ανθρώπινης συμπεριφοράς.

    Οι μελλοντικοί ψυχολόγοι, ειδικότερα, καλλιεργούν έναν γόνιμο προβληματισμό πάνω σε θέματα μεθοδολογίας, μέτρησης και ψυχολογικής αξιολόγησης, ενώ (προ)καλούνται να αναθεωρήσουν το ποιοτικό περιεχόμενο και το εύρος διακύμανσης βασικών εννοιών, όπως η φυσιολογική και η αποκλίνουσα συμπεριφορά, η ανάπτυξη, η νοημοσύνη, η επιθετικότητα, οι αξίες, κ.ά.

    Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

    Η διδακτέα ύλη προέρχεται από: (α) εγχειρίδια (textbooks) Διαπολιτιστικής Ψυχολογίας, (β) δημοσιευμένες έρευνες σε ειδικά περιοδικά, όπως π.χ. τα Journal of Cross-Cultural Psychology και Cross-Cultural Research, και (γ) την ερευνητική δραστηριότητα που έχει αναπτύξει το Εργαστήριο Εφαρμογών Διαπολιτισμικής και Κοινωνικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το συμπληρωματικό αυτό υλικό παρουσιάζεται στις διαλέξεις και αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

    Η εξεταστέα ύλη προέρχεται από τα προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα και το υλικό των προφορικών διαλέξεων, όπως αυτό αναρτάται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.

    Η προσέγγιση της διδακτέας ύλης γίνεται, καταρχήν, με προφορικές διαλέξεις του διδάσκοντος, με την επικουρία εποπτικών μέσων (παρουσιάσεις PowerPoint) όπου κρίνεται σκόπιμο. Κατά τις παραδόσεις, παράλληλα με την παρουσίαση του διδακτικού υλικού, θα διεξάγεται συζήτηση με βάση τα ερωτήματα και τους προβληματισμούς των φοιτητριών/ών.

    Σε ορισμένες συναντήσεις προσφέρεται προαιρετικά η δυνατότητα εμπλοκής σε επιλεγμένες δραστηριότητες. Οι δραστηριότητες έχουν τη μορφή συζήτησης και προβληματισμού σε συγκεκριμένα θέματα, ενώ ίσως χρειαστεί η προσφυγή σε βιβλιογραφικές ή άλλες πηγές. Η συνεπής συμμετοχή στις δραστηριότητες καθ' όλη τη διάρκεια του εξαμήνου λειτουργεί προσθετικά (μία μονάδα) στη βαθμολογία του μαθήματος.

    Προαιρετικά, οι φοιτήτριες/ές μπορούν να αναλάβουν την εκπόνηση εργασίας επιλέγοντας μεταξύ προτεινόμενων από τον διδάσκοντα θεμάτων. Το περιεχόμενο της προαιρετικής εργασίας μπορεί να είναι βιβλιογραφικό (αξιοποιώντας τις διαθέσιμες πηγές του Σπουδαστηρίου Ψυχολογίας ή ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες) ή ερευνητικό. Η εκπόνηση εργασίας έχει προσθετικό χαρακτήρα (μία μονάδα) στη βαθμολογία του μαθήματος και δεν είναι απαλλακτική.

    Σε προαιρετική βάση, επίσης, οι φοιτήτριες/ές μπορούν να παρουσιάσουν προφορικά την εργασία τους κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, πάντα σε συνεργασία με τον διδάσκοντα.

    Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης

    Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με γραπτή εξέταση που μπορεί να αποτελείται από συνδυασμό ερωτήσεων μεταξύ των εξής τύπων: (α) σύντομης απάντησης (1-2 σειρές), (β) σύντομης ανάπτυξης (15-20 σειρές), (γ) κλειστού τύπου (Σωστό/Λάθος) ή (δ) πολλαπλών επιλογών. Όλα τα θέματα είναι υποχρεωτικά (δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής).

    Οι δραστηριότητες, η γραπτή εργασία και η προφορική παρουσίαση, εφόσον υπάρχουν, συνεκτιμώνται στον τελικό βαθμό προσθέτοντας από μία μονάδα, αντίστοιχα, επιπλέον της γραπτής εξέτασης.

    Ανθρώπινο Δυναμικό

    Διδάσκων είναι ο Καθηγητής Βασίλης Παυλόπουλος. Το γραφείο του διδάσκοντος βρίσκεται στην κυψέλη 504 της Φιλοσοφικής Σχολής (5ος όροφος), τηλ. 2107277721, email: vpavlop@psych.uoa.gr, URL: users.uoa.gr/~vpavlop 

    Ώρες Μαθημάτων

    Η Διαπολιτισμική Ψυχολογία προσφέρεται στο εαρινό εξάμηνο. Αναλυτικές πληροφορίες αναρτώνται στην ενότητα Ανακοινώσεις.

Ενότητες

- Δεν υπάρχουν ενότητες -

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...