ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΥΛΟ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Ειρήνη Καμπερίδου

Περιγραφή

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΥΛΟ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ, ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ (σύγγραμμα)

ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ "ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ"

(θέματα φύλου και ισότητας στον αθλητισμό και την κοινωνία) 

Ανάθεση μαθήματος και Διδασκαλία: Ειρήνη Καμπερίδου, Καθηγήτρια

(Irene Kamberidou, Full Professor)   

RESEARCH IMPACT: 1325 DIRECT CITATIONS:
 research_impact_1325_direct_citations_updated_february_8._2024_.pdf  

Τμήμα Κοινωνιολογίας, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, ΕΚΠΑ https://www.soc.uoa.gr/anthropino_dynamiko/eirini_kamperidoy/                                          

Μέλος Επιτροπής Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων του ΕΚΠΑ https://genderequalitycommittee.uoa.gr/epitropi/meli/      

Αναλυτικό Βιογραφικό Σημείωμα της Ειρήνης Καμπερίδου, Αθήνα 2020   

Curriculum Vitae and 
 2._detailed_cv.including_publications_in_english_with_abstracts_.pdf
              

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνων (ΕΚΠΑ), Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

UoA Scholar

Περισσότερα  
CC - Αναφορά Δημιουργού

Ενότητες

                                ΤΡΕΙΣ (3) ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ/ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ 2022

                                                                                     Ι.

  1. Εισαγωγή: Φύλο, Κοινωνικό Κεφάλαιο, Πολυπολιτισμικότητα και Αθλητισμός· Το κοινωνικό νόημα του φύλου (θεωρητικές προσεγγίσεις: κοινωνικό φύλο–βιολογικό φύλο, έμφυλο υποκείμενο (gender subect) · Tο Φύλο στον Αθλητισμός και τη Φυσική Αγωγή
  2. Ο αθλητισμός ως πεδίο κοινωνικής χειραφέτησης-οι Ολυμπιακοί Αγώνες ως μέσο γνωστοποίησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων· Διαχρονική προσέγγιση του γυναικείου αποκλεισμού και της γυναικείας συμμετοχής (1896-2017)· Οι ανώνυμες ηρωίδες του Αθλητισμού και της Φυσικής Αγωγής· Οι αγώνες των γυναικών για ισονομία στον Αθλητισμό
  3. Ελλειμματική κάλυψη του γυναικείου αθλητισμού στα ΜΜΕ· Σεξιστική προβολή της αθλήτριας ·                              Οι αξιώσεις των ανδρών για συμμετοχή σε γυναικεία αθλήματα· Η κρίση των αρρένων με το σώμα τους (σύνδρομο του Άδωνη) · Σωματοποίηση (embodiment), φύλο και μεταμορφώσεις της σωματικότητας (somatics, corporeality, corporality, somaesthetics)
  4. Η αντικειμενικοποίηση του ανδρικού σώματος: H εμπορευματοποίηση της αθλητικής ταυτότητας· Εμπορευματοποιημένοι -μοντελοποιημένοι αθλητές/τριες στα ΜΜΕ· Προβολή των άφυλων αθλητών/τριών , το άφυλο υποκείμενο (genderless subject)
  5. Ασώματη κοινωνία , ψηφιακά σώματα (virtual bodies), έμφυλη ουδετερότητα (gender neutral) και τεχνοηθική (technoethics) · Η τεχνολογία του σώματος: βιονική αθλητές/τριες    
  6. ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ, ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

                                                                               ΙΙ.

  1.  Η γυναικεία υποεκπροσώπηση στην αθλητική ηγεσία · Ολυμπιακή επιχειρηματικότητα· Φύλο, Τεχνολογία και Ηγετικές Δεξιότητες: Γεφυρώνοντας το έμφυλο χάσμα · «Θηλυκές» ηγετικές δεξιότητες και επιχειρηματικότητα
  2. «Επιχειρώντας Αλλιώς» στην εποχή της κρίσης: Η γυναικεία αθλητική και κοινωνική επιχειρηματικότητα, ανεκμετάλλευτη πηγή κοινωνικού κεφαλαίου
  3. Κοινωνικό κεφάλαιο και κοινωνική ενσωμάτωση: Θεωρίες και σύγχρονος διάλογος ·
  4. Κοινωνικό κεφάλαιο, φύλο και αθλητισμός: Εμπειρίες αθλητριών
  5. Κοινωνικό κεφάλαιο και Μετανάστευση

                                                                                ΙΙΙ.

  1. Πολιτισμική ιδιαιτερότητα και Φύλο· Κουλτούρα και γυναικεία περιήγηση· Η θέση της γυναίκας στο Ισλάμ· Ο γυναικείος αθλητισμός και η φυσική αγωγή από ισλαμική σκοπιά· Μουσουλμάνες αθλήτριες : Εμπόδια στην αθλητική ενασχόληση
  2. Μετανάστευση, πολυπολιτισμικότητα, δουλεμπόριο, εθνικισμός, ρατσισμός και ξενοφοβία · Η σύγχρονη δουλεία στην Ελλάδα σήμερα και η ανεξέλεγκτη εισροή μεταναστών και προσφύγων
  3. Ο Αθλητισμός στην υπηρεσία της ειρήνης, της συμφιλίωσης και της ανάπτυξης
  4. Ενταξιακά προγράμματα: Η παιδεία ειρήνης (peace education) σήμερα και ο ρόλος του αθλητισμού και της φυσική αγωγής στην επίλυση συγκρούσεων · O ρόλος του αθλητισμού στην αντιμετώπιση διαφόρων μορφών βίας: σεξιστικής, ρατσιστικής, ενδοσχολικής (bullying), ηλεκτρονικής (cyberbullying)  

 

                                               ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

1. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΥΛΟ – ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΦΥΛΟ: ΤΟ ΦΥΛΟ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

1.2.    Κοινωνικό φύλο – βιολογικό φύλο

1.3.    Το φύλο στον αθλητισμό: Η διαχρονικότητα του γυναικείου αποκλεισμού και οι πρώτοι «Ολυμπιακοί Αγώνες Γυναικών»

1.4.    Ο αθλητισμός ως πεδίο κοινωνικής χειραφέτησης

1.5.    Τα επιμέρους αθλητικά μοντέλα

1.6.    Η γυναικεία συμμετοχή στους Ολυμπιακούς Αγώνες 1896-2008

1.7.    Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ως μέσο γνωστοποίησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων

           1.7.1. Πεκίνο 2008: «Ολυμπιακοί του αίματος», «Ολυμπιακοί της ντροπής»  

           1.7.2.Μεξικό 1968: Η σφαγή στην Πλατεία των Τριών Πολιτισμών, «αιματηρή επέμβαση»  

           1.7.3.Μόναχο 1972: Διαμαρτυρία για τη ισραηλινή κατοχή

1.8.     Συμπερασματικές παρατηρήσεις

 

2.  Η ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΘΛΗΤΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΗ ΚΑΙ Η ΚΡΙΣΗ ΣΤΟΝ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

 

2.1.    Εισαγωγή 

2.2.    Αθλήτρια είδωλο-ίνδαλμα της αμερικανικής κουλτούρας – Το «Κίνημα του αθλητικού γυναικείου σώματος»

2.3.    Τι γίνεται με τις αθλήτριες που υπερβαίνουν τα έμφυλα στερεότυπα;

2.4.    Η προβολή του γυναικείου αθλητισμού στα Μ.Μ.Ε.

2.5.    Το «Έτος της Γυναίκας στους Ολυμπιακούς Αγώνες»

2.6.    Η μοντελοποίηση των αθλητών/αθλητριών: Μια καινούργια αισθητική του σώματος, «ίσες ευκαιρίες» στη σεξουαλική εκμετάλλευση

2.7.    Η αντικειμενικοποίηση του ανδρικού σώματος

2.8.    Οι ανώνυμες ηρωίδες του αθλητισμού

2.9.    Η προβολή του γυναικείου αθλητισμού στα Μ.Μ.Ε. της Αυστραλίας

2.10.  Τι γίνεται στην Ελλάδα;

2.11.  Ελληνικός έντυπος Τύπος: 2008, 2004, 2000, 1996

2.12.  Συμπερασματικές παρατηρήσεις: Το ανθρώπινο εμπόριο του καταναλωτισμού, της ψυχαγωγίας και του θεάματος

 

3.  Ο ΓΥΝΑΚΕΙΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΙΣΛΑΜΙΚΗ ΣΚΟΠΙΑ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ «ΚΟΡΑΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ»: ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΙΟΡΔΑΝΙΑ

3.1.    Εισαγωγή

3.2.    Η γυναίκα του ισλαμικού κόσμου

3.3.    Γυναίκα και αθλητική δραστηριότητα: Μουσουλμάνες αθλήτριες

         3.3.1. «Προτιμότερη μια κοινωνία των δύο φύλων, παρά μια unisex κοινωνία»

3.4.    Η θέση της γυναίκας στην Ιορδανία

3.5.    Η γυναικεία αθλητική δραστηριότητα στην Ιορδανία

         3.5.1. Μεθοδολογία της έρευνας

        3.5.2. Συζήτηση: Εμπόδια στην αθλητική ενασχόληση στην Ιορδανία

        3.5.3. Συμπερασματικές παρατηρήσεις – Προτάσεις

 

4.  ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ  ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

4.1.    Εισαγωγή

4.2.    Τι είναι το κοινωνικό κεφάλαιο: Θεωρίες και σύγχρονος διάλογος

4.3.    Αποκλειστικό και γεφυροποιό κοινωνικό κεφάλαιο

4.4.    Γυναίκα και κοινωνικό κεφάλαιο: Εμπειρίες αθλητριών

4.5.    Αθλητισμός και κοινωνικό κεφάλαιο στην Ευρώπη

4.6.    Το φαινόμενο του σκοτεινού κοινωνικού κεφαλαίου στον αθλητισμό: Ο εκφυλισμός του ολυμπιακού λόγου

4.7.    Η αθλητική μετανάστευση – Sport labour

4.8.    Κοινωνικό κεφάλαιο και μετανάστευση

4.9.    Συμπερασματικές παρατηρήσεις: Αθλητισμός, πολιτιστικός θεσμός και ανεκμετάλλευτη πηγή κοινωνικής ενέργειας  \

 

5.  Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΙΡΗΝΗΣ:  ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

     5.1. Εισαγωγή

    5.2. Ρατσισμός και ξενοφοβία

    5.3. Πολυπολιτισμικότητα

    5.4. Η αντιμουσουλμάνικη τρομοϋστερία ή η βίαη εξολόθρευση της   

          πολυπολιτισμικότητας

    5.5.  Τι γίνεται στην Ελλάδα;

    5.6.  Η σύγχρονη δουλεία στην Ελλάδα σήμερα και η ανεξέλεγκτη εισροή  

            μεταναστών

    5.7  Peace First – Peace Games

           5.7.1.Πώς ξεκίνησε η Peace First;

           5.7.2.Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ειρήνης της Peace First

5.8. Sport in Society: Αθλητές/αθλήτριες ως μέντορες ειρήνης

    5.9.   Η παιδεία ειρήνης στην Ελλάδα και η ενδοσχολική βία: Bullying

    5.10.  Το φαινόμενο του κυβερνονταϊσμού ή ο διαδικτυακός σχολικός εκφοβισμός 

    5.11. Συμπερασματικές παρατηρήσεις και προτάσεις: Διαδικτυακό Κέντρο Ειρήνης 

 

COURSE CONTENT FOR INTERNATIONAL (ERASMUS/SOCRATES) STUDENTS Erasmus-international students: https://eclass.uoa.gr/courses/PHED269/ 

6. MOVING FORWARD THROUGH SPORT – ATHLETES UNITED FOR PEACE EDUCATION ΑND GENDER EQUITY

  1. Introduction: social gender/biological gender, gender in sport.
  2. We’ve come a long way[…]: Gender and
    Sport
  3. Bridges to understanding or " the annihilation of European identities, cultures and national sovereignty"?
  4. Racial intolerance in sport
  5. What is peace education today?
  6. Peace First – Peace Games
  7. Sport in Society: athletes as mentors in violence prevention
  8. Athletes United for Peace

          8.1. Football 4 Peace: bringing Arabs aand Jews together

          8.2.Ultimate Peace (UP) in the Middle East

          8.3.World Youth Peace Summit: Peace Walks and Scholar-Athlete Games 

 9. Mercy Corps, Teachers Without Borders, the International Institute on Peace Education, Volunteer Action for Peace, α many more!

10. A question of identity and equality in sport.

     

 

 

 

 

 

1. Καμπερίδου, Ει. (2011/2012). Κοινωνικό Φύλο, Κοινωνικό Κεφάλαιο, Πολυπολιτισμικότητα και Αθλητισμός. Επιστημονικές Εκδόσεις Τελέθριο.    

2.  Kamberidou, I., & Chroni, S. (2016). The Greek Experience: Outstanding Women in the Social Space of Sport. Ιn R. Diketmüller (Ed.), Inspirational Women in Europe: Making a Difference in Physical Education, Sport and Dance (pp. 224–242). Continent Series of the International Association of Physical Education and Sport for Girls and Women (IAPESGW). Juiz de Fora: NGIME/UFJF

Διαθέσιμη βιβλιογραφία (pdf) για εργασίες και μάθημα στους σύνδεσμους/links: UoA Scholar: http://scholar.uoa.gr/ikamper/publicationsκαι ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Irene_Kamberidou/?ev=hdr_xprf

Ελληνική

  1. Καμπερίδου, Ειρήνη; Παπαδοπούλου, Σοφία (2014). Κοινωνικό Κεφάλαιο, Φύλο και Αθλητισμός. Γυναίκα & Άθληση. Τόμος  ΙΧ , τεύχος 2013/2014, σελ. 7-14. Έκδοση της Πανελλήνιας Ένωσης για τον Αθλητισμό και τα Σπορ (ΠΕΠΓΑΣ).
  2. Καμπερίδου, Ειρήνη (2012). Κοινωνικό Φύλο, Κοινωνικό Κεφάλαιο, Πολυπολιτισμικότητα και Αθλητισμός. Εκδόσεις ΤΕΛΕΘΡΙΟ, Α.ΠΙΠΕΡΗΣ & ΣΙΑ ΕΕ (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 42625). 
  3. Καμπερίδου, Ειρήνη (2008/ 2009 ). «Φύλο και Αθλητισμός». Λήμμα, FYLOPAEDIA-Φύλο Παιδεία. Ηλεκτρονικό Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό του Προγράμματος ΘΕ.ΦΥΛ.ΙΣ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). http://www.fylopedia.uoa.gr/index.php?title=%CE%A6%CF%8D%CE%BB%CE%BF_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%B1%CE%B8%CE%BB%CE%B7%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82
  4. Πατσαντάρας, Νικόλαος (2014). Αθλητισμός και Κοινωνιολογική Σκέψη. Αθήνα: Εκδόσεις Τελέθριον. [Βιβλίο στη βιβλιοθήκη του ΤΕΦΑΑ]

Αγγλική

-Kamberidou, I., & Chroni, S. (2016). The Greek Experience: Outstanding Women in the Social Space of Sport. In Inspirational Women in Europe: making a difference in Physical Education, Sport and Dance (pp. 224–242). Rosa Diketmüller (editor). Juiz de Fora: NGIME/UFJF Continent Series. Brazil: Publication of the International Association of Physical Education and Sport for Girls and Women (IAPESGW), ISBN 978-85-67380-55-1.

The Voices of Six Inspirational Greek Women in Sport: What inspired them to take that leap; the Obstacles they faced; how they moved forward and Tips for Success.  Many inspirational and outstanding women have made a difference in the lives ofgirls and women in sport, physical education (PE) and physical activity in Greece,despite their invisibility in the mainstream media, the life stories of which would needvolumes. They succeeded in making a difference while respecting and celebratingdiversity with regard to gender, ethnicity, culture, disability, age and sexualorientation. Beginning with a brief discussion on the underrepresentation of women’ssports and the female athlete in the Greek media, this chapter shares the contributionsof some inspiring and motivating Greek women in sport whose achievements havebeen excluded from the country’s mainstream media. It is through six in-depthinterviews and follow-up meetings that we learn how these pioneers influenced thelives of sporting girls and women by daring to disregard social barriers and spreadawareness. We conclude the chapter with tips from these successful, namelyinspirational women, who all agree that success requires ethos and taking that leap.

-Kamberidou, I. (2016). Interacting, sharing and bonding: ‘notes of personal experience’ by nineteenth-century women travellers. Gender, Place & Culture, 23(3), 381 - 397, Routledge.

-Kamberidou, I. (2017). Gender, Volunteerism and Military Hospitals: War Nurses, Educators and Philanthropists of the Nineteenth-Century. The 14th ERGOMAS Conference: Military and Society: New Models for New Challenges, Working Group “Gender and the Military”. Athens Greece: Biennial conference of the European Research Group on Military and Society (ERGOMAS) http://ergomas.ch/, hosted by the Hellenic Army Academy in Athens, Greece (www.sse.army.gr), June 26-30 2017

-Patsantaras, N., & Kamberidou, I. (2017). Virtual Bodies and Sport Activities: The case of the Avatars in Second Life Fitness Club. 13th Conference of the European Sociological Association “Un)Making Europe: Capitalism, Solidarities, Subjectivities”. Session: Science, Technology, Innovation & Society II, PANTEION University of Social & Political Sciences, 01 Sept. 2017, Athens Greece. Publisher's Version

- Kamberidou, I. (2017). The Multiethnic Slavery Institution through the Eyes of Western Women and 'the real position of women in the religious system of Islam'. In Miriam Diez Bosch and Jordi Sanchez Torrents (eds). Media, Religion and Gender in Europe (pp. 53-79), Second Edition. Barcelona: Blanquerna Observatory on Media, Religion and Culture. Faculty of Communication and International Relations, Blanquerna- Ramon Llull University.

-Kamberidou, I. (2013). Women Entrepreneurs: we cannot have change unless we have men in the room. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(6). [full pdf - women_entrepreneurs.pdf;   URL: http://www.innovation-entrepreneurship.com/content/2/1/6)

-Kamberidou, I. (2012). New Realms of Agency: Promoting Peace Education and Gender Equity through Sport. Sport Science and Physical Education, [Ed. Luminita Georgescu ],  Encyclopedia of Life Support Systems (EOLSS), Eolss Publishers, Oxford ,UK. Developed under the Auspices of UNESCO, Eolss publ.

-Kamberidou, I. (2012). Athletes United for Peace: Reconciliation through Sport. Proceedings of the international conference SPORT AS A MEDIATOR BETWEEN CULTURES, pp. 187–202. International Council of Sport Science and Physical Education (ICSSPE), Hanns-Braun-Strase Friesenhaus II D-14053 Berlin. Editors Ronnie Lidor, Karl-Heinz Schneider & Katrin Koenen.

-Kamberidou, I. (2011). Athlete Activism and Peace Education: Bridging the Social Inequality Gap through Sports. NEBULA 8.1, a Journal of Multidisciplinary Scholarship, 168–180. Australia

-Kamberidou, I., Tsopani, D., Dallas, G., & Patsantaras, N. (2009). A Question of Identity and Equality in Sports: Men’s Participation in Men’s Rhythmic Gymnastics. The Routledge Falmer Reader in Gender and Education, 220–237. 

-Kamberidou, Irene & Patsadaras, Nikolaos (2007). A new concept in European sport governance: sport as social capital. Biology of Exercise, 3, 21-34.