


NEWS AND JOURNALISM
IN THE UK

News and Journalism in the UK is an accessible and comprehensive
introduction to the political, economic and regulatory environ-
ments of press and broadcast journalism in Britain and Northern
Ireland.

Surveying the industry in a period of radical economic and
technological change, Brian McNair examines the main trends in
journalistic media over the past two decades and assesses both the
challenges facing the industry and its future in the new millennium.

Integrating academic and journalistic perspectives on journalism,
topics addressed in this revised and updated edition include:

e ‘tabloidisation’, Americanisation and the supposed ‘dumbing
down’ of journalistic standards

e changing work patterns and the feminisation of journalism

e trends in media ownership and editorial allegiances

e the impact of technological innovations such as digitalisation,
on-line media and 24-hour news

e the implications of devolution for regional journalists.

Brian McNair is Reader in the Department of Film and Media
Studies at Stirling University. He is the author of An Introduction to
Political Communication (third edition, 2003), The Sociology of
Journalism (1998) and Journalism and Democracy (2000).



COMMUNICATION AND SOCIETY
Series editor: James Curran

GLASNOST, PERESTROIKA AND THE SOVIET MEDIA
Brian McNair

PLURALISM, POLITICS AND THE MARKETPLACE
The regulation of German broadcasting
Vincent Porter and Suzanne Hasselbach

POTBOILERS
Methods, concepts and case studies in popular fiction
Jerry Palmer

COMMUNICATION AND CITIZENSHIP
Journalism and the public sphere
Edited by Peter Dablgren and Colin Sparks

SEEING AND BELIEVING
The influence of television
Greg Philo

CRITICAL COMMUNICATION STUDIES
Communication, history and theory in America
Hanno Hardt

MEDIA MOGULS
Jeremy Tunstall and Michael Palmer

FIELDS IN VISION
Television sport and cultural transformation
Garry Whannel

GETTING THE MESSAGE
News, truth and power
The Glasgow Media Group



ADVERTISING, THE UNEASY PERSUASION
Its dubious impact on American society
Michael Schudson

NATION, CULTURE, TEXT
Australian cultural and media studies
Edited by Graeme Turner

TELEVISION PRODUCERS
Jeremy Tunstall

WHAT NEWS?
The market, politics and the local press
Bob Franklin and David Murphy

IN GARAGELAND
Rock, youth and modernity
Johan Fornds, Ulf Lindberg and Ove Sernhede

THE CRISIS OF PUBLIC COMMUNICATION
Jay G. Blumler and Michael Gurevitch

GLASGOW MEDIA GROUP READER, VOLUME 1
News content, language and visuals
Edited by John Eldridge

GLASGOW MEDIA GROUP READER, VOLUME 2
Industry, economy, war and politics
Edited by Greg Philo

THE GLOBAL JUKEBOX
The international music industry
Robert Burnett

INSIDE PRIME TIME
Todd Gitlin

TALK ON TELEVISION
Audience participation and public debate
Sonia Livingstone and Peter Lunt

MEDIA EFFECTS AND BEYOND
Culture, socialization and lifestyles
Edited by Karl Erik Rosengren



WE KEEP AMERICA ON TOP OF THE WORLD
Television journalism and the public sphere
Daniel C. Hallin

A JOURNALISM READER
Edited by Michael Bromley and Tom O’Malley

TABLOID TELEVISION
Popular journalism and the ‘other news’
Jobn Langer

INTERNATIONAL RADIO JOURNALISM
History, theory and practice
Tim Crook

MEDIA, RITUAL AND IDENTITY
Edited by Tamar Liebes and James Curran

DE-WESTERNIZING MEDIA STUDIES
Edited by James Curran and Myung-Jin Park

BRITISH CINEMA IN THE FIFTIES
Christine Geraghty

ILL EFFECTS
The media violence debate, second edition
Edited by Martin Barker and Julian Petley

MEDIA AND POWER
James Curran

JOURNALISM AFTER SEPTEMBER 11
Edited by Barbie Zelizer and Stuart Allan

NEWS AND JOURNALISM IN THE UK
Fourth edition
Brian McNair

AN INTRODUCTION TO POLITICAL COMMUNICATION
Third edition
Brian McNair



NEWS AND
JOURNALISM IN
THE UK

Fourth edition

Brian McNair

£} Routledge
-1 Taylor & Francis Group
LOND

ND NEW YORK



First published 1994
by Routledge

This edition published 2003
by Routledge
11 New Fetter Lane, London EC4P 4EE

Simultaneously published in the USA and Canada
by Routledge
29 West 35th Street, New York, NY 10001

Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group
© 1994, 1996, 1999, 2003 Brian McNair

Typeset in Sabon by Steven Gardiner Ltd, Cambridge
Printed and bound in Great Britain by
TJ International Ltd, Padstow, Cornwall

All rights reserved. No part of this book may be reprinted or
reproduced or utilised in any form or by any electronic, mechanical,
or other means, now known or hereafter invented, including
photocopying and recording, or in any information storage or
retrieval system, without permission in writing from the publishers.

British Library Cataloguing in Publication Data
A catalogue record for this book is available from the British Library

Library of Congress Cataloging in Publication Data
McNair, Brian, 1959-
News and journalism in the UK. Brian McNair — 4th ed.
p. cm. — (Communication and society)
Includes bibliographical references and index.
1. Journalism — Great Britain — History — 20th century.
L. Title. II. Series: Communication and Society (Routledge (Firm))
PN5118.M35 2003
072'.09'049 —dc21 2002152168

ISBN 0-415-30705-8 (hbk)
ISBN 0-415-30706-6 (pbk)



TO THE MUGWUMP, FOR MAKING IT



CONTENTS

List of figures and tables
Preface to the fourth edition

PART I

The view from the Academy
1 Why journalism matters
2 Journalism and its critics

3 Explaining content

PART II
Issues
4 Broadcast journalism: the changing environment
5 Television journalism: the 1990s and beyond
6 Radio
7 Before and after Wapping: the changing political
economy of the British press

o]

Competition, content and Calcutt
9 The regional story

10 Conclusion: news and journalism in the
twenty-first century

1X

X1
xi1

30
54

79

81
104
141

153
177
198

219



CONTENTS

Notes 226
Bibliography 235
Index 241



1.3

1.4

5.1

5.2

8.1

9.1

FIGURE AND TABLES

Figure

A news map of the United Kingdom

Tables

Audiences for British radio, 2002

Circulation of British national newspapers,
1992-2002

Major proprietors and share of national newspaper
circulation

Top ten UK periodicals by circulation,

January-June 2002

Average audience figures for main news programmes,
1987-91

Average audience figures for main news programmes,
2002

Outcome of complaints to the Press Complaints
Commission, January 1991-July 1992

Share of total advertising revenue in the regional
press, 1970-90

X1

13

14

16

19

107

125

189

208



PREFACE TO
THE FOURTH EDITION

The decade which has passed since the publication of the first and
fourth editions of this book has been one of huge change for British
journalism. When the first edition appeared in 1994 there was no
on-line journalism and only one UK-based rolling news channel.
Flagship television programmes such as News At Ten on ITV, and
the 9 O’Clock News on BBC One were seemingly immovable
journalistic objects, fixed forever in their slots as symbols of British
public service broadcasting’ commitment to quality news at peak
time. Likewise, the high-profile presence of Panorama on BBC One
and World In Action on ITV, reflected long-standing obligations
on the part of both public-funded and commercial broadcasters
to produce quality current affairs programming at times in the
schedule when people might actually watch it.

The press, meanwhile, fifteen years after the election of Margaret
Thatcher in 1979, were overwhelmingly pro-Conservative in their
editorial bias, and widely criticised for their propagandistic, anti-
democratic contributions to British political life. The worst offender
in this regard, Rupert Murdoch, was routinely at loggerheads with
the public-service BBC, viewing the corporation as an unfairly
subsidised obstacle to his commercial ambitions in the UK. His
rolling news service, SkyNews, remained in 1994 something of an
upstart in the journalistic universe, even although it was the only
UK-based service of its kind.

How things have changed. Now, the BBC and ITN have joined
Sky in the rolling news business, which has expanded with the
proliferation of cable and satellite channels on British television.
Counting CNN and Bloomberg, the UK TV viewer with the appro-
priate receiving equipment now has access to five 24-hour news
services, as well as a channel (BBC Parliament) devoted entirely to
coverage of parliaments in the UK and Europe.

X1



PREFACE TO THE FOURTH EDITION

More than that, after decades of open warfare between the
two organisations, the BBC under Greg Dyke has joined with
Murdoch’s BskyB in taking over the digital terrestrial TV licence held
until 2002 by ITV. Having survived the long years of Conservative
government, its confident collaboration with Murdoch signalled
that the BBC had by 2003 moved into a position of unquestioned
dominance of British broadcasting, and the provision of broadcast
journalism in particular. ITN, on the other hand, the only serious
rival to the BBC on five channels of terrestrial TV, was in a state of
on-going crisis, seeing its income and resources whittled away by
the need to compete with such as Sky for the ITV, Channel 4 and
Channel 5 news contracts. ITN had also been seriously damaged
by battles around scheduling, which in 2000 saw News At Ten
cancelled then, after much protest and prevarification, brought
back, but only on three days a week. As ITV dithered over the
scheduling of its peak time news bulletins, News At Ten became
News at When? Viewers abandoned ITV in droves, and for the first
time in many years ratings for BBC One’s news bulletins overtook
those of the commercial channel.

For the British press, change was less obviously dramatic, but still
significant. From an overwhelmingly pro-Tory editorial bias in
the general election of 1992, the press had become just as over-
whelmingly pro-Labour, aggressively backing Tony Blair in both the
1997 and 2001 elections. Even Rupert Murdoch, the scourge of
Labour before Blair’s emergence as leader, had learned to love (or at
least tolerate) the Left (or the version of it espoused by New
Labour). Press ownership had also changed, with major new
players like Ireland’s Tony O’Reilly (the Independent) and Richard
Desmond’s Northern & Shell emerging (the Express titles) to take
on the established interests.

Through it all, debates about the quality of British journalism
have occupied audiences, academics and journalists alike.
‘Dumbing down’, ‘tabloidisation’, ‘Americanisation’, ‘commercial-
isation’ — all have been brandished as accusations at the producers
of British journalism, in both the broadcast and print sectors.
Commercial pressures have been blamed for an alleged marginal-
isation of what its advocates tend to call ‘serious’ current affairs and
documentary. Outrage at the excesses of some news organisations —
such as the News of the World’s ‘naming and shaming’ campaign
against alleged paedophiles — has continued to erupt, if not quite
with the regularity of the late 1980s and early 1990s, when Kelvin
Mackenzie and other tabloid editors placed the British system of

xiil



PREFACE TO THE FOURTH EDITION

press self-regulation at serious risk with their intrusive coverage of
the Hillsborough disaster and other stories.

But the legitimate criticism of those sub-sectors of British
journalism which deserve it should not be allowed to obscure an
interesting and welcome fact: that the story of news and journalism
in the UK since 1994 is one of remarkable growth. The emergence
of on-line journalism may well turn out to be the most significant
aspect of this trend, though it remains as yet peripheral to the
provision of news through established press and broadcast
platforms. When the first edition of this book was researched and
published, there was no such thing as news on the Internet. Today,
no self-respecting journalistic organisation is without its on-line
portal, supplying an estimated global market, in mid-2002, of
about 600 million net surfers. Many journalistic sites are indepen-
dent of the established news providers, offering information
alternatives to the mainstream. Others, such as FT.com, are
developing new ways of packaging journalism for a world in which
geographical and cultural borders are breaking down.

And then there is the dramatic expansion of rolling news,
bringing with it the creation of a global news audience for events
such as the September 11 al-Quaida attacks, as well as the hugely
expanded availability of broadcast journalism all day, every day, for
those who want it. Although still, by 2002, reaching only a fraction
of the audience for news programmes on the free-to-air terrestrial
channels, there is no doubt that in the multi-channel, digitalised,
globalised future, rolling news will be a key sub-sector of the British
media market.

Alongside the globalisation of journalism which 24-hour
channels have delivered, regional and local news has expanded in
the UK, especially in the print sector. A point made in the first
edition of this book is even more obvious a decade later — cultural
globalisation does not reduce the need for local media; on the
contrary, it increases that need, and the robust health of regional
publishers in the UK proves that fact.

Audiences for radio have increased too, and have been doing so
throughout the lifetime of this book. Despite the explosion of
television news and on-line services, people still want to listen to
radio, for news as well as entertainment. There are many more
radio channels operating today, servicing larger audiences, than
there were twenty or ten years ago.

And the national press, though declining in its total circulation
over the decade or so since 1992, remains in the main popular and

X1V



PREFACE TO THE FOURTH EDITION

profitable, given that the range of journalistic alternatives to the
humble newspaper or magazine has increased to include even the
mobile phone. Thus far at least, the expansion of broadcast and on-
line news media has not meant the death of print, and there is no
evidence that such an eventuality is likely in the foreseeable future.

This edition incorporates all of these trends, and to that extent
paints a picture of the state of news and journalism in the UK which
is rather more positive and optimistic than some would accept.
Many justified criticisms of the British news media are discussed
and acknowledged in the following chapters, such as the precarious
state of current affairs on peak-time television, and continuing
deficiencies in the sphere of press regulation. But there can be no
doubt that, contrary to the cultural pessimism which has charac-
terised academic debate on the subject for decades, the production
of British news and journalism is, at the beginning of the twenty-
first century, remarkably healthy and robust. Indeed, we inhabit
an exponentially expanding public sphere of news, analysis and
commentary, disseminating far more information than any one
individual could possibly absorb. The key issue is not, as many
feared it would become at the height of Thatcherism, how to ensure
the survival of quality journalism in the UK, well-resourced and
politically balanced, against the brutal logic of the free market; it
is how to justify the vast quantities of journalistic output now
produced across print, broadcast and on-line media, both public
and commercially funded, at local, national and international level,
given the finite capacity of the audience to consume it. How long,
for example, can the British media market support three UK-based
rolling news services, none of them reaching more than a minuscule
fraction of the TV audience?

As well as providing an up-to-date snapshot of how the British
news media looked in the first decade of the twenty-first century,
this book aims to address these and other issues in an accessible,
thought-provoking way. Whether the reader agrees with all my
conclusions or not, I trust that he or she will find it a useful map
through the expanding, rapidly changing network of organisations
and individuals which make up the British news media.

For this edition, the contents of each chapter are outlined in
bullet points, and most chapters end with suggestions for further
reading. Readers will also find a guide to further reading in the
notes and bibliographical references.

Brian McNair
February 2003

XV



Part I

THE VIEW FROM
THE ACADEMY



1

WHY JOURNALISM
MATTERS

This chapter contains:

* An outline of the organisational structure of the British
news media, including details of ownership, newspaper
circulation, and broadcast ratings

* An introduction to the key academic perspectives on
British journalism.

In the twenty-first century the production of news, and journalism
of all kinds, is big business. The supply of information (whether as
journalism or as rawer forms of data) occupies an industry of major
economic importance, employing huge human and financial
resources, and enjoying high status. Across the world, top news-
readers, anchor men and women, and newspaper columnists
acquire the glamour of movie stars and exert the influence of
politicians. Broadcasting companies judge themselves, and are
judged, by the perceived quality of their news services.

Journalism is also an expanding business. At the beginning of
the 1980s there were just two organisations supplying televised
news and current affairs to the United Kingdom: the British
Broadcasting Corporation and Independent Television News. Each
provided around two hours of news per day. Now, there are three
UK-based providers of television journalism accessible to the British
audience (BBC, ITN, Sky), transmitting on five terrestrial channels,
and a host of satellite and cable channels. The number of hours of
television news available to the dedicated viewer has increased
exponentially as 24-hour services have come on air, and the
established terrestrial producers have augmented their services



Extra-terrestrial TV news

B8BC News 24

.

BBCN&CA

Channels 3, 4, 5

BBCs1&2

0, %4

Radios 1, 2,3,4,5 -
A -
s -
S A
'jegional TV and radio journalism

A0 il
BBC regions (13} @
ITV companies (15)
- ) Commercial radio stations

- A\

A B, ).,Jv/?u Broadsheets

R Guardian, Observer, Times, Sunday Times,
Nahor!al press . Telegraph, Sunday Telegraph, Independent,
(12 daily, 11 Sunday) Independent On Sunday, Financial Times

Mid-market tabloids

Daily Mail, Mail On Sunday, Express, Express On
News International, Sunday
Mir_ror Group Newspapers, Popultar or ‘red top’ tabloids
United Newspapers, etc. Sun, News of the World, Mirror, Sunday Mirror,
People, Daily Star, Sport, Sunday Sport,
Sunday Star

Regional press

Trinity International, Northclitfe
Newspapers, Newsquest Media
Group, etc.

Paid-for dailies, weeklies, f//
Sundays, freesheets
']Ti-l Periodicals

Private Eye, Economist,
Radio Times, Company,
FHM, etc.

N

Figure 1 A news map of the United Kingdom.



WHY JOURNALISM MATTERS

with breakfast news, round-the-clock bulletins and coverage of
Parliament.

Radio journalism is also expanding as more national and local
channels are set up. There are, if one counts such upstarts as the
Sport, Sunday Sport and Sunday Star, more national newspapers
than there were twenty years ago. At local level a large ‘freesheet’
sector exists alongside the ‘paid-fors’.

This chapter examines current thinking on how these prolifer-
ating journalistic media might affect individuals and social
processes. Most of us assume that journalism matters: but does it
really, and if so, in what ways? We begin, however, with a descrip-
tion of the British journalism industry: the types and structures of
organisations which provide us with journalistic information; who
owns them; the extent of their reach and the size of their audiences.
In this way, and as a prelude to discussion of why journalism
matters sociologically, we can draw a ‘news map’ of the UK (see
Figure 1), beginning with the most popular and pervasive medium,
television.

Television

The earliest provider of television journalism in the UK, the British
Broadcasting Corporation, began life in 1922 as the Broadcasting
Company. Originally a cartel of radio manufacturers, the Broad-
casting Company was financed by a licence fee, and by a share
of the royalties on the sale of radio receivers. The Broadcasting
Company was nationalised and became the British Broadcasting
Corporation in 1926, from which time it was licensed to serve as
‘a cultural, moral and educative force for the improvement of
knowledge, taste and manners’ (Scannell and Cardiff, 1991, p. 8).

Operating under the provisions of a Royal Charter, the BBC was
constituted as a ‘public service’, funded by public taxation. It
will continue to play this role for the foreseeable future, subject to
periodic charter renewal.

From the outset the BBC interpreted its public service role to
mean that it should be a major provider of information to the
British people, devoting a large proportion of its resources to news
and current affairs broadcasting, first on radio, and then on two
channels of television. In 1990-1 BBC One devoted 1,164 hours
to news and current affairs, and 992 to the broader category of
‘current affairs, features, and documentaries’. For BBC Two the
figures were 268 and 1,384 hours respectively. The Directorate of



THE VIEW FROM THE ACADEMY

News and Current Affairs — the department responsible for BBC
journalism — had a budget in 1991 of £130 million (about 24 per
cent of total TV costs).! In 2002, BBC journalism had an annual
budget of more than £300 million. The News and Current Affairs
directorate employed 2,500 staff, who produced some 55,000
hours of journalism across the range of TV and radio channels.

Until 1955 the BBC had a monopoly on British television news.
That year a commercial network was launched, producing its
own news and current affairs. The independent television (ITV)
companies shared out the making of current affairs and documen-
tary programmes, while their news was provided by Independent
Television News (ITN). ITN was to be owned collectively by all the
ITV companies, and run on a non-profit-making basis to supply
them with news bulletins. This it did very successfully, winning the
contract to provide Channel 4 with news when it came on the air
in 1981. By 1988 ITN employed more than a thousand people to
produce over twenty-five hours of news per week (Dunnett, 1990,
p. 132). In 1997, ITN won the £6 million contract to produce
news for the new Channel 5. In 2001, despite vigorous competition
from Rupert Murdoch’s BSkyB, it won the contract to continue
producing news for the ITV network, and in 2002 its long-standing
Channel 4 news contract was renewed, at a value of £20 million per
annum for five years.

Regional TV news

The bulk of the BBC’s news and current affairs, and all of ITN’, is
produced in London and networked throughout the UK. But both
the BBC and ITV also provide regional news services. Since the
merger of Yorkshire TV and Tyne Tees TV in 1992 there are fifteen
ITV companies covering the country, each with its own locally
produced magazines, news bulletins and current affairs output.
The BBC has six ‘Nations and Regions’ (Scotland, Wales,
Northern Ireland, and North, Midland and South in England) and
thirteen regional departments (such as BBC London, BBC South
East) producing television news and current affairs at local level.

Breakfast TV

Breakfast television services were established in Britain in 1983,
reflecting the trend throughout the 1980s towards more hours of
news programming on television. The BBC was the first to provide



WHY JOURNALISM MATTERS

a full three-hour breakfast programme, and was quickly followed
by TV-am on ITV, owned by a consortium of banking and financial
interests led by the Australian Bruce Gyngell, who had previously
been chief executive of Australia’s Channel 9. TV-am thus became
the first new provider of national television journalism in the UK
since ITN was established in 1955.

From the outset TV-am, like the BBC, built its service around
news and current affairs, although with a markedly ‘lighter’ touch
than the latter’s more analytical, in-depth coverage. Paralleling the
distinction between the BBC’s Birtian approach and that of ITN (see
Chapters 4 and §), TV-am attempted to construct a distinctive
brand image for its product which laid much more stress on human
interest and ‘lifestyle’ coverage than on ‘hard’ news. The TV-am
formula, as described in its 1991 application for the ITV breakfast-
time licence, was a ‘live, fast-moving mixture of news, information
and entertainment in short self-contained segments which viewers
can dip in and out of, listen to as well as watch, as they start
the day’. Its style was ‘warm and friendly’, with a ‘human face’,
combining regional, national and international news feeds with
cosy studio chats between Benetton-jumpered presenters and guests
from the entertainment and political worlds.

Sixty-three per cent of TV-am’s airtime and 75 per cent of its
programme budget was devoted to news and current affairs, supplied
by foreign bureaux in Washington, Moscow, Cyprus, and Hong
Kong, with local news coming from eight regional centres. Video
material was supplied by Visnews.

TV-am was a highly popular service, achieving some 70 per cent
of the national audience and making substantial profits for its
owners. The company’s finances were greatly helped by the
successful outcome of its dispute with the broadcasting unions in
1988. The defeat of the ACTT made possible a reallocation of
resources from the technical side of the production process to
journalism. Jeff Berliner, TV-am’s head of news explained in 1991
that ‘before the ACTT dispute we had 82 journalists. We’ve
now got 120. Twenty-four per cent of TV-am’s workforce are
journalists. Most people at TV-am work on news and current affairs
programming. Not finance, or management, or anything else.’

In this respect TV-am was a pioneer and a mould-breaker in
British television news. And having ‘resolved the issue of who
manages the industry’ with the unions, the company looked set
to go into the 1990s providing what Jeff Berliner called ‘a fast,
accurate, credible and creditable news service, within a sensible



THE VIEW FROM THE ACADEMY

financial base’. Unfortunately for TV-am, and to the surprise of
many in the industry, the company was destined to become the
most prominent victim of the changes to the procedures for
allocating franchises introduced by the 1990 Broadcasting Act (see
Chapter 5).

The ITV breakfast-time licence was always going to be much
sought after, given the profits which it had generated for TV-am,
and when invitations to tender were issued, TV-am found itself
competing with two rival consortia: Daybreak Television, consisting
of ITN, Carlton Communications, the Daily Telegraph, and NBC
among others; and Sunrise (now GMTV), the majority of which
was owned by the Guardian and Manchester Evening News Group,
Scottish Television, London Weekend Television, and the Walt
Disney Company.

Both Daybreak and Sunrise based their bids on the alleged
weakness of TV-am’s service. What to TV-am was ‘warm and
friendly’ with ‘a human face’ was to Daybreak ‘trite’. TV-am’s ‘soft
approach’ to news and current affairs would, it warned, lead in the
future to a loss of ITV’s breakfast audience and thus its advertising
revenue.

Sunrise criticised TV-am for its poor regional service. Although
TV-am took pride in having eight ‘regional centres’ feeding material
which was then integrated into a national package, critics suggested
that the centres — in reality remote-controlled studios on the
premises of the regional companies — were ‘cosmetic investments’,
with little input into the finished TV-am product. Sunrise proposed
to farm out its regional news to the established regional companies,
who would provide regular opt-out segments for viewers in different
parts of the country,®> while the resources of LWT and Visnews
would be employed to produce national and international coverage.

When the ITC allocated the ITV breakfast licence in October
1991, Sunrise emerged as its favoured candidate to provide early
morning television journalism in the 1990s. TV-am’s application
was deemed inferior to that of the Sunrise consortium, which began
broadcasting on 1 January 1993 under the name Good Morning TV
(GMTV).

The Channel 4 breakfast franchise was won by the independent
company Planet 24, offering a mix of ‘middle market tabloid and
mainstream Radio 1°. The Big Breakfast was launched in October
1992, to a generally positive critical reaction, while its audience
ratings from the outset exceeded those of its predecessor, the
Channel 4 Daily. In April 2002 the Big Breakfast was replaced by



WHY JOURNALISM MATTERS

Ri:se, a similarly targeted two-hour mix of news and entertainment.
The news bulletins for Ri:se were supplied by BSkyB, which in
January 2002 also won a contract to provide bulletins (Sky News
Sunrise) to Channel 5’s breakfast schedule.

Satellite and cable

In 1989 Rupert Murdoch’s News Corporation launched Sky News,
Britain’s first 24-hour television news channel, as part of its Sky
Television service, transmitting from the Astra satellite. Sky News
brought the number of UK national news providers to four. For a
brief period of some six months there was another satellite provider
of news — British Satellite Broadcasting — which launched fourteen
months after Sky on the DBS system. Between April and October
1990 BSB and Sky fought an expensive battle for subscribers to
their two completely incompatible systems, losing an estimated
£1.25 billion between them. Neither Rupert Murdoch nor the
consortium which owned BSB could sustain such losses for very
long, and at the end of October 1990 it was announced that the two
satellite networks would merge to form BSkyB, 50 per cent of which
would be owned by News Corporation, 16 per cent by Pearson,
12 per cent by Granada Television, and 3.7 per cent by Reed
International.3

Although Sky News has been something of a critical success
(perhaps surprisingly, given the widespread contempt in which the
media establishment has traditionally held Rupert Murdoch’s
tabloid newspapers), its profitability was hampered for many years
by the relatively slow initial take-up of satellite television by the
British public, and the failure of cable services to penetrate
the British media market to any significant degree until the end of
the 1990s. Had it not been for the safety net provided by Murdoch’s
immensely profitable newspaper interests (see Chapter 7), Sky
News’s ongoing losses would, in the view of many industry
observers, have been unsustainable. By the mid-1990s, however,
BSkyB had entered a healthier phase, and with it Sky News. At the
beginning of 1992 the Observer reported that the company was on
the verge of profitability, with 100,000 dishes per month being sold,
and 2.8 million homes by then being reached in the UK.# By 1998,
BSkyB was available through satellite in 3.8 million homes, and
through cable in another 2.4 million, generating profits substantial
enough to make a significant contribution to such audacious moves
as the attempted £620 million purchase of Manchester United



THE VIEW FROM THE ACADEMY

football club in September 1998 (rejected by the British government
on competition grounds).

Sky News was Britain’s first domestically produced 24-hour
television news service, although the US-produced Cable Network
News, owned by American entrepreneur Ted Turner, had been
available since 1985 to those with the appropriate receiving
technology. Despite the global impact made by CNN with its
coverage of such events as the 1991 Gulf War and the September 11
attack on the World Trade Center, its audience in the UK remains
small, although it dominates the European market with more than
17 per cent of audience share.

The BBC has also established itself in the 24-hour television news
market. In November 1991, after years of planning, the World
Service launched a global satellite television service — World Service
Television News (WSTN) — which aimed to do for the global TV
audience what the World Service has traditionally done for radio
listeners. Moreover, the BBC hoped to make this service the base for
its own 24-hour domestic TV news channel, which would compete
with Sky News and CNN for the British audience. This plan came
to fruition in November 1997 with the launch of BBC News 24 on
cable (the service was also made available to terrestrial TV viewers
on BBC One during the night). By that time, too, BBC’s global
television news service, BBC World, was transmitting to more than
100 countries. By 2002 BBC News 24 was reaching audiences of
seven million viewers per week, and 33 million tuned in to the
channel’s coverage of the September 11 events, attracted by what
were claimed by managers to be the BBC’s ‘hallmarks of authority,
classic reporting and responsibility’. Benefiting from access to the
substantial news-gathering resources of the BBC, News 24 was
claimed to have overtaken Sky News, its main competitor, on the
quality of, for example, its overseas and regional coverage, covering
some 80-90 original stories on an average day.®

In 2000 ITN, anxious not to be left behind in the UK ‘rolling’
news market, launched a 24-hour service of its own, though lack of
resources meant that, as of this writing, the channel had failed to
match either the reputation or the audiences of BBC News 24 and
Sky News. On 11 September 2001, of the three UK-based rolling
news services Sky News got most viewers with 5.9 per cent of the
multi-channel audience. BBC News 24 got 2.5 per cent and ITN’s
News Channel only 0.6 per cent.

Taking all the above together, we can reasonably argue that the
television journalism industry in the UK is in a state of robust good

10



WHY JOURNALISM MATTERS

health as it enters the twenty-first century. News, current affairs and
related information services have expanded both latitudinally, with
new providers such as Sky News and CNN coming into the market,
and longitudinally, with the time devoted to journalism on
television increasing relentlessly. On an average weekday in 2002
the BBC produced some five hours of TV news and current affairs
on its two terrestrial channels, ITN about the same across Channels
3, 4 and 5. Viewers had access to another hour or so of local
coverage on ITV, while those with satellite dishes or cable could
watch Sky News, BBC News 24, ITN, or CNN for 24 hours per day,
every day, if they wished.

Teletext

Before leaving television, we should note the continuing importance
of the electronic news and information services, Ceefax (produced
by the BBC) and Teletext (its commercial rival). These are in effect
subscription services, which enable the owners of specially adapted
(and accordingly priced) television receivers to access ‘electronic’
data about everything from current events to transport timetables
and recipes. Although the view of some observers that teletext
services function as ‘electronic newspapers’ and will eventually
make redundant the more familiar paper-and-ink variety has been
overtaken by the emergence of the Internet, they are still important
as information sources, not least to the journalism industry itself. It
has been estimated that some twenty million people use Teletext
each week, with eighteen million using Ceefax.

On-line journalism

While access to teletext services is limited to conventional TV
sets, computer users now have access to practically unlimited
quantities of electronic information through the Internet, including
journalistic material such as on-line ‘newspapers’, bulletin boards
and gossip pages like the Drudge report, which famously placed
the Monica Lewinsky scandal in the public domain early in 1998.
The emergence of the Internet, like teletext before it, has provoked
speculation about the impending death of print, and one can
see why this new medium might in the future pose a threat to
the traditional means of dissemination of news and journalism.
The speed, interactivity and comprehensiveness of the Internet
as an information source are unprecedented in the history of

11



THE VIEW FROM THE ACADEMY

communication media, and the implications of its introduction to
the mass market (a process now well under way) are difficult to
foresee (see McNair, 1998a, ¢). In drawing our contemporary news
map, however, it remains the case that on-line news media represent
for the time being a peripheral sector of the information system as
a whole — a complement to, rather than replacement for, traditional
sources of broadcast and print journalism, accessed mainly by
business, academic and journalistic users. Most major broadcast
and print news organisations in the UK now have on-line versions,
and some, such as FT.com, are able to charge for access to their
specialist data and information services. As of 2000, some
50-80,000 people used the Guardian’s website each day. BBC
Online is one of the world’s leading news sites, competing for global
domination with CNN, Yahoo! News, Fox.com and others seeking
to establish themselves as on-line providers of choice for the
discerning news junkie.

But while virtually everyone in a country like the UK has a TV set,
fewer as yet have easy, unrestricted access to a computer terminal
(although that number is increasing all the time, with an estimated
553 million on-line users worldwide by July 2002, 29 million of
them in the UK). At least until this situation changes, and probably
for a long time after, broadcast and print will continue to be
the main sources of news, in the UK and comparable countries.
That said, the Internet is gradually eating into the advertising
revenue which has sustained the commercial media. In the UK it is
estimated that newspapers will lose about £140 million of their
approximately £2 billion advertising revenue to the Internet
by 2003.

Radio

Despite the expansion of television, radio has retained its share of
the British audience and, in the commercial sector, of advertising
revenues.® Indeed, like television, radio has been in a period of
expansion since the early 1990s. In the ten years from 1992 to 2002
audiences for radio increased from 88 per cent to 90 per cent of the
population, with listeners tuning in for an average of 21.5 hours per
week (see Table 1.1). Commercial radio’s share of UK advertising
revenue increased from 2 per cent to 6.4 per cent by 2002.

The dominant force in UK radio journalism remains by far the
BBC, which reaches 53 per cent of the adult population and broad-
casts some 4,000 hours per annum of national news, current affairs

12



WHY JOURNALISM MATTERS

Table 1.1 Audiences for British radio, 2002
Weekly reach  Average hours Share of all

Channel (000s and %) per head radio listening (%)
All radio 44,070 90 21.5 100.00
All BBC 32,585 66 11.3 52.6
BBC Radio 1 10,526 21 1.8 8.3
BBC Radio 2 13,042 27 3.4 15.6
BBC Radio 3 2021 4 0.2 1.1
BBC Radio 4 9756 20 2.4 11.3
BBC Radio 5 Live 6659 14 1.0 4.9
All commercial 31,583 64 9.8 45.5
Talk Sport 2401 5 0.3 1.8
All local commercial 26,905 55 8.0 40.8

Source: RAJAR/IPSOS-RSL, 25 March to 23 June 2002

and documentary features across its five channels — some 30 per
cent of its total radio output.” In addition, regional stations like
Radio Scotland and Radio Ulster broadcast substantial quantities of
their own news and current affairs output. The BBC also produces
radio journalism, through the World Service, for an estimated
global audience of 120 million people.®

At home, the BBC management in 1992 announced its intention
to establish a 24-hour ‘rolling’ news service on network radio.”
‘Radio 5 Live’ is now firmly established, with a weekly audience of
over five million (see Table 1.1).

The supply of news to the commercial radio stations has
traditionally been undertaken by Independent Radio News (IRN),
the major part of which was until October 1992 owned by
the Crown Communications Group. That month IRN merged
with ITN and moved into the latter’s headquarters in London’s
Gray’s Inn Road. From here, a networked service of hourly
news bulletins is transmitted to commercial companies across the
country.

As a result of the 1990 Broadcasting Act dozens of small
community stations on the one hand, and several new national
channels on the other, have come into being, broadcasting news
services as part of their programming. IRN continues to supply
these stations, but has now been joined by rival providers, such as
National Network News and Europe FM. The larger (and richer)
local stations, such as Radio Clyde in Glasgow, produce a large
proportion of their own news and current affairs.

13



