86Ε19
Σπινόζα: Υπόσταση/Θεός και κατηγορήματα.
Η σχέση μεταξύ Θεού και τρόπων/πραγμάτων.
Θα μελετήσουμε πώς ο Σπινόζα διατυπώνει και υποστηρίζει το εγχείρημά του για τη συγκρότηση μιας ορθολογικής έννοιας Θεού, στο πρώτο μέρος της Ηθικής του. Ποια στρατηγική επιχειρηματολογίας αναπτύσσει. Πώς η επιχειρηματολογία αυτή για τη σύσταση της έννοιας Θεός αναπτύσσεται μέσω ενός επιστημονικού μοντέλου αιτιοκρατικής σκέψης που βασίζεται σε λογικές αποδείξεις. Επίσης, πώς απορρίπτεται η υπόθεση της δημιουργίας του κόσμου από μια υπερβατική αρχή, ή βούληση, και υποστηρίζεται η ιδέα ενός άπειρου σύμπαντος σχέσεων, το οποίο δεν χρειάζεται την παρέμβαση μιας υπερβατικής βούλησης για να υπάρχει.
Αναλυτικότερα θα μας απασχολήσουν τα εξής:
Ι. i. Προτάσεις/θεωρήματα 1-8. Με ποιους λόγους και προτάσεις υποστηρίζεται ότι υπάρχει μόνο μία υπόσταση. (Για τον Ντεκάρτ εκτός από την άπειρη υπόσταση υπάρχουν οι πνευματικές και οι εκτατές υποστάσεις. βλ. Ντεκάρτ, Οι αρχές της φιλοσοφίας, Ι, 51). Οι αντιρρήσεις του Leibniz σχετικά με την απόδειξη της πρότασης 5.
Ι. ii. Προτάσεις 9-15. Πώς υποστηρίζεται ότι η υπόσταση συνίσταται από άπειρα κατηγορήματα. Δεν αποδίδεται μόνον άπειρη σκέψη στον Θεό, όπως στον Ντεκάρτ, αλλά και άπειρη έκταση. Τι είναι κατηγόρημα. Συλλαμβάνονται τα κατηγορήματα σκέψης και έκτασης μόνον από το νου ή υπάρχουν αντικειμενικά; (βλ. ορισμό 4, προτάσεις 9-12).
ΙΙ.i. Προτάσεις 16-20. Θεός ως Natura naturans και εμμενές αίτιο.
III. Προτάσεις 30-36. Ταύτιση βούλησης και νου (πρόταση 32). Το ζήτημα της αναγκαιότητας όσον αφορά την παραγωγή των πραγμάτων (πρόταση 33). Η δύναμη αποδίδεται στον Θεό ως ουσιώδης ιδιότητά του (πρόταση 34).
Ζητήματα προς συζήτηση: 1. Σύμφωνα με την πρόταση 15: Ό,τι είναι, είναι στον Θεό (in Deo), και τίποτε δεν μπορεί να είναι ή να συλληφθεί χωρίς τον Θεό. Εάν όλα αποδίδονται στο ίδιο υποκείμενο/υπόσταση, τότε αυτό θα έχει ασύμβατες ιδιότητες, όπως έχει υποστηρίξει ο Bayle, θεωρώντας τον σπινοζικό Θεό ως τερατώδη υπόθεση. Η ευτυχία και η δυστυχία θα ήταν εξίσου καταστάσεις του Θεού, ο Θεός θα ήταν και παράγοντας και θύμα της δυστυχίας, πράγμα άτοπο. Επιπλέον, ο Θεός θα ήταν μεταβαλλόμενος. Θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι ο Θεός ευθύνεται για τα εγκλήματα που συμβαίνουν στον κόσμο, ή το ερώτημα αυτό είναι αποτέλεσμα παρερμηνείας του μεταφυσικής του Σπινόζα; Ποια απάντηση μπορεί να δοθεί βάσει των ορισμών και των προτάσεων του 1ου μέρους της Ηθικής;
Ηθική, Ι, Ορισμοί[1]
1. |
Με τον όρο αυταίτιο (causa sui) εννοώ αυτό που η ουσία του ενέχει την ύπαρξη, ήτοι αυτό που η φύση του δεν μπορεί να συλληφθεί παρά ως υπάρχουσα.
ΙΙΙ. Ερωτήματα και ερμηνευτικές προσεγγίσεις του όρου υπόσταση στον Σπινόζα.
III. Η υπόσταση δεν κατανοείται ως εσωτερίκευση των κατηγορημάτων ή των τρόπων της, αλλά ως εξωτερίκευση στους τρόπους, ως ένα σύμπαν σχέσεων και ως σχέσεις μεταξύ αιτιακών σχέσεων δύναμης. Το σύμπαν αυτό των δυναμικών σχέσεων δεν θεμελιώνται σε κανένα συγκροτητικό υποκείμενο (Ch. Ramond, M. Laerke).[4]
Βασιλική Γρηγοροπούλου
[1] B. Σπινόζα, Ηθική, μετ. Ε. Βανταράκης, Εισαγωγή Β. Γρηγοροπούλου, εκδ. Εκκρεμές, Αθήνα 2009.
[2] E. Curley, Spinoza’s Metaphysics. An Essay in Interpretation, Cambridge (Mass.), Harvard University Press, 1969 ; Behind the Geometrical Method. A Reading of Spinoza’s « Ethics », Princeton, Princeton UP, 1988.
[3] Y. Melamed, « Spinoza’s metaphysics of substance : The substance-mode relation as a relation of inherence and predication », Philosophy and Phenomenological Research, 78 (1), Jan. 2009, 17-82.
[4] Mogens Lærke, « Immanence et extériorité absolue. Sur la théorie de la causalité et l'ontologie de la puissance de Spinoza », Revue philosophique de la France et de l'étranger 2009/2 (Tome 134), p. 169-190.