Τίτλος:
Μια βόλτα στο μουσείο
Δημιουργός:
Άρτεμις Βαλή
Download link:
https://drive.google.com/file/d/1oSA5w89_0Pt21KLtF6Lt2djb-7Qff4JF/view?usp=sharing
Σύντομη Περιγραφή:
Στο συγκεκριμένο παιχνίδι, παρουσιάζονται τρεις ζωγράφοι, ο Ρενέ Μαγκρίτ, ο Βαν Γκογκ και ο Πάμπλο Πικάσο και ο χρήστης καλείται να διαχωρίσει τις αντιθετικές έννοιες μέρα-νύχτα, άνθρωπος-τοπίο και μονοχρωμία-πολυχρωμία. Τέλος, του ζητείται να εντοπίσει και να αποτυπώσει τα ενδεχομένως διαφορετικά συναισθήματα που του δημιουργούν συγκεκριμένοι πίνακες. Το πρώτο κομμάτι με τον διαχωρισμό των αντίθετων εννοιών έχει αξιολογικό χαρακτήρα, σε αντίθεση με το παιχνίδι των συναισθημάτων που δεν ενέχει την έννοια του σωστού και του λάθους.
Λέξεις Κλειδιά:
τέχνη, ζωγραφική, πίνακες ζωγραφικής, ζωγράφοι, Βαν Γκογκ, Μαγκριντ, Πικάσο, συναισθήματα
Μορφή:
αρχείο Scratch (.sb3)
Θα πρέπει να έχετε εγκαταστήσει το Scratch 3 (https://scratch.mit.edu/download)
Στόχος:
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι συμβατό με το Αναλυτικό Πρόγραμμα, καθώς ενσωματώνει την αλληλεπίδραση με έργα τέχνης, την σύγκριση και ταξινόμηση αντικειμένων σύμφωνα με κάποιο χαρακτηριστικό, κριτήριο, ιδιότητά τους και την έκφραση των εικαστικών ιδεών και απόψεων του παιδιού μέσα από την τέχνη που κρίνεται απαραίτητη, καθώς μπορεί να ενεργοποιήσει αισθήσεις και συναισθήματα, τη συμμετοχή του παιδιού σε δράσεις και να προκαλέσει αξίες και συμπεριφορές. Σταδιακά ενισχύονται οι εικαστικές εμπειρίες, γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, στοχεύοντας στην ανάπτυξη κριτικά σκεπτόμενων, συνειδητοποιημένων θεατών – δημιουργών ικανών να συμβάλλουν ενεργά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους σε μια δημοκρατική κοινωνία.
Οι στόχοι, όσον αφορά τις Τ.Π.Ε. είναι να εξοικειωθούν και σταδιακά να αυτονομηθούν στην εκτέλεση απλών βασικών λειτουργιών στις διάφορες ψηφιακές συσκευές καθώς και σε λογισμικά εφαρμογών και στο λειτουργικό συστήματος. Επίσης, να εξοικειωθούν με τις βασικές μορφές ψηφιακής πληροφορίας (κείμενο, εικόνα, ήχος) και να μπορούν να πληροφορούνται με εκπαιδευτικά λογισμικά κλειστού τύπου (λογισμικά καθοδήγησης κ.ά.). Όσον αφορά τις τέχνες, στόχος είναι να αναγνωρίζουν τα χρώματα σε έργα τέχνης, διάφορες μορφές και σχήματα, να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους και τέλος να γνωρίζουν ότι η τέχνη μπορεί να εκτίθεται σε ειδικούς χώρους.
Όσον αφορά τα μαθηματικά, συγκεκριμένα την άλγεβρα, να μπορούν να ομαδοποιούν, να ταξινομούν και να επιλύουν προβληματικές καταστάσεις. Οι προαπαιτούμενες γνώσεις που χρειάζεται να έχουν οι μαθητές είναι να γνωρίζουν τις έννοιες «δεξιά - αριστερά» και να ξέρουν τα βελάκια στο πληκτρολόγιο όπως και του ποντικιού.
Γνωστικά Αντικείμενα:
Τέχνη
Τ.Π.Ε.
Μαθηματικά
Εκπαιδευτική Προσέγγιση:
Η εκπαιδευτική προσέγγιση πάνω στην οποία στηρίζεται όλο το μαθησιακό αντικείμενο, ακολουθεί την θεωρία του συμπεριφοριστικού μοντέλου, καθώς το πρώτο μέρος με τα τρία παιχνίδια στηρίζεται σε συγκεκριμένες έννοιες (ημέρας, νύχτας, άνθρωπος, τοπίο, μονοχρωμία, πολυχρωμία). Ο χρήστης καλείται να απαντήσει σωστά. Στην περίπτωση λάθους τού δίνεται η δυνατότητα να ξαναπροσπαθήσει όσες φορές χρειαστεί μέχρι να το καταφέρει. Δεν περιλαμβάνεται σκορ, ούτε να προστίθενται πόντοι, ούτε να αφαιρούνται, καθώς αυτά τα στοιχεία είναι ανταγωνιστικού χαρακτήρα και ενέχουν την περίπτωση ο χρήστης να χάσει και να πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή. Το παιχνίδι όμως συνδυάζει επίσης και τον εποικοδομισμό, που φαίνεται στο δεύτερο κομμάτι του παιχνιδιού, που περιλαμβάνει τα συναισθήματα. Οι μαθητές κατέχουν σημαντικό ρόλο όσον αφορά την διαδικασία και ο εκπαιδευτικός προσπαθεί να βοηθήσει τα παιδιά όταν αντιμετωπίζουν δυσκολίες, έχοντας έτσι ενισχυτικό και υποβοηθητικό ρόλο και γενικά να αλληλεπιδρά αποτελεσματικά με τα παιδιά στηρίζοντας έτσι τη μάθηση τους.
Μαθησιακά Πλεονεκτήματα:
Η γνώση και η δεξιότητα δίνεται μέσω του υπολογιστή που είναι σημαντικό εργαλείο της σύγχρονης κοινωνίας. Οι συγκεκριμένες έννοιες, μέρα-νύχτα, άνθρωπος-τοπίο, μονοχρωμία-πολυχρωμία, θα μπορούσαν να μεταδοθούν στα παιδιά με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, αξιοποιώντας για παράδειγμα το περιβάλλον, αλλά αντιθέτως γίνεται μια προσπάθεια να μεταδοθούν μέσω της τέχνης, βάζοντάς την σε πρώτο πλάνο. Η τέχνη είναι ένα κομμάτι πολύ σημαντικό, ενδιαφέρον, οικείο και δημιουργικό για τα παιδιά, που τα εμπνέει και τους πυροδοτεί την φαντασία και την έκφραση.
Πιθανοί Περιορισμοί:
Οι πιθανοί περιορισμοί του συγκεκριμένου μαθησιακού αντικειμένου είναι ότι περιορίζεται αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα. Επίσης, οι δραστηριότητες-παιχνίδια, ως επί το πλείστον, είναι κλειστού τύπου και όχι ανοιχτού. Ωστόσο, περιλαμβάνεται και μια δραστηριότητα ανοιχτής διαδικασίας που στηρίζεται στα συναισθήματα.
Πιθανοί Τρόποι Εφαρμογής του στο Νηπιαγωγείο:
Ένα ενδεικτικό σενάριο στο οποίο μπορεί να ενταχθεί το παιχνίδι στο Scratch μπορεί να ξεκινάει με την ανάγνωση του παραμυθιού «Το μήλο του Μαγκρίτ» του Verplance Klaas, εκδόσεις: ΜΕΛΙΣΣΑ. Την επόμενη μέρα θα μπορούσε ο εκπαιδευτικός να έχει έτοιμο ένα PowerPoint με πίνακες, διαφόρων ζωγράφων, ώστε να επεξεργαστούν τα παιδιά τους πίνακες, το περιεχόμενό τους και να αρχίσουν να εξοικειώνονται με πίνακες ζωγραφικής. Ενδεικτικά, μπορεί στην αρχή να εμφανίζεται ένας πίνακας την φορά και ύστερα να γίνει συγκριτική συζήτηση ανά δυο πίνακες. Δίνεται η δυνατότητα να σχολιαστούν τα χρώματα, το περιεχόμενο του κάθε πίνακα, τα συναισθήματα και άλλες παρατηρήσεις που ενδεχομένως θελήσουν να εκφράσουν τα παιδιά. Την ακόλουθη ή και την ίδια μέρα, μπορεί να λάβει χώρα το παιχνίδι στο Scratch, και μετά το παιχνίδι μπορεί να γίνει συζήτηση στην παρεούλα για κάποια θέματα που θα ήθελε να εστιάσει ο εκπαιδευτικός, ανάλογα με την απόδοση και την αντιμετώπιση των παιδιών προς το παιχνίδι. Τέλος, αυτός ο κύκλος της θεματικής, θα μπορούσε να κλείσει με μια εκδρομή σε κάποιο Μουσείο για να σχολιάσουν τα παιδιά με ζωντανά παραδείγματα τα στοιχεία που αναφέρθηκαν τις προηγούμενες μέρες.
Μάθημα:
Ψηφιακά Μαθησιακά Αντικείμενα για την Προσχολική Εκπαίδευση: σχεδιασμός, ανάπτυξη, και αξιολόγηση
Έτος:
2019