Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

Κωδικός : MED2135

500800  -  Α. Χ. Λάζαρης, Καθηγητής Παθολογικής Ανατομικής - Κ. Καλαχάνης, Δρ Φιλοσοφίας - Μ. Γιάνναρη, M.Ed. - Δρ Ε. Μανού, Κοινωνιολόγος-Εκπαιδευτικός

Ιστολόγιο

Φλόρενς Ναϊτινγκέιλ: Ένα λυχνάρι που «φωτίζει» αδιάκοπα μέχρι και σήμερα.

Δευτέρα 18 Αυγούστου 2025 - 7:29 μ.μ.

- από τον χρήστη

Η 19η Αυγούστου, καθιερωμένη ως Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπισμού, δεν είναι απλώς μια ημερομηνία στο ημερολόγιο· είναι μια υπενθύμιση ότι ο αληθινός ανθρωπισμός δεν γεννιέται από περιστασιακή συγκίνηση αλλά από μια αμετακίνητη δέσμευση στην υπηρεσία του άλλου. Αυτό το ιδανικό ενσαρκώνεται επάξια από τη Φλόρενς Ναϊτινγκέιλ (12 Μαΐου 1820 - 13 Αυγούστου 1910).

 

 

Η ζωή της υπήρξε ένα μωσαϊκό επιστημονικής διορατικότητας, κοινωνικής «ανυπακοής» και βαθιάς ηθικής πίστης. Η ταινία «Η Κυρία με τη Λάμπα (1951)» με την Άννα Νήγκαλ αποτυπώνει, κινηματογραφικά, την ένταση αυτού του βίου, φωτίζοντας τόσο τη στοργική της πλευρά όσο και την αλύγιστη αποφασιστικότητα της.

 

 

Η γέννηση μιας αποστολής (1820–1837)

Η Φλόρενς γεννήθηκε στη Φλωρεντία της Ιταλίας το 1820 και μεγάλωσε στα αγγλικά κτήματα της οικογένειάς της, μαζί με την αδελφή της Παρθενόπη. Η ανατροφή της περιελάμβανε εκπαίδευση στην κλασική φιλολογία, φιλοσοφία, ξένες γλώσσες, αλλά και – ασυνήθιστα για γυναίκα της εποχής – στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, χάρη στον πατέρα της. Ήδη από μικρή ηλικία κατέγραφε, ταξινομούσε και μελετούσε τον κόσμο γύρω της, φτιάχνοντας λεπτομερείς πίνακες ακόμα και για τη συλλογή κοχυλιών της.

Το 1837, κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας στην Ευρώπη, άκουσε – όπως η ίδια περιέγραψε – την «κλήση του Θεού» να αφιερώσει τη ζωή της στην υπηρεσία των άλλων. Στην ταινία, αυτή η στιγμή αποδίδεται με μια εσωτερική σκηνή σιωπής και περισυλλογής, όπου το βλέμμα της ηρωίδας «καρφώνεται» μακριά, σαν να διακρίνει το μέλλον της.

 

 

Η σύγκρουση με την κοινωνία και την οικογένεια (1844–1853)

Όταν ανακοίνωσε ότι επιθυμεί να γίνει νοσηλεύτρια, η οικογένειά της αντέδρασε έντονα. Η νοσηλευτική θεωρούνταν επάγγελμα «ταπεινό», αντάξιο μόνο για υπηρέτριες ή μοναχές. Οι γονείς της περίμεναν έναν «καλό γάμο», αλλά η Φλόρενς, το 1849, απέρριψε ακόμη και πρόταση γάμου μετά από μακρά σχέση, δηλώνοντας ότι ο δρόμος της ήταν άλλος.

Η αντίσταση αυτή αποτυπώνεται έντονα στην ταινία, μέσα από συγκρούσεις με τη μητέρα και την αδελφή της, που βλέπουν το σχέδιό της ως κοινωνική αυτοκαταστροφή.

Φ.Ναϊτινγκέιλ_Η σύγκρουση με την κοινωνία και την οικογένεια.mp4

Το 1850, ο πατέρας της, συνειδητοποιώντας ότι η κόρη του δεν θα παντρευτεί, της επέτρεψε τελικά να εκπαιδευτεί ως νοσηλεύτρια στη Γερμανία. Το 1853 έγινε διευθύντρια σε γυναικείο νοσοκομείο στο Χάρλεϊ Στριτ του Λονδίνου – ένα πρώτο μεγάλο βήμα προς την υλοποίηση της αποστολής της.

 

Η Κριμαία: Από την αποστολή στην τραγωδία (1854–1856)

 

 

Με την έκρηξη του Κριμαϊκού Πολέμου, ο υπουργός Πολέμου Σίντνεϊ Χέρμπερτ της ζήτησε να ηγηθεί 38 νοσηλευτών στο στρατιωτικό νοσοκομείο της Σκουτάρι, στην Τουρκία.

Φ. Ναϊτινγκέιλ_Η Κριμαία (α' μέρος).mp4

Η άφιξή της ήταν σαν βουτιά σε εφιάλτη: βρώμικοι θάλαμοι, δάπεδα γεμάτα ακαθαρσίες, μολυσμένο νερό. Στην ταινία, οι σκηνές αυτές παρουσιάζονται με ρεαλισμό που αφοπλίζει – στρατιώτες γεμάτοι πληγές, οι κραυγές του πόνου να αντηχούν στους διαδρόμους.

Η ίδια και οι νοσηλεύτριές της καθάρισαν, μαγείρεψαν, έραψαν ρούχα και κυρίως, στάθηκαν δίπλα στους άνδρες με αξιοπρέπεια και σεβασμό. Παρά τα μέτρα της, οι θάνατοι αυξάνονταν· η αιτία βρέθηκε όταν η υγειονομική επιτροπή ανακάλυψε ότι το νοσοκομείο ήταν χτισμένο πάνω σε υπονόμους! Μετά τις παρεμβάσεις στην αποχέτευση και τον αερισμό, η θνησιμότητα έπεσε κατακόρυφα.

Η εικόνα της να περπατά τη νύχτα με το λυχνάρι ανάμεσα στα κρεβάτια έγινε θρύλος – και στην ταινία λειτουργεί ως εμβληματική σκηνή, το σύμβολο της ανιδιοτελούς φροντίδας.

Φ.Ναϊτινγκέιλ_Η Κριμαία (β' μέρος).mp4

 

Η δύναμη των αριθμών και της πολιτικής (1856–1880)

 

Επιστρέφοντας στην Αγγλία, συναντήθηκε με τη βασίλισσα Βικτώρια και, με την υποστήριξή της, ξεκίνησε μια εκστρατεία μεταρρυθμίσεων. Με τους στατιστικούς Ουίλιαμ Φαρ και Τζον Σάδερλαντ ανέλυσε χιλιάδες δεδομένα, αποδεικνύοντας ότι οι περισσότεροι θάνατοι στον πόλεμο προέρχονταν από ασθένειες, όχι από τραύματα.

Για να πείσει την κοινή γνώμη και τους πολιτικούς, χρησιμοποίησε την επαναστατική «διαγράμμιση του ρόδου» – μια γραφική απεικόνιση που κατέστησε τις στατιστικές αλήθειες αδιαμφισβήτητες. Αυτό το κομμάτι, στην ταινία, εμφανίζεται ως η μεγάλη «νοητική μάχη» της, όπου η επιστήμη γίνεται όπλο.

Παράλληλα, εργάστηκε για τη βελτίωση της υγείας στην Ινδία, τονίζοντας τη σημασία του καθαρού νερού και της αποχέτευσης.

 

 

Η κληρονομιά (1880–1910)

Ακόμη και όταν η υγεία της κλονίστηκε, συνέχισε να γράφει και να καθοδηγεί, ιδρύοντας τη Σχολή Νοσηλευτικής «Φλόρενς Ναϊτινγκέιλ» στο Νοσοκομείο Σαιντ Τόμας. Το έργο της για την υγεία των φτωχών, η είσοδος νοσηλευτών στα πτωχοκομεία, και οι οδηγίες της στο «Notes on Nursing» προετοίμασαν το έδαφος για το σύστημα υγείας που αργότερα θα γινόταν το NHS. Έφυγε από τη ζωή το 1910, πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με το Τάγμα Αξίας, αφήνοντας πίσω της μια παρακαταθήκη που ξεπερνά τον θρύλο.

Φ.Ναϊτινγκέιλ_Η κληρονομιά.mp4

 

Η Φλόρενς Ναϊτινγκέιλ δεν ήταν απλώς «η κυρία με τη λάμπα». Ήταν επιστήμονας, «στρατηγός» της δημόσιας υγείας, και ακούραστη υπερασπίστρια της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Η αποστολή της ήταν μια ζωή αφιερωμένη στην πράξη του ανθρωπισμού – όχι μόνο ως συναίσθημα, αλλά ως καθημερινή, επίμονη και τεκμηριωμένη μάχη για τη ζωή.

Στην εποχή μας, όπου οι κρίσεις υγείας συνεχίζουν να δοκιμάζουν τα όρια των κοινωνιών, η ιστορία της υπενθυμίζει ότι η μεγαλύτερη προσφορά δεν είναι να κρατήσεις απλώς το λυχνάρι, αλλά να ανάψεις το φως εκεί όπου κανείς άλλος δεν τολμά να πάει.

 

Σχόλια (1)

Χρήστης:Λάζαρης Ανδρέας
- από τον χρήστη

Τρίτη 19 Αυγούστου 2025 - 9:20 π.μ.

Εξαιρετική η εστίαση, μέσω της ανάρτησής σου, Ανατολή, στην καθημερινή έμπρακτη ανθρωπιστική προσφορά όσων έχουν σχετική αίσθηση αποστολής στη ζωή τους και δεν ζουν μόνο για το "τομάρι" το δικό τους, άντε και κανα-δυο οικείων τους προσώπων. Κατά την πεποίθησή μου, το ανθρωπιστικό πνεύμα βρίσκει συχνά δύο βασικά εμπόδια να μετουσιωθεί σε καθημερινή πράξη, οπότε και θα μπορέσει να δώσει απτά αποτελέσματα που θα αποδείξουν ότι υπάρχει στ' αλήθεια. Το πρώτο εμπόδιο είναι ο εγκλωβισμός του σε μια αυτάρεσκη, ναρκισσιστική θα έλεγα, ανακύκλωση και επίδειξη πνευματικής και ψυχικής ψευτο-καλλιέργειας που αναλίσκεται σε εκστρατείες δήθεν αφύπνισης και ευαισθητοποίησης είτε μέσω των τελείως ακατάλληλων, ψυχρών οθονών των ηλεκτρονικών μέσων αποχαύνωσης είτε μέσω εκδηλώσεων θεωρητικολογίας από αμπελοφιλόσοφους, συνοδευόμενων από ποικιλία εδεσμάτων, συνήθως σε μπουφέ, και από μπόλικες δημόσιες σχέσεις- αλίμονο, παλιά μας τέχνη κόσκινο- με ψευτοευγένειες αστικού καθωσπρεπισμού. Το δεύτερο εμπόδιο, όπως εύστοχα στηλιτεύεται στο προτελευταίο επιλεγέν απόσπασμα της ταινίας, είναι η τυφλή προσκόλληση στην αυτάρεσκη τήρηση μόνο συγκεκριμένων κανονισμών παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας από ένα άκρως γραφειοκρατικό σύστημα που αναλίσκεται εμμονικά στο "οικονομικά εφικτό", για να μην πω στο οικονομικά προσοδοφόρο, καθώς είναι γνωστό ότι ο ανθρωπισμός γενικά «πουλάει» και μπορεί, επιπλέον, να εξασφαλίσει και «μούρη» σ’ αυτόν που φαίνεται - το τονίζω το «φαίνεται» - να ασχολείται με τις ανθρωπιστικές αξίες και την υπεράσπισή τους. Και, τέλος, δυο κουβέντες για τη δουλειά του/της νοσηλ-ευτή/-εύτριας στη σύγχρονη ιατρική πραγματικότητα και την επιτακτική ανάγκη μετουσίωσης της δουλειάς αυτής από ‘άλλο ένα επάγγελμα στον χώρο της Υγείας’ σε λειτούργημα. Γνωρίζουμε ότι στόχος της Ιατρικής στην ολιστική της διάσταση – που φυσικά θα ‘πρεπε να είναι η μόνη της διάσταση - δεν είναι να θεραπεύει τη νόσο, αλλά τον άνθρωπο που νοσεί. Έτσι απαιτείται ο γιατρός να αφιερώνει στον ασθενή του και ποσοτικό χρόνο για να κάθεται δίπλα στο κρεβάτι του – κάτι που, υπό τις παρούσες τουλάχιστον συνθήκες, μοιάζει χιμαιρικό. Ο/Η νοσηλ-ευτής/-εύτρια λοιπόν είναι εκείν-ος/-η που, πέρα από την απόλυτα απαραίτητη και άκρως ευεργετική αλλά στενή έννοια της «νοσηλείας», θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να μένει δίπλα στον ασθενή και να αγγίζει εκτός από την κερκιδική αρτηρία του ασθενούς και την ψυχή του ασθενούς για να μετρά και να νιώθει και τον σφυγμό της ψυχής του.