Φύλλο Παρατήρησης για το μάθημα της ιστορίας
- Δευτέρα, 19 Μαΐου 2014 - 12:00 π.μ. -
Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου 2014

 

 

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΤΜΗΜΑ:ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ, ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

ΤΟΜΕΑΣ:ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ

 

ΦΥΛΛΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Ιδιότητα παρατηρητή/τριας 

Σχολείο- Ημερομηνία –Διδακτική ώρα

Τάξη Γυμνασίου/Λυκείου

Μάθημα / Διδακτική ενότητα

 

Απαντήστε σημειώνοντας με  ένα  V ο,τι από τα παρακάτω παρατηρείτε να συμβαίνει στην τάξη. Κάνετε μια περιγραφή και σχολιάστε κάθε επιλογής σας

1. Η Οργάνωση του χώρου της τάξης έχει διαμορφωθεί ώστε να:

.....διευκολύνεται η μετακίνηση του/της εκπιδευτικού  ανάμεσα στους μαθητές/τριες

.....επιτρέπει την επικοινωνία των μαθητών/τριών μεταξύ τους

.....ευνοεί την ομαδική εργασία

.....περιορίζει τον εκπαιδευτικό στην έδρα ή στον πίνακα

Περιγράψτε και σχολιάστε ο,τι παρατηρήσατε :

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

2.Παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη-  Ο/Η εκπαιδευτικός:

..... ενθαρρύνει την  αυθόρμητη έκφραση των μαθητών/τριών

.....απαντά με προθυμία και σαφήνεια στα αιτήματα των μαθητών/τριών

.....υποστηρίζει τους /τις μαθητές/τριες που έχουν δυσκολίες

.....ενθαρρύνει το διάλογο

..... απευθύνεται εξίσου σε αγόρια και κορίτσια

.....έχει διαμορφώσει ευχάριστη ατμόσφαιρα για εργασία

Περιγράψτε και σχολιάστε οτι παρατηρήσατε :

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

 

 

3. α) Τα  μέσα διδασκαλίας που χρησιμοποιήθηκαν είναι:

.....πίνακας, ......διαφάνειες, ......φωτοτυπημένο έντυπο υλικό (ιστορικό και άλλο), ...... video, .......internet .....προζέκτορας .....εκπαιδευτικό λογισμικό, .......βιβλία .....άλλο       

β) το εκπαιδευτικό υλικό δόθηκε με σκοπό:

....να υποστηρίξει την αφήγησή του ο/η εκπαιδευτικός

.....να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών

......να συμπληρωθούν κενά της αφήγησης του/της εκπαιδευτικού

....να αποκτήσουν οι μαθητές/τριες δεξιότητες: αναζήτησης, ανάλυσης, ερμηνείας

     πληροφοριών στο ιστορικό υλικό

....να αποκτήσουν οι μαθητές/τριες δεξιότητες ταυτοποίησης της πρόθεσης των

     συγγραφέων του ιστορικού υλικού

.....να συγκροτήσουν  κριτήρια αξιολόγησης της αξιοπιστίας  του υλικού

......να απαντήσουν, με βάση το υλικό, σε ερωτήματα που έθεσε ο/η εκπαιδευτικός

.....να διατυπώσουν και να θέσουν οι ίδιοι οι μαθητές/τριες ερωτήματα στο υλικό

.....να εφαρμόσουν στο υλικό τη νέα γνώση που απέκτησαν οι μαθητές/τριες

Περιγράψτε και σχολιάστε ο,τι παρατηρήσατε :

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

4. Γενικές στρατηγικές διδασκαλίας- ο/η εκπαιδευτικός:

....εισάγει το θέμα του κινητοποιώντας το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών

....ανακοινώνει με σαφήνεια τους στόχους του

.....παρέχει οδηγίες: ....γραπτές, ....προφορικές, .....υπόρρητες

....εξηγεί με σαφήνεια τις προσδοκίες του από τους/τις μαθητές/τριες

.....κινητοποιεί τις προγενέστερες γνώσεις των μαθητών/τριών

.....εφαρμόζει διδακτικές πρακτικές συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/ριών

....εξελίσσει τη διδασκαλία του προοδευτικά, χωρίς χάσματα

.....προτείνει στους μαθητές/τριες δραστηριότητες που έχει ήδη ετοιμάσει

....φροντίζει ώστε οι στόχοι και οι εργασίες  να ανταποκρίνονται στο επίπεδο των

    μαθητών/τριών

....προωθεί τη χρησιμοποίηση της νέας γνώσης κατά τη διάρκεια του μαθήματος

....αξιολογεί, επιβραβεύει προσπάθειες των μαθητών και το μαθησιακό αποτέλεσμα

  Περιγράψτε και σχολιάστε ο,τι παρατηρήσατε :

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

 

5. Διδακτικές προσεγγίσεις

    α) Ο/Η εκπαιδευτικός:

.... επικεντρώνει τη διδασκαλία στην αφήγηση των  ιστορικών γεγονότων

.....προωθεί την εργασία των μαθητών με βάση ιστορικό και άλλο υλικό που προτείνει

.....στοχεύει στην απόκτηση δεξιοτήτων αναζήτησης ιστορικού υλικού από τους

      ίδιους τους/τις μαθητές /τριες

.....εισάγει το μάθημα με μια προβληματική με αφετηρία τη σύγχρονη κοινωνική

       πραγματικότητα

.....ενθαρρύνει την έκφραση της προσωπικής άποψης των μαθητών/τριών

.....καλλιεργεί στους μαθητές/τριες δεξιότητες αμφισβήτησης θέσεων με επιχειρήματα

......προτείνει εργασίες για ταυτοποίηση ή συγκρότηση ιστορικών έννοιών

......επικεντρώνει σε εργασίες εξοικείωσης με τους ιστορικούς χρόνους

.......προωθεί εργασίες συσχέτισης του υλικού με το ιστορικό πλαίσιο

......αναθέτει σύνθεση κειμένου με βάση ερώτημα, ιστορικές έννοιες  και υλικό

Περιγράψτε και σχολιάστε ο,τι παρατηρήσατε :

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

 

    β) Ο /Η εκπαιδευτικός επικεντρώνει σε θεματικές που αφορούν:

    ....την κατανόηση της λειτουργίας των θεσμών, .....τις σχέσεις εξουσίας και κοινωνικών

   ομάδων, ....οικονομικές δραστηριότητες, ......δράση προσωπικοτήτων, .......διεθνείς σχέσεις, ......ρεύματα σκέψης, ......πολιτισμικές και καλλιτεχνικές εκφράσεις, ....πολιτικές μεταβολές, .....στρατιωτικά γεγονότα, τεχνολογικές μεταβολές, ......άλλες

Περιγράψτε και σχολιάστε ο,τι παρατηρήσατε :

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

 

6. Σημειώστε τη διάρκεια του χρόνου που:

 .......μιλά ο/η εκπαιδευτικός

.......εκφράζονται προφορικά οι μαθητές/τριες

......εκτελούν γραπτές εργασίες οι μαθητές/τριες

......εργάζονται συνεργατικά οι μαθητές/τριες