Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Εισαγωγή στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής

Κωδικός : THEOL170

Εισαγωγή στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής

THEOL170  -  Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης

Μάθημα υποχρεωτικό που εξασφαλίζει Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια. Περιλαμβάνει θέματα που αφορούν τις επιστήμες της Παιδαγωγικής και σχετίζονται με την αγωγή, την εκπαίδευση και τη διδασκαλία. Ειδικότερα προσεγγίζονται οι διαφορετικές ιδεολογίες, φιλοσοφίες και πολιτικές της εκπαίδευσης,, η θεωρία και πράξη της αγωγής και εκπαίδευσης, οι σκοποί, το περιεχόμενο, οι σχέσεις και οι ρόλοι στην εκπαίδευση, οι διαφορετικές θεωρίες μάθησης, παιδαγωγικές μέθοδοι και προσεγγίσεις, καθώς και στοιχεία επιστημολογίας της Παιδαγωγικής.

Ύλη του μαθήματος αποτελούν όσα διδάσκονται στη διάρκεια του εξαμήνου και αφορούν βασικά θέματα εισαγωγής στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής. Αυτά μπορεί να τα βρει ο φοιτητής/η φοιτήτρια στα έγγραφα του μαθήματος (eclass) και στο εγχειρίδιο των Steve Barlett & Diana Burton, Εισαγωγή στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης [σελ.27-65, 148-167, 201-206,207 (πίνακας), 210-211, 220-223, 225-226, 279-384, 415-442] , αλλά και σε άλλα προσφερόμενα εγχειρίδια.

Για την αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των φοιτητών και φοιτητριών από το ακαδημαϊκό έτος 2024-25 θα πραγματοποιείται γραπτή αξιολόγηση στη διάρκεια των εξεταστικών περιόδων, κατά την οποία καλούνται να αναλύσουν παιδαγωγικά-εκπαιδευτικά ζητήματα με βάση όσα γνωρίζουν από το βιβλίο [σελ.27-65, 148-167, 201-206, 207 (πίνακας), 210-211, 220-223, 225-226, 279-384, 415-442] και τη διδασκαλία του μαθήματος στη διάρκεια του εξαμήνου. Η ύλη έχει αλλάξει από το ακαδημαϊκό έτος 2024-25

Επιλογές Συγγραμμάτων για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος:

1) Εισαγωγή στις επιστήμες της εκπαίδευσης, Έκδοση: 1η/2019 (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 86055173)

Συγγραφείς: Bartlett Steve-Burton Diana - Βασιλόπουλος Στέφανος (επιμ.)

Εκδότης: Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ κ ΣΙΑ ΕΕ

2) Παιδαγωγικο-διδακτικά Α΄: Εισαγωγή στις επιστήμες της παιδαγωγικής, Έκδοση: 1η/2009

(Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12669871)

Συγγραφείς: Ματσαγγούρας Ηλίας Γ., Χατζηγεωργίου Γιάννης

Εκδότης: Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ κ ΣΙΑ ΕΕ

 

Ενότητες

Για να δείτε το υλικό της Θεματικής Ενότητας, χρειάζεται να πατήσετε τον τίτλο της ενότητας.

Σας καλωσορίζω στην πρώτη θεματική ενότητα του μαθήματος, που αφορά τις Επιστήμες της Παιδαγωγικής, τις έννοιες και τους όρους της Παιδαγωγικής και τους πρώτους προβληματισμούς για τον ρόλο της εκπαίδευσης και του/της εκπαιδευτικού.

Με την ολοκλήρωση της ενότητας (παρουσιάσεις ppt και από το βιβλίο σελ. 27-41) θα μπορείτε να:

  • αναγνωρίζετε την ύπαρξη των επιστημών της Παιδαγωγικής
  • διακρίνετε τα νοήματα και τις διαφορές των όρων της εκπαίδευσης, παιδείας, μόρφωσης, αγωγής
  • περιγράφετε τον σκοπό της ύπαρξης της εκπαίδευσης με βάση διαφορετικές προσεγγίσεις.

Προτείνεται, αφού ολοκληρώσουμε την ενότητα και μελετήσετε τις παρουσιάσεις και το βιβλίο, να δείτε στον ελεύθερο χρόνο σας με τη σειρά τις ταινίες:

α) Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών (1989)  και

β) Ανάμεσα στους Τοίχους (2008) και

να στοχαστείτε σε ποια ταινία παρουσιάζεται η Παιδαγωγική Επιστήμη ως η τέχνη του εφικτού.

Σας καλωσορίζω στη δεύτερη θεματική ενότητα του μαθήματος, που αφορά τις ιδεολογίες και τις φιλοσοφίες Εκπαίδευσης.

Με την ολοκλήρωση της ενότητας (παρουσιάσεις ppt και από το βιβλίο σελ. 37-64) θα μπορείτε να:

  • διακρίνετε τις διαφορετικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης και πώς αυτές αλλάζουν τον ρόλο της υπάρξής της
  • εξηγείτε τις κοινωνιολογικές προσεγγίσεις του σκοπού και της διαδικασίας της εκπαίδευσης
  • περιγράφετε τις διαφορετικές ιδεολογίες και φιλοσοφίες της εκπαίδευσης και πώς αυτές επιδρούν στον σκοπό και τη διαδικασία της.

Αν είδατε τις δύο ταινίες που σας πρότεινα και έχετε καταλήξει σε ποια ταινία από τις δύο παρουσιάζεται η Παιδαγωγική Επιστήμη ως η τέχνη του εφικτού, σκεφτείτε τώρα ποια ιδεολογία και ποια φιλοσοφία έχει η εκπαίδευση σε κάθε ταινία και ποια αντίστοιχα η εκπαιδευτική πράξη του εκπαιδευτικού σε κάθε ταινία.

Σας καλωσορίζω στην τρίτη θεματική ενότητα του μαθήματος, που αφορά τη λειτουργία της Εκπαίδευσης με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών

Με την ολοκλήρωση της ενότητας (παρουσιάσεις ppt και από το βιβλίο σελ. 148-168) θα μπορείτε να:

  • προσδιορίζετε τι είναι το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και πώς λειτουργεί
  • διακρίνετε τα Αναναλυτικά Προγράμματα στην εφαρμογή και βίωσή τους στο σχολείο
  • αναγνωρίζετε τα πλαίσια  και τις διαφορετικές προσεγγίσεις ανάπτυξης των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών με βάση τον σκοπό τους
  • αναφέρουν τι περιλαμβάνει ένα επίσημο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
  • προσδιορίζουν τη φιλοσοφία των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών 

Με την εμπειρία των δύο ταινιών, σκεφτείτε ποιος είναι ο σκοπός του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών στο σχολείο που παρουσιάζεται, ποιο είναι το σχεδιασμένο-επίσημο, ποιο το εκλαμβανόμενο και ποιο το κρυφό. Τέλος, αφού παρακολουθήσετε την κριτική τοποθέτηση του Ken Robinson στο βίντεο στην τελευταία διαφάνεια της παρουσίασης της ενότητας, σκεφτείτε τι θα έλεγε για το ΑΠΣ των δύο σχολείων των ταινιών, που μελετάμε.

Σας καλωσορίζω στην τέταρτη θεματική ενότητα του μαθήματος, που έχει δύο μέρη. Το Α Μέρος αφορά τη σχέση Εκπαίδευσης και Πολιτικής και το Β Μέρος τις βασικές Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις, τα τρία Παραδείγματα της Εκπαίδευσης.

Με την ολοκλήρωση της ενότητας (παρουσιάσεις ppt και από το βιβλίο σελ. 201-206, 207, 210-211, 220-223 και 225-226) θα μπορείτε να:

  • αναλύετε πώς οι διαφορετικές πολιτικές ιδεολογίες (νεοσυντηρητικές, νεοφιλελεύθερες, σοσιαλδημοκρατικές, σοσιαλιστικές) μεταφράζονται σε εκπαιδευτικές πολιτικές και αντίστοιχα διαφορετικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης   
  • διακρίνετε τα τρία βασικά Παραδείγματα εκπαίδευσης (δασκαλοκεντρικό, μαθητοκεντρικό, μετασχηματιστικό-νέας μάθησης) και τις παιδαγωγικές προσεγγίσεις τους με τις αντίστοιχες διαστάσεις τους (αρχιτεκτονική τάξης, λεκτική επικοινωνία, σχέσεις, κοινωνιο-πολιτισμική φιλοσοφία, κτητικές σχέσεις, επιστημολογία, παιδαγωγική, ηθική)

Με την εμπειρία από την ανάλυση του σύγχρονου ΠΣ, που θα κάνετε στη δραστηριότητα της διαφάνειας 7 της παρουσίασης "ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ", θυμηθείτε το σχολείο-την εκπαίδευση που τελειώσατε και σκεφτείτε με βάση ποιο παράδειγμα, ποια παιδαγωγική προσέγγιση ήταν σχεδιασμένο και συγκρίνετέ το με τα παραδείγματα που εμφανίζονται στις δύο ταινίες που αναλύουμε. 

Σας καλωσορίζω στην πέμπτη θεματική ενότητα του μαθήματος. Αυτή αφορά το άτομο και την επίδοση από ψυχολογική άποψη, αλλά και μία συνοπτική εισαγωγή στην έννοια της μάθησης και τις βασικές θεωρίες που αφορούν την παραγωγή της. 

Με την ολοκλήρωση της ενότητας (παρουσιάσεις ppt και από το βιβλίο σελ. 279-322) θα μπορείτε να:

  • εξετάζετε την επίδραση της φιλοσοφίας στις αντιλήψεις σχετικά με τον τρόπο που λειτουργεί ο νους.
  • διερευνάτε ις έννοιες του εαυτού, της νοημοσύνης, των γνωστικών διεργασιών, της προσωπικότητας, της δημιουργικότητας, των κινήτρων και των μεταγνωστικών διεργασιών.
  • περιγράφετε τις βασικές προσεγγίσεις για τη μάθηση, συμπεριλαμβανομάνων του συμπεριφορισμού, της θεωρίας Gestalt, της γνωστικο-εξελικτικής θεωρίας του Piaget και της προσέγγισης για την επεξεργασία πληροφοριών
  • αναφέρετε τις βασικές θεωρίες μάθησης.
  • διακρίνετε τα είδη μάθησης, επίπεδα μάθησης και γνώσης.

 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...