ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ
Δήμητρα Κατή
Eπιλεγόμενο κατά προτίμηση για 3ο και 4ο έτος
Περιεχόμενο μαθήματος:
- Εισαγωγή στη μελέτη του πώς σχετίζεται η γλώσσα και η νόηση
- Κύριο ζητούμενο μαθήματος: πώς διαπλάθεται ο νους – και ειδικότερα η σκέψη - από τη γλώσσα;
- Ιστορική αναδρομή στις προσεγγίσεις του ρόλου της γλώσσας στο νου, δηλ. σε διεργασίες αντίληψης, μνήμης, σκέψης κλπ.
- Εξελίξεις στη φιλοσοφία
- Εξελίξεις στην επιστήμη
- Επιμερισμός του ερωτήματος για το γνωσιακό ρόλο της γλώσσας (π.χ. η γλώσσα εν γένει ή κάθε συγκεκριμένη γλώσσα;)
2. Τί είναι γλώσσα και τί είναι νόηση; Το πώς περιγράφουμε τη γλώσσα και τη νόηση καθορίζει τις θέσεις μας για τη σχέση τους.
- Θεωρίες και περιγραφές της νόησης
- Θεωρίες και περιγραφές της γλώσσας
- Καθορίζει η γλώσσα τις νοητικές δυνατότητες του ανθρώπου; (Σημειωτική σχετικότητα)
- Η γλώσσα ως αγωγός της σκέψης που εξυπηρετεί μόνο την επικοινωνία
- Η γλώσσα ως μέσο σκέψης και όχι μόνο επικοινωνίας
- Αντιλαμβανόμαστε και σκεφτόμαστε διαφορετικά ανάλογα με τη συγκεκριμένη γλώσσα που μιλάμε και τον τρόπο που τη χρησιμοποιούμε; .
- Σκεφτόμαστε και αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά σε κάθε γλώσσα; εξαιτίας διαφορών στο λεξιλόγιο και τη γραμματική; (Γλωσσική σχετικότητα)
- Σκεφτόμαστε και αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά ανάλογα με το πώς αξιοποιούμε μια γλώσσα, δηλαδή ποια φαινόμενά της και πόσο συχνά; (Επικοινωνιακή σχετικότητα)
Συγγράμματα και άλλo υλικό για ανάγνωση:
Bιβλία: επιλέγετε ένα από τα ακόλουθα:
- Κατή Δ. (2012) Ο γνωσιακός ρόλος της γλώσσας: η συμβολή των επιστημών της γλώσσας και της νόησης. Aθήνα: Νήσος
- Μ.Α.Κ. Haliday & J.R. Martin (2004). H γλώσσα της επιστήμης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Διαφάνειες διαλέξεων στη ιστοσελίδα και σε φάκελο: ο βασικός οδηγός ανάγνωσης για εξετάσεις
Λιγότερα
Eπιλεγόμενο κατά προτίμηση για 3ο και 4ο έτος
Περιεχόμενο μαθήματος:
- Εισαγωγή στη μελέτη του πώς σχετίζεται η γλώσσα και η νόηση
- Κύριο ζητούμενο μαθήματος: πώς διαπλάθεται ο νους – και ειδικότερα η σκέψη - από τη γλώσσα;
- Ιστορική αναδρομή στις προσεγγίσεις του ρόλου της γλώσσας στο νου, δηλ. σε διεργασίες αντίληψης, μνήμης, σκέψης κλπ.
- Εξελίξεις στη φιλοσοφία
- Εξελίξεις στην επιστήμη
- Επιμερισμός του ερωτήματος για το γνωσιακό ρόλο της γλώσσας (π.χ. η γλώσσα εν γένει ή κάθε συγκεκριμένη γλώσσα;)
2. Τί είναι γλώσσα και τί είναι νόηση; Το πώς περιγράφουμε τη γλώσσα και τη νόηση καθορίζει τις θέσεις μας για τη σχέση τους.
- Θεωρίες και περιγραφές της νόησης
- Θεωρίες και περιγραφές της γλώσσας
- Καθορίζει η γλώσσα τις νοητικές δυνατότητες του ανθρώπου; (Σημειωτική σχετικότητα)
- Η γλώσσα ως αγωγός της σκέψης που εξυπηρετεί μόνο την επικοινωνία
- Η γλώσσα ως μέσο σκέψης και όχι μόνο επικοινωνίας
- Αντιλαμβανόμαστε και σκεφτόμαστε διαφορετικά ανάλογα με τ
Eπιλεγόμενο κατά προτίμηση για 3ο και 4ο έτος
Περιεχόμενο μαθήματος:
- Εισαγωγή στη μελέτη του πώς σχετίζεται η γλώσσα και η νόηση
- Κύριο ζητούμενο μαθήματος: πώς διαπλάθεται ο νους – και ειδικότερα η σκέψη - από τη γλώσσα;
- Ιστορική αναδρομή στις προσεγγίσεις του ρόλου της γλώσσας στο νου, δηλ. σε διεργασίες αντίληψης, μνήμης, σκέψης κλπ.
- Εξελίξεις στη φιλοσοφία
- Εξελίξεις στην επιστήμη
- Επιμερισμός του ερωτήματος για το γνωσιακό ρόλο της γλώσσας (π.χ. η γλώσσα εν γένει ή κάθε συγκεκριμένη γλώσσα;)
2. Τί είναι γλώσσα και τί είναι νόηση; Το πώς περιγράφουμε τη γλώσσα και τη νόηση καθορίζει τις θέσεις μας για τη σχέση τους.
- Θεωρίες και περιγραφές της νόησης
- Θεωρίες και περιγραφές της γλώσσας
- Καθορίζει η γλώσσα τις νοητικές δυνατότητες του ανθρώπου; (Σημειωτική σχετικότητα)
- Η γλώσσα ως αγωγός της σκέψης που εξυπηρετεί μόνο την επικοινωνία
- Η γλώσσα ως μέσο σκέψης και όχι μόνο επικοινωνίας
- Αντιλαμβανόμαστε και σκεφτόμαστε διαφορετικά ανάλογα με τ