Αττικοί Ρήτορες (60ΦΦΑ03)
Βασίλης Λεντάκης
Το μάθημα θα επικεντρωθεί στην εκ του σύνεγγυς ανάγνωση δύο υπερασπιστικών λόγων του Λυσία:
α) Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου. Ένας αθηναίος σύζυγος συλλαμβάνει επ' αυτοφώρω τον εραστή της γυναίκας του και, ασκώντας το νόμιμο δικαίωμά του, τον σκοτώνει επί τόπου. Αν όμως η ανθρωποκτονία ήταν νόμιμη, γιατί ο σύζυγος οδηγείται στο δικαστήριο;
β) Προς Σίμωνα. Δύο Αθηναίοι διεκδικούν την εύνοια ενός εκδιδόμενου νεαρού. Τον κερδίζει ο πλουσιότερος, ο οποίος στη συνέχεια επιτίθεται στον αντίζηλό του με σκοπό να τον σκοτώσει - ή τουλάχιστον έτσι ισχυρίζεται ο τελευταίος.
Στόχος ενός λογογράφου (το αντίστοιχο ενός σημερινού δικηγόρου) δεν είναι να πει την αλήθεια, αλλά να πείσει. Η ανάλυση θα εστιαστεί στις τεχνικές της πειθούς (διήγησις, ηθοποιία, αξιοποίηση -ή και κατασκευή- του αποδεικτικού υλικού). Θα τεθούν επίσης ζητήματα ιστορίας του δικαίου. Οι δύο λόγοι θα εξεταστούν και ως πηγές για την κοινωνική ιστορία της Αθήνας, καθώς και για τις συλλογικές νοοτροπίες της εποχής.
Το μάθημα θα γίνεται εξ αποστάσεως, μέσω του Youtube, κάθε Παρασκευή, 12.30-15.00. Έναρξη: 9 Οκτωβρίου 2020.
Παρακαλώ, εγγραφείτε το συντομότερο στην ηλεκτρονική τάξη του μαθήματος ώστε να έχουμε επικοινωνία.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Α. Σχολιασμένες εκδόσεις
- M. J. Edwards & S. Usher, Greek Orators I: Antiphon and Lysias, Oxford 1987
- C. Carey, Lysias: Selected Speeches, Cambridge 1989
- M. J. Edwards, Lysias: Five Speeches, London 1999
- S. C. Todd, A Commentary on Lysias: Speeches 1-11, Oxford 2007
- Β. Λεντάκης, Λυσίου, Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου απολογία - Προς Σίμωνα, Αθήνα 2015
Β. Αθηναϊκό Δίκαιο
- D. Μ. MacDowell, The Law in Classical Athens, London 1978 (ελλ. μτφρ. Το δίκαιο στην Αθήνα των κλασικών χρόνων, εκδ. Παπαδήμα)
- S. C. Todd, The Shape of Athenian Law, Oxford 1993
Γ. Ρητορική
- G. Kennedy, The Art of Persuasion in Greece, Princeton 1963
Το μάθημα θα επικεντρωθεί στην εκ του σύνεγγυς ανάγνωση δύο υπερασπιστικών λόγων του Λυσία:
α) Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου. Ένας αθηναίος σύζυγος συλλαμβάνει επ' αυτοφώρω τον εραστή της γυναίκας του και, ασκώντας το νόμιμο δικαίωμά του, τον σκοτώνει επί τόπου. Αν όμως η ανθρωποκτονία ήταν νόμιμη, γιατί ο σύζυγος οδηγείται στο δικαστήριο;
β) Προς Σίμωνα. Δύο Αθηναίοι διεκδικούν την εύνοια ενός εκδιδόμενου νεαρού. Τον κερδίζει ο πλουσιότερος, ο οποίος στη συνέχεια επιτίθεται στον αντίζηλό του με σκοπό να τον σκοτώσει - ή τουλάχιστον έτσι ισχυρίζεται ο τελευταίος.
Στόχος ενός λογογράφου (το αντίστοιχο ενός σημερινού δικηγόρου) δεν είναι να πει την αλήθεια, αλλά να πείσει. Η ανάλυση θα εστιαστεί στις τεχνικές της πειθούς (διήγησις, ηθοποιία, αξιοποίηση -ή και κατασκευή- του αποδεικτικού υλικού). Θα τεθούν επίσης ζητήματα ιστορίας του δικαίου. Οι δύο λόγοι θα εξεταστούν και ως πηγές για την κοινωνική ιστορία της Αθήνας, καθώς και για τις συλλογικές νοοτροπίες της εποχής.
Το μάθημα θα γί
Το μάθημα θα επικεντρωθεί στην εκ του σύνεγγυς ανάγνωση δύο υπερασπιστικών λόγων του Λυσία:
α) Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου. Ένας αθηναίος σύζυγος συλλαμβάνει επ' αυτοφώρω τον εραστή της γυναίκας του και, ασκώντας το νόμιμο δικαίωμά του, τον σκοτώνει επί τόπου. Αν όμως η ανθρωποκτονία ήταν νόμιμη, γιατί ο σύζυγος οδηγείται στο δικαστήριο;
β) Προς Σίμωνα. Δύο Αθηναίοι διεκδικούν την εύνοια ενός εκδιδόμενου νεαρού. Τον κερδίζει ο πλουσιότερος, ο οποίος στη συνέχεια επιτίθεται στον αντίζηλό του με σκοπό να τον σκοτώσει - ή τουλάχιστον έτσι ισχυρίζεται ο τελευταίος.
Στόχος ενός λογογράφου (το αντίστοιχο ενός σημερινού δικηγόρου) δεν είναι να πει την αλήθεια, αλλά να πείσει. Η ανάλυση θα εστιαστεί στις τεχνικές της πειθούς (διήγησις, ηθοποιία, αξιοποίηση -ή και κατασκευή- του αποδεικτικού υλικού). Θα τεθούν επίσης ζητήματα ιστορίας του δικαίου. Οι δύο λόγοι θα εξεταστούν και ως πηγές για την κοινωνική ιστορία της Αθήνας, καθώς και για τις συλλογικές νοοτροπίες της εποχής.
Το μάθημα θα γί